Katalog

Bożena Kiszło
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Czy wszyscy mają swoją rodzinę"

- n +

Projekt scenariusza rozwiązania problemu: "Czy wszyscy mają swoją rodzinę"

Klasa III

I. Zadania problemowe:

1. Poznanie życia zwierząt.
2. Funkcjonowanie rodzin w Polsce.
3. Zapoznanie z życiem rodzin w innych krajach.
4. Problemy rodzin w naszym społeczeństwie.

II. Problem:

"Czy każdy ma swoją rodzinę?"

III. Cel główny:

Uświadomienie uczniom, że naturalnym i najkorzystniejszym środowiskiem rozwoju człowieka jest rodzina.

IV. Operacjonalizacja celu głównego poprzez cele szczegółowe:

- rozumie pojęcia: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki,
- umie nazwać uczucia: miłości, szacunku, tolerancji, zrozumienia i odpowiedzialności,
- potrafi gromadzić informacje, materiały, wie gdzie ich szukać,
- umie zanalizować i zrozumieć zjawiska zachodzące w zbiorowościach ludzkich i zwierzęcych,
- umie otworzyć się na problemy innych ludzi,
- potrafi ocenić postępowanie ludzi,
- zna pojęcie rodziny,
- wie, jak narysować drzewo genealogiczne,
- potrafi zauważyć relacje zachodzące w zbiorowościach ludzkich i zwierzęcych,
- szanuje tradycję rodzinną,
- potrafi wypowiadać i uzasadniać własne sądy i opinie,
- umie sformułować wypowiedzi w formie pisemnej,
- umie wyrażać własne opinie, sądy, przekonania i argumentować je,
- umie dowieść swoich racji,
- potrafi korzystać z instruktażu nauczyciela, ale też sam szuka nowych, twórczych rozwiązań.

V. Przestrzeń problemu:
Co znamy  Czego nie znamy
-swoje imię, nazwisko, adres, imiona i nazwiska rodziców, dziadków,  -drzewo genealogiczne,
-tradycje rodzinne,  -nazewnictwa dalszych pokrewieństw (stryjek),
-kto wchodzi w skład rodziny,  -zwyczaje niektórych zwierząt dziko żyjących,
-nazywanie członków rodzin,  -problemu sieroctwa społecznego  i ich przyczyn,
-zwyczaje niektórych zwierząt domowych,  -przyczyny ubóstwa i degradacji rodzin, patologii społecznej,
-zwyczaje niektórych zwierząt domowych,  -jak radzą sobie ludzie samotni,
-problem bezdomności, sieroctwa naturalnego,  -jak żyją ludzie bezdomni
-warunki materialne,  
-obowiązki członków rodzin.  

VI. Propozycje rozwiązań:


1. Rozmowa wprowadzająca- rozmawiamy o naszych rodzinach w kręgu (dzieci przekazują sobie misia, którego zapoznają ze swoją rodziną; te, które nie chcą, nie wypowiadają się).

2. Rozmowa nauczyciela z dziećmi:
- Co to jest rodzina?
- Co to znaczy rodzina bliższa i dalsza?
- Czy najbliższa rodzina to zawsze oboje rodziców i dzieci?
- Skąd się biorą rodziny niepełne?
- Po co ludzie zakładają rodziny?
- Czy można żyć bez rodziny?
- Czy rodziny na całym świecie są podobne do polskich rodzin?

Nauczyciel mówi:
O czym chciałybyście się jeszcze dowiedzieć?

BURZA PYTAŃ:

- Czy tylko ludzie zakładają rodziny?
- Kto nie zakłada rodziny?
- Czym różnią się rodziny ludzi i zwierząt?
- Jak nazywają się członkowie rodziny?
- Co to jest drzewo genealogiczne?
- Jak może wyglądać drzewo rodziny?
- Jak wyglądają domy ludzi i zwierząt?
- Czy wszystkie rodziny żyją w takich samych warunkach?
- Dlaczego niektórzy nie mają rodzin?
- Kto to jest "bezdomny"?
- Dlaczego ludzie są biedni?
- Czego uczymy się od swoich rodziców?
- Czy zawsze rodzice opiekują się swoimi dziećmi?
- Jak czują się ludzie w rodzinach?
- Co sprawia, że w domu czujemy się dobrze?
- Dlaczego domy, w których żyjemy różnią się między sobą, co sprawia, że w domach jest miła atmosfera?

Widzę, że mamy problem, tyle spraw jest niewyjaśnionych. Spróbujemy wspólnie rozwiązać te problemy. Zastanówmy się nad problemem- Czy wszyscy mają swoją rodzinę? ".

Propozycje rozwiązań:


- Wizyta w bibliotece.
- Przyniesienie albumów, zdjęć, kaset wideo o życiu zwierząt.
- Zaproszenie gości (babcia, dziadek).
- Wykonanie drzewa genealogicznego.
- Wycinki z gazet.
- Ilustracje, fotografie swoich rodzin.
- Zorganizowanie wystawy książek.
- Wyszukiwanie w Internecie wiadomości o rodzinach w innych krajach, oraz o życiu zwierząt.
- Teatrzyk o rodzinie.
- Zorganizowanie konkursu-" Sekrety rodzinne ".
- Scenki rodzajowe-" Z życia rodziny ".
- Zabawa w dom.
- Projektowanie domu moich marzeń.
- Sportowe rozgrywki rodzinne (jedna rodzina to jedna grupa).
- Wycieczka z rodzicami za miasto.
- Zbiórka darów dla dzieci z Domu Dziecka.
- Projektowanie schroniska dla zwierząt.
- Obejrzenie filmu, fotografii, ilustracji-" Jak żyją rodziny w innych krajach ".
- Wystawka ze strojami z innych epok.
- Zabawa w budowanie domu z gotowych elementów.
- Nauka piosenki i zabaw o rodzinie.
- Pisanie swobodnych tekstów o rodzinie (zagadki, wiersze, opowiadania).
- Rozwiązywanie krzyżówek, zagadek, rebusów, wykreślanek o rodzinie.
- Loteria fantowa celem przekazania funduszy dla Domu Dziecka.

VII. Decyzja o wyborze drogi rozwiązania.


Nauczyciel pyta: -Czy wszystkie nasze propozycje pomogą nam rozwiązać problem " CZY WSZYSCY MAJĄ SWOJE RODZINY? "

Nauczyciel odczytuje poszczególne hasła (dzieci tworzą 5 osobowe grupy)
Gr. I - Rodzina zwierząt.
Gr.II - Rodzina w Polsce.
Gr.III - Rodzina w innych krajach.
Gr.IV - Problemy rodzin.

Wyniki rozwiązań problemów:

Prezentacja informacji zdobytych przez dzieci w poszczególnych grupach:
- wiadomości teoretyczne
- gazetki ścienne
- albumy
- prace plastyczne, techniczne
- własne wytwory literackie
- zabawy

Po prezentacji uczniowie uzupełniają się wzajemnie.

Podsumowanie:


Jaką udzielimy odpowiedź na postawiony na początku problem:
" Czy wszyscy mają swoją rodzinę? "

Odpowiedzi z uzasadnieniem:

Tak............................................................................

Nie............................................................................

Quiz dla sprawdzenia wiadomości i umiejętności uczniów.
(w grupach- losowanie numeru pytań)
(Quiz- załącznik nr 1)

Powiązanie zgromadzonych informacji:

Edukacja polonistyczna

- redagowanie własnych tekstów, budowanie poprawnych, spójnych wypowiedzi;
- samodzielne poszukiwanie informacji z różnych źródeł wiedzy (encyklopedie, słowniki, książki i czasopisma);
- nabywanie umiejętności formułowania pytań i odpowiedzi na nie.

Edukacja środowiskowa

- poznanie życia zwierząt stadnych i samotników;
- zapoznanie z zasadami funkcjonowania rodziny (członkowie, obowiązki, zawody, nazewnictwo więzi i pokrewieństwa w rodzinie);
- różnice w funkcjonowaniu rodzin w Polsce i w innych krajach;
- rozwijanie więzi emocjonalnych z rodziną;
- uwrażliwianie uczniów na problemy społeczne tj.: bezdomność, sieroctwo, ubóstwo, alkoholizm, agresja, przemoc.

Edukacja techniczna

- robienie albumów, gazetek, plansz;
- wykonanie drzewa genealogicznego z wykorzystaniem zdjęć;
- budowanie z elementów domu marzeń.

Edukacja plastyczna

- rysunek" Moja rodzina;
- malowanie farbami na temat: "Schronisko dla zwierząt" lub "Dach nad głową bezdomnych".

Edukacja muzyczna

- wysłuchanie piosenki z Kabaretu Starszych Panów "Rodzina, ach rodzina";
- zabawa ruchowa ze śpiewaniem "Rolnik na dolinie";
- ilustracja ruchowa piosenki "Z kluczem na szyi".


Załącznik nr 1

- QUIZ -
CO WIEMY O RODZINIE?

1. Kto to jest babcia?
2. Ilu każdy człowiek ma pradziadków?
3. Czy każdy człowiek ma tyle samo prapradziadków?
4. Jaka może być rodzina niepełna?
5. Co to jest drzewo genealogiczne?
6. Czy na całym świecie małżeństwo to związek jednego męża i jednej żony?
7. Do kogo należała władza w rodzinie w dawnej Polsce?
8. Jak okazywano w dawnej Polsce szacunek dla ojca?
9. Podaj przykłady trzech gatunków zwierząt, które prowadzą życie rodzinne?
10. Podaj przykłady trzech gatunków zwierząt, które nie zajmują się swoim potomstwem?
11. Jakie podobieństwa można zauważyć między życiem rodzinnym ludzi i zwierząt?
12. Dlaczego niektóre zwierzęta żyją w dużych zbiorowiskach?
13. Czego zwierzęta uczą się od swoich rodziców?
14.Czego dzieci ludzkie uczą się od swoich rodziców?
 

Opracowanie: mgr Bożena Kiszło

Wyświetleń: 3998


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.