AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mariola Perz
Różne, Scenariusze

Witamy wiosnę - scenariusz zajęć dla dzieci z upośledzeniem umysłowym prowadzonych metodą ruchu rozwijącego Weroniki Sherborne z elementami muzykoterapii

- n +

Witamy wiosnę (scenariusz zajęć dla dzieci z upośledzeniem umysłowym prowadzonych metodą ruchu rozwijącego weroniki sherborne z elementami muzykoterapii)

Cele poznawcze:
- wychowanek poznaje ćwiczenia związane z cechami charakterystycznymi dla pory roku - wiosny.

Cele kształcące:
- wychowanek kształtuje świadomość własnego ciała poprzez dotyk, poklepywanie, rozcieranie, klaskanie, bieganie;
- wychowanek uczy się wrażliwości emocjonalnej poprzez ćwiczenia z grupy "z", "razem", "przeciwko" oraz poprzez słuchanie muzyki relaksacyjnej.

Cele wychowawcze:
- wychowanek uczy się umiejętności interpersonalnych;
- wychowanek uczy się pozytywnych postaw opiekuńczych wobec partnera.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie.
Siedzimy w kręgu. Witamy się piosenką w połączeniu z gestami:
"Witaj (imię)
Witaj
Jak się masz
Wszyscy Cię witamy,
Wszyscy Cię kochamy,
Bądź wśród nas"

2. Wprowadzenie.
Kilka słów wprowadzających o wiośnie. Podnosimy ręce do góry, sięgamy po promyki wiosennego słońca, podajemy sobie ręce i przekazujemy wiosenny promyk z ręki do ręki.

3. Ćwiczenia dotyczące schematu ciała:
- "budzenie wiosennego ciała" (analogia do budzącej się przyrody).
Dzieci siedzą po turecku, "budzą" kolejne części swego ciała, poklepując je i ruszając, począwszy od dłoni i głowy, a skończywszy na stopach. "Budząc" swoje dłonie dzieci klaszczą i rozcierają je, aż do momentu aż staną się gorące. Następnie budzą głowę, poklepując ją delikatnie palcami, poczym masują ją metodą "czesania włosów". "Budząc" twarz masują kolejno palcami czoło, powieki, nos, górną i dolną wargę oraz uszy. Po wykonaniu automasażu twarzy "budzą" pozostałe części ciała, nazywając je równocześnie. Poklepują i masują kolejno klatkę piersiową, pośladki, brzuch. Następnie nauczyciel zwraca się z pytaniami do dzieci: "Co jeszcze nie zostało obudzone?" Nauczyciel podpowiada, dzieci próbują wskazać, posługując się ruchem i słowem. Każdą odpowiedź nagradzamy brawami;
- Wyczuwanie kończyn - podkład muzyczny "Skowronek i słonko". Bieganie na tzw. "miękkich nogach", na paluszkach; ruszanie rękoma - ćwiczenie imitujące zabawy skowronków wiosną; chodzenie na sztywnych nogach - "bocian na łące".

4. Ćwiczenia oparte na relacji "z" (partner "aktywny", partner "bierny"):
- "budowanie gniazda" - partner aktywny ciągnie za ręce, za nogi współćwiczącego,
- "kulanie jajeczka" - partner aktywny turla współćwiczącego.
Uwaga: należy zawsze pamiętać o zmianie ról pomiędzy ćwiczącymi.

5. Ćwiczenia przy muzyce relaksacyjnej
Ćwiczący leżą swobodnie na plecach, powoli (spokojnie), głęboko oddychają.

6. Ćwiczenia oparte na relacji "przeciwko" (partner "aktywny" - partner "bierny", który staje się aktywny):
- "rozwijanie kwiatów", dziecko zwinięte w kłębek, a współćwiczący próbuje "rozwinąć pączek", ciągnięcie za nogi i ręce;
- "walka ptaków" - ćwiczenie "walka kogutów" - ćwiczący kucają i skaczą, ręce zgięte, dłonie wyprostowane, próbują przewrócić się wzajemnie.
Przy walce ptaki gubią pióra. Pióra wykorzystane są do ćwiczenia - "taniec z piórkami" przy muzyce E. Griega "Poranek" - inspiracja własna.

7. Ćwiczenia "razem" (partnerzy "aktywni") - ćwiczenie w trójkach:
- "ptaszek w gnieździe" - ćwiczenie "kołysanie" - dwóch ćwiczących siedzi naprzeciwko, ćwiczący w środku jest kołysany na boki przez partnerów,
- "skakanie przez kałużę" - ćwiczenie skoczne: dwóch współćwiczących wspomaga osobę skaczącą, trzymając ją za dłonie i łokcie,
- "powozy bryczką" - dwie lub trzy osoby siedzą na kocu. Pozostali uczestnicy trzymają za brzeg koca, wędrują po sali.
Uwaga: po zakończeniu ćwiczenia następuje zmiana ról.

8. Relaks: grupa siedzi w kręgu, na kolorowej łące, bardzo blisko siebie, kołysze się jak trawy. Ćwiczeniu towarzyszy muzyka relaksacyjna.

9. Zakończenie zajęć.
Dzieci chwytają się za ręce, prowadzący wysyła "iskierkę".
Uczestnicy dzielą się wrażeniami z zajęć.


 

Opracowanie: Mariola Perz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5691


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.