Katalog

Marta Kaiser
Edukacja czytelnicza, Scenariusze

Gazety i czasopisma źródłem aktualnej wiedzy i informacji

- n +

Scenariusz zajęć z ECiM dla klasy II gimnazjum pt. "Gazety i czasopisma źródłem aktualnej wiedzy i informacji"

Cele ogólne:
- nabycie podstawowych informacji o prasie
- kształtowanie postawy świadomego i krytycznego użytkownika prasy

Szczegółowe cele edukacyjne:
- uporządkowanie wiedzy uczniów o prasie i czasopiśmiennictwie
- ukazanie mechanizmu komunikowania się poprzez prasę

Metody:
- pogadanka
- praca w grupach
- praca z tekstem

Środki dydaktyczne:
- pojedyncze numery różnego rodzaju gazet i czasopism
- kartki do pracy w grupach
- materiały piśmiennicze
- papier pakowy

Przebieg zajęć:

I.WPROWADZENIE
1. Sprawdzenie listy obecności i wpisanie tematu do dziennika lekcyjnego
2. Przeprowadzenie rozmowy z uczniami na temat:
- czy i jakie czasopisma czytają?
- co ich w nich interesuje, czego szukają?
- dlaczego sięgają po czasopisma i kiedy?
3. Krótki zarys historii prasy
4. Potrzeby czytelnicze odbiorców prasy
5. Wspólne tworzenie definicji "prasy", "gazety", "czasopisma"
6. Wskazanie różnic pomiędzy nimi
7. Podkreślenie zaistnienia kodu komunikacji

II.CZĘŚĆ ZASADNICZA
Rozdanie zespołom kilku egzemplarzy gazet i czasopism. Zwrócenie uwagi na pisownię tytułów. Przypomnienie zasady ortograficznej dotyczącej pisania tytułów gazet i czasopism.

1. Praca w grupach. Każdy zespół wykonuje określone zadania.

ZESPÓŁ I
1. Z "National Geographic" wypisz numer kolejny, datę wydania i adres internetowy
2. Do kogo gazeta jest adresowana?
3. Zareklamuj "National Geopraphic" zachęcając innych do jego kupna
4. Podaj tytuł i częstotliwość ukazywania się Twego ulubionego czasopisma. Określ tematykę.

ZESPÓŁ II
Porównaj kilka numerów "Victora"
1. Wypisz tytuły stałych działów "Victora"
2. Czym jest "Victor" biorąc pod uwagę częstotliwość jego ukazywania się?
3. Zareklamuj to czasopismo zachęcając innych do jego kupna
4. Podaj tytuł i częstotliwość ukazywania się Twego ulubionego czasopisma. Określ tematykę.

ZESPÓŁ III
1. Podaj nazwisko redaktora naczelnego "Przeglądu Górowskiego" oraz adres redakcji
2. Do kogo adresowany jest "Przegląd Górowski"?
3. Zareklamuj to czasopismo zachęcając innych do jego kupna
4. Podaj tytuł i częstotliwość ukazywania się Twego ulubionego czasopisma. Określ tematykę.

ZESPÓŁ IV
1. Ile razy w roku ukazuje się "Młody Technik"?
2. Do kogo jest adresowany?
3. Zareklamuj "Młodego Technika" zachęcając innych do jego kupna
4. Podaj tytuł i częstotliwość ukazywania się Twego ulubionego czasopisma. Określ tematykę.

ZESPÓŁ V
1. Podaj numer kolejny, numer indeksu oraz cenę czasopisma "Świat Nauki"
2. Wypisz adres redakcji i skład zespołu redakcyjnego
3. Zareklamuj "Świat Nauki" zachęcając innych do jego kupna
4. Podaj tytuł i częstotliwość ukazywania się Twego ulubionego czasopisma. Określ tematykę.

2. Relacja przedstawicieli zespołów z wykonanego zadania

III. PODSUMOWANIE wiadomości
1. Podkreślenie roli prasy jako źródła informacji
Pytania kontrolne:
2. Co tworzy prasę?
3. Czym różni się gazeta od czasopisma?


O ile pozwoli na to czas, uczniowie rozwiązują przygotowane wcześniej krzyżówki.

BIBLIOGRAFIA
1. Binkiewicz-Kołodziej D.: Czasopismo i gazeta źródłem aktualnej wiedzy. Poradnik Bibliotekarza 1994 nr 7-8.
2. Bis M.: Czasopismo źródłem wiedzy i informacji. Edukacja Medialna 1999 nr 1.
3. Jagielska-Judek E.: Prasa jako rodzaj medium masowego. W: Scenariusze zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej. Poznań 2002 s. 217-220.
4. Maciejek A.: Gazety i czasopisma - źródłem aktualnej wiedzy. Bibl. w Szk. 1991 nr 10.
5. Makuch A.: Wydawnictwa ciągłe. Bibl. W Szk. 1992 nr 10.
6. Pielachowski J.: Ścieżka edukacji czytelniczej i medialnej w szkole podstawowej i gimnazjum. Poznań 2000.
7. Szymanowska M., Kotowicz E.: Dziennikarskie ABC...Poradnik Bibliotekarza 2002 nr 2.
8. Tymszan B.: Prasa i czasopismo jako źródła różnorodnej wiedzy. Bibl. w Szk. 2000 nr 12.

 

Opracowanie: Marta Kaiser

Wyświetleń: 4434


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.