AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Lepiejza
Pedagogika, Konspekty

Jesteśmy grupą - projekt zajęć arteterapeutycznych

- n +

Jesteśmy grupą - projekt zajęć arteterapeutycznych

Cele ogólne:
- integracja zespołu klasowego,
- kształcenie umiejętności efektywnego współdziałania z grupą,
- odreagowanie napięć, usunięcie lęku.1

Cele operacyjne:

- zaspokajanie potrzeby bliskich związków między ludźmi i poprawa relacji z członkami grupy,
- rozwijanie wyobraźni,
- kształcenie umiejętności rozpoznawania uczuć,
- uczestnictwo w komunikacji artystycznej,
- ćwiczenie funkcji kinestetyczno- ruchowych,
- ćwiczenie funkcji analizatora słuchowego.

Przeznaczenie: Zajęcia mogą być przeprowadzone wśród uczniów szkoły podstawowej.

Środki dydaktyczne: kartki białego papieru (format A4), arkusze białego papieru, farby plakatowe, pisaki, kredki, taśmy magnetofonowe (utwory A. Vivaldiego)

Metody i formy pracy:

- praca w grupach,
- praca indywidualna,
- zabawa integracyjna,
- wykonywanie prac plastycznych,
- ćwiczenia ruchowe

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I Etap wstępny

Nauczyciel proponuje uczniom powitanie.

Przebieg powitania:

Uczestnicy ustawieni są parami, twarzami do siebie i śpiewają tekst piosenki:2
"Dzień dobry, witam was!
Zaczynamy, bo już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
Razem to jesteśmy my".

Równocześnie wykonują gesty do następujących poleceń:
- ruszamy prawymi rękami,
- wysuwamy do przodu raz prawą, raz lewą nogę,
- podajemy partnerowi najpierw prawą, potem lewą rękę,
- trzymając się za ręce, przechodzimy 4 krokami na miejsce partnera.3

Nauczyciel wykonuje 4 klaśnięcia, uczniowie odwracają się wówczas plecami do partnera. Dzięki temu manewrowi stają przed nowym partnerem i zaczynają wykonywać ćwiczenia od początku.

II Wprowadzenie do tematu zajęć.
Nauczyciel informuje dzieci o tym, jaki jest cel zajęć. Zachęca do ruchu, śpiewu, wykonywania prac plastycznych.

III Wykonywanie ćwiczeń - zabawa integracyjna

Ćw. 1
Każde dziecko otrzymuje kartkę papieru, pisak i polecenie, by wykonać rysunek na następujący temat: "Wakacje moich marzeń". Po chwili rysowania dzieci słyszą klaśnięcie nauczyciela, co oznacza, że przechodzą na pozycję kolegi ze swoim pisakiem i kontynuują pracę kolegi, domalowując to, co podpowiada im wyobraźnia.

Na zakończenie opowiadają o tym, co przedstawia rysunek wykonany przez całą grupę, ten przy którym dziecko znajduje się w chwili obecnej.

Dzieci próbują nazywać uczucia, które towarzyszyły im podczas ćwiczenia, np. więź z grupą, poczucie bezpieczeństwa, rozluźnienie psychiczne.

Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że ćwiczenie to nosi nazwę terapii przez plastykę.

Ćw. 2 Przekładanie wrażeń muzycznych na znaki plastyczne.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki papieru oraz kredki, następnie informuje, że za chwilę usłyszą muzykę o zróżnicowanym tempie i w rytmie usłyszanej melodii będą rysowały fale oceanu, słońce, plażę.

Prowadzący włącza magnetofon, słychać melodię utworu pt. "Largo" Antonio Vivaldiego, Vivaldiego dzieci w wolnym tempie malują fale oceanu. Po chwili słychać utwór pt. "Presto" A. Vivaldiego, dzieci rysują nadal fale oceanu, lecz z większym natężeniem.

Nauczyciel kieruje pracę uczniów, które rysują w rytm usłyszanych utworów.

Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie wnioskują na temat wpływu usłyszanych melodii na efekt pracy.

Ćw. 3 Wykorzystanie ekspresji ruchowej do inscenizacji pieśni ludowej.
Uczniowie otrzymują tekst pieśni ludowej, a kilka osób instrumenty perkusyjne. Zadaniem grupy jest wykonać taniec integracyjny w rytmie pieśni ludowej znanej im z zajęć muzycznych, którą usłyszą podczas obecnych zajęć.
Z pomocą nauczyciela dzieci wykonują kroki i kombinacje taneczne. Pieśń ludowa zostaje poddana próbie uwspółcześnienia. Sprawia to dzieciom radość, rozluźniając i integrując grupę.4

Ćw. 4 Rozpoznawanie uczuć innych osób- praca w grupach.
Nauczyciel czyta klasie historyjkę. Uczniowie słuchając, wyobrażają sobie, co czują bohaterowie opowiadania, wczuwają się w ich sytuację.

"Przygoda w tramwaju"

Był zimny październikowy dzień. Na przystanku tramwajowym stała Iwona z Robertem. Razem z grupką innych osób czekali na spóźniający się tramwaj, kiedy nagle, od strony centrum handlowego, do przystanku dobiegła- jakby przed czymś uciekając- zdyszana matka z dzieckiem, znajoma Iwony. Zaraz za matką z dzieckiem przybyła grupa rozbawionych wyrostków.

Nadjechał tramwaj. Wszyscy szybko wsiedli, po czym z niepokojem zaczęli się przesuwać na przód pojazdu- jak najbliżej kierowcy i jak najdalej od pijanego towarzystwa.

Jeden z chłopaków podszedł do matki z dzieckiem i zaczął ją zaczepiać. Krzyczał: "Mamuśka, daj trochę mleka!". Wystraszona kobieta, nie wiedząc jak wybrnąć z kłopotliwej sytuacji, spojrzeniem próbowała powiedzieć znajomej parze, że potrzebuje pomocy. Zaczęła się też przesuwać w kierunku znajomych osób. Pijany nie dawał jednak za wygraną. Zaczepiał dziecko tejże kobiety, próbował zaglądać do jej torby z zakupami.

Robert stanął między chłopakiem a matką, prosząc natrętnego chłopaka, by dał jej spokój. Pijany nie zwracał jednak uwagi na prośbę Roberta. Inni pasażerowie tramwaju udawali, że nie widzą całej sytuacji.5

ZADANIA:

Cała klasa zostaje podzielona grupy. Każda grupa otrzymuje arkusze papieru oraz farby plakatowe, którymi uczniowie mają oddać uczucia bohaterów opowiadania.
I grupa przekłada na kolory uczucia matki, którą zaczepiali pijani chłopcy.
II grupa oddaje za pomocą kolorów uczucia Roberta, który próbował bronić kobiety.
III grupa "maluje" kolorami "uczucia" pasażerów tramwaju, którzy udawali, że nie widzą kłopotów kobiety.
IV grupa przekłada na kolory uczucia pijanych chłopców, którzy zaczepiali kobietę.6

WNIOSKI CZYLI NAZYWANIE UCZUĆ NA PODSTAWIE KOLORÓW

IV Podsumowanie zajęć:
Muzyka i słowa nauczyciela wprowadzają dziecko w krainę wyobraźni.

Zajęcia kończymy muzyką relaksacyjną, która stanowi tło do opowiadania nauczyciela, zaczynającego się od słów: "Wyobraźmy sobie, że jesteśmy nad morzem, świeci słońce, słyszymy szum fal...itd".

Przypisy:
1. U. Bissinger- Ćwierz, Muzyczna pedagogika zabawy, Lublin 2002, s. 18
2. Ibidem, s. 34
3. U. Bissinger- Ćwierz, Muzyczna pedagogika zabawy, Lublin 2002, s. 3
4. Ibidem, s. 3
5. M. Gruszka i in., Scenariusze godzin wychowawczych..., Gdańsk 2002, s. 4
6. Ibidem, s. 4
 

Opracowanie: Magdalena Lepiejza
nauczyciel mianowany
Zespół Szkół w Ciosańcu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8054


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 6

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.