AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Tomasz Komenda
Język polski, Konspekty

Konspekt z cyklu "Nowe nauczanie ortografii" - Podstawy obsługi komputera pracującego w systemie Windows 95 i posługiwania się edytorem tekstu Microsoft Word 97 (kl IV. szkoły podstawowej).

- n +

Lekcja wprowadzająca, realizowana podczas zajęć dydaktyczno - wyrównawczych w klasie czwartej.


Cele lekcji:
  • Poznanie podstaw obsługi komputera i posługiwania się edytorem tekstu.
  • Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i postępowania zgodnie z poleceniami zawartymi w instrukcjach obsługi urządzeń.


Metody: Instruktażu, ćwiczeń praktycznych.

Przebieg lekcji:

Czynności nauczyciela Czynności ucznia
1. Rozdanie instrukcji nr 1. - Uruchamianie i zamykanie komputera. 1. Odczytanie części "a" tekstu instruktażowego.
Uruchomienie komputera i programu Word 97 wg wskazówek zawartych w opisie.
2. Rozdanie instrukcji nr 2. - Obsługa klawiatury, zapisywanie liter charakterystycznych jedynie dla polskiego alfabetu. 2. Odczytanie instrukcji nr 2. Ćwiczenia praktyczne w zapisywaniu " polskich liter".
3. Rozdanie dłuższego tekstu, zawierającego problemy ortograficzne. 3. Przepisywanie i formatowanie tekstu wiersza.
4. Wydanie polecenia odczytania części "b" instrukcji nr1. 4. Zamknięcie systemu Windows 95 i wyłączenie komputera zgodnie z instrukcją.



Załącznik: Instrukcja nr 1.

Część "a".

I. Uruchomienie komputera.

1. Włącz komputer. W tym celu naciśnij główny wyłącznik komputera, umieszczony z przodu obudowy.
2. Jeśli nie spowoduje to jednoczesnego włączenia monitora to naciśnij jego wyłącznik.
3. Poczekaj chwilę aż uruchomi się system operacyjny Windows 95.

II. Uruchomienie programu Word 97.

1. Kliknij myszką przycisk Start umieszczony w lewym rogu ekranu. Rozwinie się tzw. menu startowe.
2. Z menu startowego wybierz poprzez wskazanie kursorem pozycję Programy. Rozwinie się następny poziom menu.
3. Kliknij pozycję Microsoft Word.

Część "b"

Zamykanie komputera.

1. Zamknij używany program klikając myszką znak X w prawym górnym rogu ekranu.
2. Kliknij przycisk Start w lewym dolnym rogu ekranu. Rozwinie się menu.
3. Wybierz i kliknij pozycję Zamknij. Pojawi się okno zamykania systemu.
4. Upewnij się, że jest wybrana pozycja Zamknij. Jeśli nie, to wybierz ją za pomocą kliknięcia.
5. Kliknij przycisk OK.
6. Gdy pojawi się komunikat: "Można teraz bezpiecznie wyłączyć komputer", naciśnij wyłącznik główny.

Załącznik: Instrukcja nr 2.
Podstawy posługiwania się klawiaturą.

1. Tekst piszemy, naciskając odpowiednie litery, cyfry i znaki na klawiaturze.
2. Odstęp między wyrazami uzyskujemy, naciskając podłużny klawisz u dołu zwany spacją.
3. Przenosimy do następnego wiersza przy pomocy klawisza - Enter.
4. Wymazujemy błędnie napisaną literę lub wyraz, ustawiając myszką kursor we właściwym miejscu i naciskając klawisz Backspace.
5. Duże litery uzyskujemy poprzez naciśnięcie najpierw klawisza - Shift przytrzymanie go i danej litery.
6. Tak zwane "polskie" litery piszemy poprzez naciśnięcie prawego klawisza Alt i równocześnie odpowiedniej litery:

ą - Alt + a,
ć- Alt + c,
ę - Alt + e,
ł - Alt + l,
ń - Alt + n,
ó - Alt + 0,
ś - Alt + s,
ź (wyjątek) - Alt + x,
ż - Alt + ż.

7. Dużą "polską literę" uzyskujemy poprzez jednoczesne naciśnięcie klawiszy:

Shift + Alt + właściwej litery.

Załącznik - Ćwiczenia.


1. Napisz wszystkie tzw. " polskie litery" i cztery wybrane duże litery.
2. Przepisz podany wiersz, wstawiając w miejsce pauz: ż lub rz. W razie wątpliwości skorzystaj ze słownika ortograficznego.(Tekst wiersza zaczerpnięty z książki: W. Gawdzika, "Ortografia na wesoło.")

Mój Profeso-e!

Oczy mam mokre:
Fatalnie dla mnie kończy się okres
Pięć dwój z polskiego. Dwie z wypracowań
A trzy z dyktanda. Wprost boli głowa.
Na nic starania. Rubel i wróbel
Ciągle czyhają na moją zgubę.
Żuk, żółw, pułk, półka, czółno i czuły
Te mi, doprawdy, -ycie zatruły.
Ot, tak na co dzień -ecz niby łatwa;
Wiem, gdy ktoś pyta, lecz wszystko gmatwam
Podczas klasówek. Podobne słówka,
Jak: -ądać, -ądzić, skuwka, zasuwka,
Je- oraz Je-y, pomór i murek, chyży i hoży o gęsią skórę
Mnie p-yprawiają. Błagam o pomoc.
Mój Profeso-e, Panu wiadomo,
Jakich kuracja wymaga lekarstw.
W Panu nadzieja! Z ufnością czekam.
Wraz ze mną inni, co piszą słabo.
Niech Pan pomo-e


Walerek Chrabąszcz

Opracowanie: Tomasz Komenda

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2215


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.