Katalog

Tomasz Komenda
Język polski, Konspekty

Konspekt - Kiedy piszemy "u" a kiedy "ó"? (szkoła podstawowa).

- n +

Cele: Przypomnienie reguł ortograficznych i utrwalenie pisowni wyrazów motywowanych tymi regułami.

Metody: nauczanie programowane, ćwiczeń praktycznych.

Tok lekcji:

Czynności nauczycielaCzynności ucznia
1. Rozdanie uczniom dyskietek. Poinformowanie, jak należy otwierać plik zapisany na dyskietce. Polecenie otwarcia pliku: załącznik nr 1 - reguły oraz wykonania ćwiczenia zgodnie z instrukcją. Nauczyciel na bieżąco kontroluje i ewentualnie koryguje pracę uczniów.2. Uczniowie uzupełniają prawidłowymi informacjami treści zasad ortograficznych, a także ilustrują je przykładami.
2. Polecenie otwarcia pliku: załącznik nr 2 i wykonania ćwiczeń [ Teksty ćwiczeń zaczerpnięto z podręcznika Janiny Wójcik, Język polski 4] zgodnie z instrukcją.2. Wykonywanie ćwiczeń.
3. Rozdanie uczniom kartek z tekstem wiersza [ Tekst wiersza pochodzi z książki W. Gawdzika, Ortografia na wesoło ] i polecenie przepisania tekstu i uzupełnienia wykreskowanych liter "u" lub "ó". Zwrócenie na opcję programu Word - podkreślanie błędnie napisanych wyrazów.3. Przepisywanie i uzupełnianie tekstu wiersza.
4.Uruchomienie programu firmy Albion: Dyktando w praktyce.4. Doskonalenie pisowni ortograficznej wg funkcji programu.


Załącznik nr 1.


Uzupełnij podane reguły prawidłowymi informacjami. Dopisz przykładowe wyrazy ilustrujące daną zasadę ortograficzną.

Ó piszemy wtedy, kiedy wymienia się ono na .... lub ... w innych formach danego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych, np.
.............................. - ....................................
.............................. - .....................................
.............................. - .....................................
Ó piszemy w zakończeniach rzeczowników: - ów, - ............, - ........., np. .............................. ......................... ......................................

Wyjątek stanowią wyrazy: skuwka, ............................ .

Ó piszemy w kilkudziesięciu wyrazach mimo braku wymiany na o lub e, np.
............................... , ........................... , ................................. .

Pisownię tych wyrazów należy zapamiętać.

U piszemy na początku większości polskich wyrazów np. .......................... , ................................., ............................................ .
Mimo wymiany na o piszemy u w zakończeniach rzeczowników: -un, -unek, -unka, np. opiekun, ........................... , ............................... .
oraz w zakończeniach czasowników: -uję -ujesz, -uje, np. ........................... , .............................., .......................... ,


Załącznik nr 2.



- wlokę, wlecze
PISOWNIA WYRAZÓW Z Ó i U.

1. Przepisz podane wyrazy z ó i dopisz takie ich formy, w których wy-stępuje wymiana ó na o i e. Wyróżnij litery ó, o i e.
powrót - ................... sposób - ................. wlókł - ....................
powóz - .................. nastrój - ................. gniótł - ...................
pochód - .................. wschód -................ wiódł - ...................
plótł - .................. gród - ............... zachód - ................ niepokój - ................. niósł - ............... próg - ...............

2.Do podanych pytań dobierz odpowiednie niżej podane wyrazy.
czyj? ............... , ..............., ...............,
który? ............... , ............... , ...............,
co? ............... , ............... , ................ .
ósmy, twój, czwórka, szósty, trójka, mój, dwójka, siódmy, swój,

3. Zapisz odgadnięte wyrazy zakończone na -ówka.
miejsce, w którym można się ukryć - ...........................................,
mała głowa - ...............................................,
potrawa z surowych jarzyn - .......................................... ,
film rysunkowy z kresek - ....................................... ,
stara dzielnica Warszawy - .................................... ,
samochód do przewożenia ciężarów - ................................... ,

4. Od podanych bezokoliczników utwórz formę 1, 2 i 3. os. liczby pojedynczej czasu teraźniejszego. Podkreśl zakończenia - uję - ujesz - uje.


malować - 1. .......................... 2. ........................... 3. ...........................
rysować - 1. .......................... 2. ........................... 3. ...........................
murować - 1. .......................... 2. ........................... 3............................
smakować -1. .......................... 2. ........................... 3. ..........................


5. Napisz wyrazy odpowiadające podanym znaczeniom. Podkreśl ich zakończenia.

kobieta piastująca małe dzieci - p...unka
mężczyzna opiekujący się grupą chłopców - o....un
drogowskaz ci go wskaże - k...unek
otrzymujesz na gwiazdkę - p...unek
coś co jest narysowane - r..unek
zmartwienie - f...sunek


Załącznik nr 3.


Uzupełnij tekst podanego wiersza wstawiając w miejsce pauz u lub ó.

Pomysłowy chłopiec

Znam chłopca, kt-ry marzy o tym,
By stworzyć taki szt-czny m-zg,
Co zlikwidowałby kłopoty Z pisownią sł-wek: kr-1, wi-r, pł-sk.
Naciśniesz g-zik, no i j-ż
Wiesz, jak się pisze: p-chacz, wr-żyć,
Br-zda, kł-tliwy, w-jt i str-ż,
Jask-łka, Jak-b, tch-rz, nied-ży.
D-mny ze sm-tnych drwisz kolegów,
Co błędnie piszą: gr-szka, c-rka,
Zas-wka, ch-r, wł-kienko, szczeg-ł,
Ż-łw, r-ża, cz-łno, zb-j, przepi-rka.
Może p-źniejsza jakaś era
Wprowadzi to marzenie w życie,
Na razie jednak dw-jki zbiera
Ze wszystkich dyktand -w marzyciel.

Opracowanie: Tomasz Komenda

Wyświetleń: 7998


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.