Katalog Bożena Nazarkiewicz-Mazur, Małgorzata Woloszon Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Kodeks Dobrego Przedszkolaka - scenariusz zajęćScenariusz zajęć pt. "Kodeks Dobrego Przedszkolaka"Ważnym momentem we wskazaniu dzieciom właściwych postaw wobec siebie samych, jest stworzenie "Kodeksu Dobrego Przedszkolaka". Zajęcie na podany wyżej temat odbyło się w grupie 6-latków.Cele: - rozumienie znaczenia słów przyjaźń, koleżeństwo, - rozwijanie mowy dziecka poprzez wypowiadanie się na podany temat, - nabywanie umiejętności współdziałania w grupie i przestrzegania wspólnie przyjętych zasad, - wyrabianie poczucia odpowiedzialności wobec siebie i innych, - integrowanie się z grupą we wspólnej zabawie, Przebieg zajęcia: 1. Narada grupy na temat: "Jak powinien bawić się dobry kolega i dobra koleżanka". 2. Zapisanie przez nauczyciela na dużym kartonie ważnych stwierdzeń dzieci: (tak wypowiadali się nasi wychowankowie) - Dobry kolega nie jest chytry, - Jest dobry, bo się ze mną bawi, - Dobra koleżanka powinna być grzeczna, - Dobra koleżanka jest miła, - Nie wolno bić swoich rówieśników, - Szanuje rówieśników oraz panią nauczycielkę, - Dobry kolega i koleżanka odwiedza mnie gdy jestem chory, - Dobry kolega i dobra koleżanka wszystkim się dzieli, - Nikomu nie wolno dokuczać, zabierać zabawek, ani sypać piaskiem, - Dobry kolega pociesza, gdy jest mi smutno. 3. Wspólne nadanie tytułu ważnym słowom, o których należy pamiętać: "KODEKS DOBREGO KOLEGI I KOLEŻANKI". 4. "Kocham siebie, kocham cały świat" - zabawa z elementem dramy. Zabawę przeprowadzamy na zasadzie znanej zabawy "Lampa - nos". Tu na zapowiedź "kocham siebie" dzieci tulą splecionymi rękami siebie, "kocham cały świat", rozchylają szeroko ręce. Zabawę powtarzamy kilka razy. 5. "To nasz kodeks" - na kolorowych kartonikach dzieci obrysowują pisakiem swoje dłonie, a następnie wycinają je i naklejają przygotowane wcześniej wizytówki ze swoimi imionami. Ozdabiają nimi "kodeks". 6. Zawieszenie na stałe "KODEKSU DOBREGO KOLEGI I KOLEŻANKI" w centralnym miejscu sali, jako zbioru przyjętych wspólnie zasad, które od tego dnia będziemy wspólnie przestrzegać. Ważnymi zadaniami było dla nas odwoływanie się w ciągu całego roku do kodeksu, dlatego więc nauczycielki we wszystkich grupach organizowały różne formy zajęć i zabaw. Jednym z nich były zajęcia otwarte dla rodziców, których udział miał ważne znaczenie w rozumieniu przez dzieci zachowań społecznie moralnych.
Opracowanie: Bożena Nazarkiewicz-Mazur Wyświetleń: 13633
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |