Katalog

Aurelia Łubek
Zajęcia przedszkolne, Artykuły

Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej

- n +

Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej

"Aktywność jest podstawową właściwością istot
żywych, sposobem ich istnienia"

W. Okoń
Aktywność dzieci w edukacji przedszkolnej jest w centrum zainteresowania nauczycieli, którzy dążą do stworzenia takich sytuacji edukacyjnych by ich wychowankowie odgrywali czynną rolę w realizacji określonych zadań. Służą ku temu metody aktywizujące.

1. Burza mózgów:


Jest to najprostsza metoda aktywizująca. Pozwala na zgromadzenie w krótkim czasie dużej ilości pomysłów na rozwiązanie jakiegoś problemu. Plusem tego sposobu jest możliwość modyfikowania cudzych pomysłów lub na zasadzie skojarzenie, podawanie innych. W czasie burzy mózgów pracuje się indywidualnie, ale na rzecz całego zespołu, którego zadaniem jest zgromadzenie jak największej liczby pomysłów czy faktów do danego problemu. Burzę mózgów stosuje się jako.

- rozgrzewkę umysłową
- dla ustalenia zakresu posiadanej wiedzy
- dla utrwalenia wcześniej zdobytej wiedzy
- dla znalezienia najlepszego rozwiązania jakiegoś problemu

Zastosowanie podczas pracy z dziećmi burzy mózgów pozwala na:

- włączenie wszystkich dzieci do pracy
- szybkie zgromadzenie dużej ilości pomysłów
- przeprowadzenie rozgrywki umysłowej
- naukę zwięzłego wyrażania myśli
- sprawdzenie posiadanej wiedzy

2. Mapa pojęciowa


To metoda wizualnego przedstawienia problemu z wykorzystaniem schematów, zwrotów, rysunków, symboli. Celem stosowania tej metody jest usystematyzowanie zdobytej wiedzy lub wizualizacja posiadanych wiadomości. W trakcie pracy tą metodą dzieci doskonalą umiejętności techniczne takie jak: czytanie, pisanie, rysowanie i umiejętności umysłowe min. Planowanie, klasyfikowanie. Muszą również współdziałać ze sobą przekonywać o swoich racjach, ale także rezygnować ze swoich pomysłów na rzecz dochodzenia do porozumienia.

Efekty pracy z mapą pojęciową:

- uczy samodzielnego zdobywania wiedzy
- uczy posługiwania się poznanymi pojęciami
- daje okazję doskonalenia czytania ze zrozumieniem
- ułatwia zapamiętanie poznanych faktów poprzez poszukiwanie, segregowanie wiadomości, przedstawienie w postaci rysunku
- uczy uważnego słuchania
- uczy oceny i samooceny
- daje szansę wykazania się dzieciom różnych zdolnościach
- stwarza możliwość współpracy
- uczy zadawania pytań i udzielenia odpowiedzi

3. Metoda projektu.


Jedną z kluczowych umiejętności, w jakie przedszkole wyposażyć ma dziecko to twórcze myślenie. Taką możliwość daje metoda projektów. Polega ona na wykonaniu przez dzieci zadań poprzez samodzielne poszukiwania pod opieką nauczyciela.

Dzieci w trakcie pracy nad projektem uczą się:

- przeprowadzania rozmów
- samodzielnego poszukiwania materiałów
- współdziałania w grupie
- odpowiedzialności

4. Stymulacje

Stymulacje
to naśladowanie rzeczywistości, ćwiczenie najbardziej efektywnych zachowań w bezpiecznych warunkach. Ideą stymulacji jest doskonalenie konkretnych umiejętności oraz uczenie się na błędach popełnionych w bezpiecznej stymulacji ćwiczeniowej.

Stymulacje mogą obejmować takie proste umiejętności jak:

- nadawanie paczki na poczcie
- zabawę dzieci w sklep
- czy lekarza

Stymulacja ma wpływ na:

- kształtowanie się systemu wartości
- kształtowanie się umiejętności poznawczych
- rozwijanie umiejętności społecznych
- poprzez utożsamienie się z własnymi przeżyciami głęboko zapada w pamięć i łatwo daje się
odtworzyć.

5. Drama

Drama
polega na wczuwaniu się w role, na improwizacji, która angażuje ruch, gest, mowę, myśli i uczucia. Drama uczy rozumienia siebie i innych na poziomie emocji i uczuć.
Głównym sposobem pracy w dramie jest bycie w roli. Polega ona na tym, że dziecko jest sobą w nowej roli, nieznanej sytuacji.

Drama jest:

- doskonałym ćwiczeniem językowym
- rozwija myślenie i wyobraźnię
- uczy komunikatywności
- ćwiczy koncentracje i spontaniczność
- ułatwia zapamiętywanie odgrywanych ról
- pozwala zrozumieć przeżycia i zachowani innych ludzi

6. Gry planszowe


Gry i zabawy są znanym elementem zajęć w przedszkolu. Oprócz dobrej zabawy niosą ze sobą treści dydaktyczne i wychowawcze. Uczą ścisłego przestrzegania reguł.

Gry planszowe wpływają na:

- na twórcze myślenie
- rozwijają wyobraźnie
- zmuszają do współdziałania
- wymuszają precyzyjne redagowanie poleceń
- są niekonwencjonalnym sposobem uczenia się
- dają satysfakcję z wykonanej pracy
- treści ujęte w grach głęboko zapadają w pamięć

Literatura:


Rau K. Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów Poznań
Dudzikowa M., Wychowanie przez aktywne uczestnictwo Wa-wa 1987.
Gloton R., Cero C., Twórcza aktywność dziecka Wa-wa 1985.

 

"Aktywność jest podstawową właściwością istot
żywych, sposobem ich istnienia"

W. Okoń

Wyświetleń: 6918


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.