Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Dorota Zając
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Zwierzęta pożyteczne i szkodniki roślin - ogród żyje

- n +

Zwierzęta pożyteczne i szkodniki roślin

KONSPEKT ZAJĘĆ W KL. II.

OŚRODEK TEMATYCZNY: Ogród żyje.

Edukacja przyrodnicza, polonistyczna, plastyczna, matematyczna.

CELE - uczeń w wyniku zajęć:
- zna zwierzęta żyjące w ogrodzie,
- rozróżnia szkodniki roślin i zwierzęta pożyteczne - sprzymierzeńców człowieka,
- poznaje chemiczne i naturalne sposoby zwalczania szkodników,
- poznaje świat owadów i utrwala wiadomości dotyczące charakterystycznych cech budowy ciała owadów,
- wykonuje obliczenia ułamkowe,
- czyta ze zrozumieniem,
- kształci umiejętność wypowiadania własnego zdania, argumentowania i wyciągania wniosków.

Metody pracy:
- aktywizujące: giełda pomysłów, burza mózgów, odgrywanie ról
- poszukujące: rozwiązywanie problemów- karty pracy, krzyżówki, teksty z lukami, rozwiązywanie zadań matematycznych
- podające: polecenia, objaśnienia, pogadanka
- eksponujące: pokaz

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Środki dydaktyczne: podręcznik "Wesoła Szkoła" cz.3, Karty pracy cz.3, Matematyka cz.3, duże ilustracje pszczoły, biedronki i mrówki, krzyżówka, eliminatka, tekst z lukami, kartoniki z nazwami zwierząt i osób, liście rośliny zaatakowane przez mszyce, okaz biedronki, korzeń mniszka lekarskiego i gotowy wyciąg

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1.Swobodne wypowiedzi na temat zwierząt żyjących w ogrodzie na podstawie ilustracji w podręczniku i doświadczeń dzieci.

2.Rozwiązanie krzyżówki z hasłem "OWADY" (załącznik nr 1) - praca w parach.

3.Konkurs grupowy- Kto zna więcej owadów?
Uczniowie zapisują w grupach wszystkie znane im nazwy owadów. Za taką samą nazwę grupa dostaje 1 punkt. Kto jako jedyny podał nazwę- otrzymuje 2 punkty. Za nazwę błędną traci 1 punkt.

4.Wyraziste czytanie fragmentów tekstu "Malowany ul" dotyczących obowiązków pszczół i ich zachowania w ulu i na łące.

5.Co wiesz o pszczołach? - eliminatka (załącznik nr 2) - praca samodzielna.

6.Poznanie świata owadów
-oglądanie ilustracji przedstawiających pszczołę i biedronkę,
-czytanie wiadomości z encyklopedii
-podanie uzupełniających informacji przez nauczyciela

7.Formułowanie odpowiedzi na pytanie "Na jakie dwie grupy można podzielić owady?

Uczniowie obserwują roślinę zaatakowaną przez mszyce i wypowiadają się na temat jej wyglądu (liście zniszczone, skręcone i pożółkłe).
Dalsza obserwacja, co dzieje się, gdy na roślinę położymy biedronkę (biedronka atakuje mszyce, nie zjada ich, tylko wypija z nich sok).
Wniosek: wśród owadów są szkodniki (jak mszyce) i zwierzęta pożyteczne (jak biedronka).

8.Rozróżnianie owadów pożytecznych i szkodników:
-kolorowanie pożytecznych owadów i zapisywanie ich nazw - K.p.58,ćw.1
-oglądanie ilustracji przedstawiających szkodniki - P.s.70
-wykreślanka literowa- zapisywanie nazw szkodników - K.p.58,ćw.2

Indywidualne czytanie tekstu o zwierzętach pożytecznych i szkodnikach - uzupełnianie luk literami" rz "lub" ż "(załącznik nr 3).

9.Rozwiązywanie zadań o owadach - wykonywanie obliczeń ułamkowych M.30,ćw.1, 2, 4.

10.Sposoby zwalczania szkodników - giełda pomysłów.
*Uczniowie podają swoje pomysły, nauczyciel zapisuje je na tablicy.
*Analiza zgłoszonych propozycji; wybór tych, które są bezpieczne dla człowieka i innych zwierząt.
*Zastosowanie rozwiązania w praktyce.
Nauczyciel pokazuje i objaśnia sposób przygotowania wyciągu np. z mniszka lekarskiego (20 g rozciera i zalewa 1 l wody o temperaturze < 40oC). Potem gotowym wyciągiem nauczyciel opryskuje rośliny zaatakowane przez mszyce. Uczniowie obserwują, jak giną mszyce.

11.Formułowanie odpowiedzi na pytanie" Kto pomaga człowiekowi w walce ze szkodnikami? "
*Uczniowie przy pomocy uzupełnianek literowych odczytują nazwy ptaków zwalczających szkodniki - K.p.59, ćw.1.
*Uczniowie odczytują informacje dotyczące pożywienia kreta i ropuchy.
*Sformułowanie wniosku.

12.Zabawa w sąd nad ropuchą - Niszczyć czy chronić ropuchę?
Nauczyciel odczytuje krótki tekst o tym, że wpłynęła do sądu skarga na ropuchę złożona przez ogrodnika. Z oskarżenia wynika, że ropucha budzi w ludziach różne odczucia i jest zwierzęciem niemile widzianym w ogrodach. Nasuwa się pytanie:
Czy należy ją niszczyć czy chronić?
Sędzia - nauczyciel zaczyna rozprawę.
Przydziela dzieciom do odegrania rolę prokuratora, obrońcy, oskarżonej, świadków obrony i oskarżenia. Przypina kartoniki z nazwami postaci w celu łatwiejszej rozmowy.
Oddaje głos kolejnym osobom. Następuje kilkakrotna wymiana zdań.
Po rozprawie następuje dyskusja i ogłoszenie wyroku, np.
*ropucha to zwierzę mile widziane w każdym ogródku
*jest pożyteczna, bo zjada ślimaki, owady i ich gąsienice niszczące rośliny w warzywnikach
*mając na uwadze jej pożyteczne działanie, należy ropuchę otoczyć ochroną.

13.Praca domowa.
Jeżeli masz dostęp do warzywnika sprawdź, czy żyją w nim ropuchy i gdzie najczęściej przebywają.

Załącznik nr 1.

Krzyżówka:

















1.Kiedy wiosna z wonnych kwiatów płaszcz na drzewa kładzie,
one znoszą kwietny pyłek do swych domków w sadzie.

2.Kręcę się i pracuję, kopiec z igieł buduję.
Dźwigam igły jak bale i nie narzekam wcale.

3.Złośliwa panienka w pasie bardzo cienka.
Leci, brzęczy z daleka. Każdy od niej ucieka.

4.Piegowata dama, po liściach chodzi od rana.
Gdy wierszyk powiedzą dzieci, do nieba nawet poleci.

5.Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko noszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko.


Załącznik nr 2.

Eliminatka" Co wiesz o pszczołach?

Przekreśl wszystkie zdania nie pasujące do opisu pszczół.



Załącznik nr 3.

Tekst z lukami.

Biedronka i p...czoła to po...yteczne owady. W ogrodzie...yje tak...e wiele innych zwie...ąt. Są wśród nich równie... szkodniki roślin. Ślimaki od...ywiają się liśćmi k...ewów owocowych. Zaś... aba poluje na ślimaki. Je....zjada owady, ich larwy, d...dżownice i ślimaki. Ale największym
sp...ymierzeńcem człowieka w walce ze
szkodnikami są ptaki.
 

Opracowanie: Dorota Zając

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9341
 
   Komentarze
  • magda, 2006-05-18

    beznadziejna strona



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 2.2



    Ilość głosów: 5
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014