Katalog

Bożena Nazarkiewicz-Mazur, Małgorzata Woloszon
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Kodeks Dobrego Przedszkolaka - scenariusz zajęć

- n +

Scenariusz zajęć pt. "Kodeks Dobrego Przedszkolaka"

Ważnym momentem we wskazaniu dzieciom właściwych postaw wobec siebie samych, jest stworzenie "Kodeksu Dobrego Przedszkolaka". Zajęcie na podany wyżej temat odbyło się w grupie 6-latków.

Cele:

- rozumienie znaczenia słów przyjaźń, koleżeństwo,
- rozwijanie mowy dziecka poprzez wypowiadanie się na podany temat,
- nabywanie umiejętności współdziałania w grupie i przestrzegania wspólnie przyjętych zasad,
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności wobec siebie i innych,
- integrowanie się z grupą we wspólnej zabawie,

Przebieg zajęcia:
1. Narada grupy na temat: "Jak powinien bawić się dobry kolega i dobra koleżanka".

2. Zapisanie przez nauczyciela na dużym kartonie ważnych stwierdzeń dzieci: (tak wypowiadali się nasi wychowankowie)

- Dobry kolega nie jest chytry,
- Jest dobry, bo się ze mną bawi,
- Dobra koleżanka powinna być grzeczna,
- Dobra koleżanka jest miła,
- Nie wolno bić swoich rówieśników,
- Szanuje rówieśników oraz panią nauczycielkę,
- Dobry kolega i koleżanka odwiedza mnie gdy jestem chory,
- Dobry kolega i dobra koleżanka wszystkim się dzieli,
- Nikomu nie wolno dokuczać, zabierać zabawek, ani sypać piaskiem,
- Dobry kolega pociesza, gdy jest mi smutno.

3. Wspólne nadanie tytułu ważnym słowom, o których należy pamiętać: "KODEKS DOBREGO KOLEGI I KOLEŻANKI".

4. "Kocham siebie, kocham cały świat" - zabawa z elementem dramy.
Zabawę przeprowadzamy na zasadzie znanej zabawy "Lampa - nos". Tu na zapowiedź "kocham siebie" dzieci tulą splecionymi rękami siebie, "kocham cały świat", rozchylają szeroko ręce. Zabawę powtarzamy kilka razy.

5. "To nasz kodeks" - na kolorowych kartonikach dzieci obrysowują pisakiem swoje dłonie, a następnie wycinają je i naklejają przygotowane wcześniej wizytówki ze swoimi imionami. Ozdabiają nimi "kodeks".

6. Zawieszenie na stałe "KODEKSU DOBREGO KOLEGI I KOLEŻANKI" w centralnym miejscu sali, jako zbioru przyjętych wspólnie zasad, które od tego dnia będziemy wspólnie przestrzegać.

Ważnymi zadaniami było dla nas odwoływanie się w ciągu całego roku do kodeksu, dlatego więc nauczycielki we wszystkich grupach organizowały różne formy zajęć i zabaw. Jednym z nich były zajęcia otwarte dla rodziców, których udział miał ważne znaczenie w rozumieniu przez dzieci zachowań społecznie moralnych.
 

Opracowanie: Bożena Nazarkiewicz-Mazur
Małgorzata Wolszon
Przedszkole nr 1 w Brzegu

Wyświetleń: 13633


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.