AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aneta Gaborek
Edukacja czytelnicza, Konspekty

Poznajemy literaturę popularnonaukową i uczymy się z niej korzystać

- n +

Poznajemy literaturę popularnonaukową i uczymy się z niej korzystać

Scenariusz lekcji z zakresu edukacji czytelniczej przeprowadzonej w gimnazjum.

Cele:

uczeń:
rozumie pojęcie literatury popularnonaukowej
potrafi wybrać odpowiednią pozycję potrzebną mu do pracy
rozumie pojęcie aparatu pomocniczego
potrafi się nim sprawnie posłużyć wyszukując informacje
rozumie rolę literatury popularnonaukowej w procesie samokształcenia

Metody:

Metoda podająca, burza mózgów, dyskusja, praca w grupie, informacja zwrotna

Materiały: książki z księgozbioru podręcznego biblioteki, "Słownik języka polskiego", szary papier, pisaki

Przebieg lekcji

1.Czynności porządkowe i organizacyjne, podział uczniów na grupy.

2.Polecamy uczniom, aby na planszach szarego papieru wypisali pozycje książkowe, z którymi najczęściej mają do czynienia w procesie swojej nauki. Ponieważ będą pojawiały się różne propozycje, przeprowadzamy selekcję zgromadzonego materiału. Wypisujemy na planszy te pozycje, które pojawiały się najczęściej i odpowiadają kryteriom. Najczęściej padać będą: słowniki, lektury, podręczniki, książki z różnych dziedzin.

3.Wyjasniamy uczniom temat lekcji i polecamy, by spróbowali wspólnie utworzyć definicję literatury popularnonaukowej, wykorzystując metodę burzy mózgów. Podsumowaniem tej części lekcji niech będzie przytoczenie definicji literatury popularnonaukowej zaczerpniętej ze "Słownika języka polskiego".

4.Przechodzimy do części praktycznej zajęć. Rozdajemy uczniom przygotowane wcześniej pozycje księgozbioru podręcznego (staramy się, by nie więcej niż 2 osoby pracowały z jedna pozycją). Polecamy uczniom dokładne zapoznanie się z książkami ze szczególnym zwróceniem uwagi na: tytuł, budowę, zawartość treściową oraz na te elementy, które zdaniem uczniów pomagają w szybkim dotarciu do poszukiwanej informacji.

5.Uczniowie wyodrębniają te elementy, które umożliwiają szybkie dotarcie do informacji: wstęp, spis treści, indeksy, adnotacje, przypisy, bibliografia. Wyjaśniamy uczniom znaczenie i rolę tych elementów Zwracamy uwagę na ich funkcję pomocniczą. Wprowadzamy pojęcie "aparat pomocniczy"

6. Polecamy uczniom, aby posługując się aparatem pomocniczym książki, dotarli do informacji na temat książki, czytania, bibliotek itp. (zależy od inwencji nauczyciela, ilość ćwiczeń dostosowana do tempa pracy uczniów) a następnie sporządzili notatkę z jednego wybranego ćwiczenia, podając źródło.

7.Podsumowaniem lekcji może być rozmowa i zapis na tablicy plusów i minusów znania
i korzystania z literatury popularnonaukowej.

8.Jako ewaluację zajęć proponuję metodę walizki (rozdajemy uczniom przygotowany wcześniej na kartce kontur walizki) i polecamy uzupełnić podając pytanie:
Co wyniosłeś (aś) z dzisiejszej lekcji zapakuj do walizki i weź z sobą.

 

Opracowanie: Aneta Gaborek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4219


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.