Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Edyta Gryz
Matematyka, Scenariusze

"Poznajemy naszą szkołę" - metoda projektu na matematyce - przykładowy projekt do realizacji w klasie V

- n +

Metoda projektu na matematyce

"Powiesz - zapomnę,
pokażesz - zapamiętam,
przeżyję, doświadczę - zrozumiem."

Do nowych metod nauczania należą metody aktywizujące, które zakładają aktywność ucznia w procesie dydaktycznym. W literaturze fachowej spotkać się można z kilkoma rodzajami takich metod, które dobrze sprawdzają się na godzinach wychowawczych czy przedmiotach humanistycznych. Są to metody typu: burza mózgów, metaplan, metoda przypadków, grupy zadaniowe... Jednak metody te nie są najlepsze do zastosowania na lekcjach matematyki.

Na lekcjach matematyki sprawdza się metoda projektu. Postanowiłam zastosować tę świetną, sprawdzoną i lubianą przez uczniów metodę na moich lekcjach.

Najważniejszymi cechami metody projektu są:
- zerwanie z zasadą dominacji nauczyciela,
- samodzielne planowanie i przeprowadzanie pracy przez uczniów,
- uczenie się poprzez rozwiązywanie problemów,
- zdobywanie wiedzy z jednoczesnym jej wykorzystaniem w praktyce,
- korzystanie z różnych źródeł informacji,
- interdyscyplinarność.
Przedstawiam przykładowy projekt do wykorzystania na lekcjach matematyki w klasie V, dotyczący zbierania i przetwarzania danych.

Publiczna Szkoła Podstawowa w Polanach

Metoda projektu na lekcji matematyki

POZNAJEMY NASZĄ SZKOŁĘ

Polany kwiecień-maj 2005r.

Edyta Gryz
PSP w Polanach
PROJEKT NA LEKCJI MATEMATYKI INSTRUKCJA

TEMAT: Poznajemy naszą szkołę.

CELE:

- zdobycie wiadomości na temat uczniów naszej szkoły
- wdrażanie do samodzielnego zdobywania informacji
- rozwijanie umiejętności przetwarzania danych
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole

UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE:

1.Komunikowanie się.
2.Umiejętność współpracy w grupie.
3.Efektywne współdziałanie w grupie.
4.Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za członków grupy.
5.Umiejętność oceny pracy własnej i innych.

ZRÓDŁA:

Publiczna Szkoła Podstawowa w Polanach.

ZADANIA DLA UCZNIÓW:

1.Uczniowie sami dzielą się na grupy.
2. Uczniowie sami wybierają szczegółowy temat dotyczący szkoły.
3. Zebranie informacji do swojego tematu.


UCZESTNICY PROJEKTU: Uczniowie klasy V.

TERMIN REALIZACJI: 11 kwiecień- 16 maj 2005r.

PLAN REALIZACJI POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW:

1. Wybór szczegółowego tematu dotyczącego szkoły- 18 kwiecień.
2. Zbieranie danych- 25 kwiecień.
3. Przetworzenie danych na tabele- 1maj.
4. Zebranie wszystkich potrzebnych materiałów i wykonanie wykresów- 15 maj.

SPOSÓB PREZENTACJI:

Wystawa plakatów, albumów dnia 16 maja - omówienie realizacji zadań przez
liderów grup.

KRYTERIA OCENY:

Ocenie podlegają:
- poprawne zebranie danych
- umiejętne przetwarzanie danych (tabelaryzacja danych, sporządzenie diagramów )
- estetyka prac
- zaangażowanie w realizację projektu.

Uczniowie otrzymają następujące oceny
celującą za uzyskane I miejsce
bardzo dobrą za II miejsce
dobrą za III miejsce

EWALUACJA


I Plan ewaluacji projektu - "Poznajemy naszą szkołę".

1. Uzasadnienie

Ewaluacja ma służyć autorowi projektu w celu zbadania zaplanowanych osiągnięć. Informacja będzie podana do wiadomości uczniów.

2. Strategia i metody

a) rodzaje ewaluacji: końcowa
b) b) metody: ankiety obserwacja

3.Przedmiot ewaluacji

Przedmiotem ewaluacji jest zbadanie efektów realizacji założonych celów.

4.Ewaluator

Informacje zbiera i kieruje procesem nauczyciel matematyki.

5.Czas

Ewaluację prowadzi się po zakończeniu projektu.

6.Pozwolenie

Udział w badaniach jest dobrowolny. O treści raportu decyduje nauczyciel.

7. Wykorzystanie ewaluacji

Raport z ewaluacji przedstawiony zostanie uczniom klasy V.

II. Projekt ewaluacji

Obszar Pytania kluczowe Kryteria sukcesu
1. Organizacja pracy.
2. Poprawność relacji interpersonalnych.. 1. Jakie korzyści odniosłeś pracując metodą projektu?
2. Czy w czasie wykonywania zadań miałeś pozytywne czy negatywne odczucia?
3. Twój komentarz do wykonywanych zajęć.
Uczniowie:
- rozbudzają zainteresowanie matematyką
- nabywają umiejętność współpracy w grupie
- dokonują prezentacji na dobrym poziomie

III. Techniki i narzędzia badawcze.

1. Ankiety dla uczniów.
2. Obserwacja prowadzona przez nauczyciela.

Raport zostanie opracowany po zakończeniu projektu.

 

Opracowanie: Edyta Gryz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5430
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014