Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Ola Bednarska
Język polski, Sprawdziany i testy

Test dla ucznia III klasy gimnazjum sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu środków stylistycznych

- n +

Test dla ucznia kl. III gimnazjum sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu środków stylistycznych

Karta pracy ucznia
......................................................
(imię i nazwisko ucznia)

........................
(numer z dziennika)

Data sprawdzianu....................

Zdobyta ilość punktów i ocena....................................................

Gr. A

1. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Które z poniższych zwrotów to personifikacja?
a) wierzba płacząca
b) fakty mówią
c) los się uśmiechnął do niego
d) skoki temperatury
e) długi rosną
(5 p.)

2. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Które to epitety?
a) zbladł jak chusta
b) złote ręce
c) rozbrajający uśmiech
d) niebieskie oczy
(4 p.)

3. Przeczytaj dokładnie wiersz T. Kubiaka "Rajski ptak" i nazwij znajdujący się w nim środek stylistyczny.
"Czy to tyko mi się śniło
czy naprawdę w raju było?
Pit - pilit

A przed moim oknem wróbel
Źdźbło warszawskiej trawy skubie
Ćwir - ćwir - ćwir"
(T. KUBIAK, Rajski ptak)
............................................................
(4 p.)

4. Zaznacz prawdziwe zdanie.
a) ogień - woda, mądrość - głupota - to przykłady antytezy
b) psisko, matczysko, nochal - to przykłady zgrubienia
c) silny jak tur, czerwony jak krew - to przykłady epitetu
(3 p.)

5. Do jakiego neologizmu zaliczmy słowo "orbitować" ?
a) neologizm słowotwórczy
b) neologizm znaczeniowy
c) neologizm frazeologiczny
d) neologizm poetycki
(4 p.)

6. Dopasuj pojecie do definicji.
POJĘCIE
 powtórzenie
 anafora
 apostrofa
 porównanie
 
DEFINICJA
A. To zestawienie ze sobą dwóch przedmiotów, pojęć ze względu na łączące je podobieństwo, posiadanie jakiejś cechy wspólnej.
B. Dwukrotne lub wielokrotne wystąpienie tego samego elementu językowego w obrębie pewnego fragmentu wypowiedzi.
C. To powtórzenie wyrazów na początku kolejnego zdania, wersu lub strofy.
D. Bezpośredni zwrot w formie wołacza do osoby, pojęcia, przedmiotu, zjawiska, utrzymany w podniosłym, uroczystym tonie. Odmianą jego jest inwokacja.
 
POJĘCIE Litera odpowiadająca definicji
powtórzenie  
anafora  
apostrofa  
porównanie  
(4 p.)
7. Podkreśl w poniższym tekście pytanie retoryczne.
"Kędy każdy swego się rozumienia chwyta.
Zerwawszy sejm, że na nim nie mógł się obłowić,
W domu konstytucyje wolno mu stanowić
Cóż po królu, kędy rządzić ani radzić
Dopuszczą? Obraz lepiej na tronie posadzić".
(W. POTOCKI, Z ratusza na radę)
(3 p.)
8. Wypisz z powyższego fragmentu wiersza W. Potockiego "Z ratusza na radę" archaizmy.
.........................................
.........................................
(3 p.)

PUNKTACJA
OCENA PUNKTACJA
Bardzo dobry 30 pkt. - 27 pkt.
Dobry 26 pkt. - 22 pkt.
Dostateczny 21 pkt. - 15 pkt.
Dopuszczający 14 pkt. - 9pkt.
Niedostateczny poniżej 8 pkt.

KLUCZ ODPOWIEDZI do testu o środkach stylistycznych dla grupy A
1. a, b, c
2. b, c, d
3. onomatopeja (dźwiękonaśladownictwo)
4. a, b
5. a
6.
pojęcie Litera odpowiadająca definicji
powtórzenie B
anafora C
apostrofa D
porównanie A


7. Cóż po królu, kędy rządzić ani radzić
Dopuszczą?

8. konstytucyje, kędy (rozumienia)
 

Opracowanie: Ola Bednarska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9039
 
   Komentarze
  • kinderka, 2005-12-30

    Test zawiera podchytliwe pytania, uczeń rozwiązując go musi dwa razy
    przemyśleć i dopiero później udzielidź odpowiedzi. Bardzo podoba mi
    się jego struktura, nauczyciele powinni przerabiać z nami jak
    najwięcej takich testów, abyśmy dobrze przygotowali się do egzaminu
    kończącego gimnazjum. Uczennica IIIKLASY :)

  • asia116x, 2006-08-11

    test jest prosciutenki :) nie podoba mi sie tylko sposób punktowania.
    Za jedną odpowiedź 4 punkty? Jeśli sie odpowie źle będą 3, 2, 1 czy 0?
    nie można przecież udzielić niejednoznacznej odpowiedzi, więc za jedna
    odpowiedź powinien być 1 punkt, jak na egzaminie.



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4.25



    Ilość głosów: 8
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014