AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grażyna Staniek
Edukacja regionalna, Scenariusze

"Szukamy śladów historii" - scenariusz wycieczki rowerowej

- n +

Scenariusz wycieczki rowerowej po najbliższej okolicy - "Szukamy śladów historii"

Scenariusz tej wycieczki powstał dla potrzeb uczniów klasy IV Szkoły Podstawowej w Kryrach. Od września zostałam wychowawcą tej klasy. Pomysł wycieczki zrodził się na jednym z pierwszych moich spotkań z uczniami. Zamiast następnej lekcji w murach szkoly,
wybrałam wycieczkę jako formę działania zmierzającą do lepszego poznania swoich uczniów oraz pokazania historii naszego regionu.

Wycieczka odbyła się pod koniec września.

W czasie mojej wieloletniej pracy z uczniami zauważyłam, że dzieci bardzo lubią wycieczki. Wycieczki dostarczają głębokich
i niezapomnianych przeżyć. Uwrażliwiają dzieci, wzbogacają ich wiedzę i uczą miłości do kraju i przyrody ojczystej, wyrabiają poczucie piękna. Rozwijają zdolność obserwacji i wyciągania uogólnień i wniosków. W czasie wycieczki uczniowie uczą się współpracy i współdziałania w grupie.
Największą zaletą wycieczek szkolnych jest to, że korzyści osiągają obie strony.

Dla dzieci była to wielka frajda, bowiem była to ich pierwsza wycieczka rowerowa. Ja jako wychowawca miałam możliwość dokładniejszego poznania uczniów.

To jedynie niektóre zamierzenia, jakie ma spełniać ta wycieczka.

Cele:

- Poznanie walorów najbliższego regionu, jego tradycji, zabytków kultury i historii,
-Integracja zespołu klasowego
-Pogłębianie więzi emocjonalnych nauczyciela z klasą
-Poznanie zasad prawidłowego poruszania się po drogach
-Wskazanie uczniowi i jego rodzicom różnych możliwości aktywnego spędzania czasu wolnego.
-Kształtowania poczucia osobistej odpowiedzialności za własne zachowanie.

Metody i formy pracy:

- pogadanki wprowadzające
- obserwacja,
- wycieczka,
- zajęcia praktyczne
- wywiad
- opracowanie mapy oraz artykułu do gazetki szkolnej

Trasa wycieczki:


Kryry ul. Nierad - Kryry Kościół św. K. Boromeusza -
Kryry ul. Wyzwolenia - Kryry ul. Jasna - Suszec Pomnik w Łęgu -Kryry ul.Nierad

Czas trwania wycieczki - 3 godz.

Kryry - wieś leżąca niedaleko Suszca. Dzieje Kryr sięgają przełomu XIII
i XIV stulecia. W XVI wieku z części Kryr wyodrębniła się nowa wioska Mizerów.

Przebieg wycieczki:


1. Zbiórka przed budynkiem szkoły na ulicy Nierad - sprawdzenie rowerów, pogadanka nt. bezpiecznej jazdy, omówienie trasy wycieczki.
2. Przejazd ulicą F. Klimy pod zabytkowy kościoł pw. św. Karola Boromeusza.

Kościół parafialny w Kryrach zbudowany został w 1843 r.
Na placu kościelnym znajduje się kamienny krzyż z napisem "Obrońcom Ojczyzny". Mniej więcej w tym samym miejscu stał kiedyś pomnik powstańczy. Poświęcono go poległemu w III powstaniu śląskim kryrzaninowi - Augustynowi Piszczkowi. Pomnik został rozebrany w 1939r. na polecenie hitlerowców, a na jego miejscu postawiono kamienny krzyż.
Naprzeciw kościoła znajduje się budynek starej szkoły. Wybudowano go w 1840 r. Wyższa część pochodzi z 1880r. Od 10 lat budynek stoi pusty.


3. Przejazd ulicą Wyzwolenia pod budynek remizy strażackiej, gdzie znajduje się pomnik ku czci poległych w powstaniach śląskich oraz podczas II wojny światowej .

4. Przejazd ulicą Wyzwolenia i Jasną pod dom państwa Piontków.
Rozmowa z Państwem Piontków.
Pani Piontkowa, jest wnuczką Pawła Garusa - chłopskiego bibliofila i działacza odrodzenia narodowego. Dzięki niemu od końca XIX w. w Kryrach istniała biblioteka Towarzystwa Czytelni Ludowych, jedna z pierwszych na Górnym Śląsku. Na fragmencie jego dawnego domu kryrzanie wmurowali stosowną tablicę pamiątkową, którą odsłonięto w 100 -lecie jego urodzin. Książki Pawła Garusa znajdują się jeszcze w bibliotece w Katowicach.

5. Przejazd do Łęgu.
W Łęgu dzieci zapaliły symboliczny znicz pod pomnikiem więźniów oświęcimskich i wysłuchały historii tego miejsca W połowie stycznia 1945 r. pędzono przez Branicę więźniów ewakuowanych z obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Nie nadążających za kolumną esesmani rozstrzeliwali. We wspólnej mogile pogrzebano tych, którzy zginęli między Kobielicami a Branicą.

Zwłoki były w drewniakach, owinięte ręcznikami, papierem, które wkładano pod ubrania. Większość ofiar to Żydzi.

6. Spacer po lesie wokół pomnika - pogadanka na temat walorów przyrodniczych naszej gminy. Propozycje następnej wycieczki.

7. Powrót do szkoły.

Osiągnięcia i ewaluacja.


Po wycieczce na następnym spotkaniu z wychowawcą dzieci dzieliły się swoimi refleksjami. Niektóre z nich postanowiły swoje wrażenia przelać na papier. Najładniej napisane sprawozdanie z wycieczki zostało opublikowane w gazetce szkolnej. Powstała także mapa z wyznaczoną trasą wycieczki oraz z krótkim opisem odwiedzonych miejsc. Oceniły swoje zachowanie na drodze jako dobre i odpowiedzialne. Postanowiły, że trasę następnej wycieczki zaplanują już samodzielnie. Wypowiedzi uczniów i ich zaangażowanie utwierdziły mnie w przekonaniu, że cele które sobie postawiłam przed wycieczką zostały w pełni zrealizowane.

Klasa wzbogaciła się także o nowe eksponaty przyrodnicze, które zostały wykorzystane na lekcji przyrody. Szkoda, że z powodu zbyt małej liczby zdjęć nie możemy zrobić albumu. Na następnej wycieczce będziemy więcej fotografować. Zdjęcia wykorzystamy do wykonania albumu oraz do kroniki, na korytarzu wykonamy gazetkę tematyczną. Następna nasza wycieczka będzie też dłuższa.

 

Opracowanie: Grażyna Staniek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3632


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.