Katalog

Małgorzata Semik
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Zielone dni naszej klasy - zajęcia otwarte dla rodziców

- n +

Zielone dni naszej klasy - zajęcia otwarte dla rodziców

W ramach współpracy z rodzicami w swej praktyce wychowawczej stosuje zajęcia otwarte, prowadzone w obecności rodziców. Rodzice chętnie korzystają z każdego zaproszenia do udziału w takich zajęciach. Są one wielkim przeżyciem dla wszystkich biorących w nich udział: dla uczniów, dla rodziców, a także dla nauczyciela.

Podczas zajęć rodzice mogą zaobserwować sposób pracy nauczyciela, jego metody, podejście do dzieci oraz zobaczyć swoje dzieci w szkolnej rzeczywistości. Nauczycielowi stwarzają one możliwość lepszego poznania rodziców uczniów oraz samych uczniów, którzy znaleźli się w sytuacji innej niż na co dzień.

Zajęcia otwarte można organizować z różnych okazji, na każdym etapie edukacji, realizując różne cele, ale przede wszystkim główny cel - integrację zespołu klasowego.

Wyjazd klasy na zieloną szkołę był doskonałą okazją do organizacji zajęć otwartych po jej zakończeniu.

Temat: Głośne czytanie fragmentów pamiętnika z zielonej szkoły. Redagowanie listów do rodziców. Wielka litera i formy grzecznościowe w korespondencji. Śpiewanie piosenek o tematyce morskiej i wakacyjnej wraz z interpretacją ruchową.

Zajęcia realizowane w klasie II.

Czas trwania: 90 minut

Cele operacyjne:

Uczeń:

- czyta tekst płynnie i wyraziście,
- wskazuje na mapie Polski morze oraz niektóre miasta,
- nazywa poznane miasta,
- redaguje list,
- stosuje wielką literę i zwroty grzecznościowe w liście,
- śpiewa piosenki i interpretuje je ruchowo,
- zgodnie pracuje w parze,
- okazuje wdzięczność rodzicom.

Metody pracy:

podające: rozmowa, objaśnienie
problemowe

Formy pracy:

zbiorowa i indywidualna

Pomoce dydaktyczne:

pamiętniki wykonane podczas pobytu na zielonej szkole, kącik pamiątek znad morza, mapa fizyczna Polski, kartki z nazwami geograficznymi, kartki z informacjami prawdziwymi i fałszywymi o tematyce morskiej, karty pracy dla dwóch grup o zróżnicowanym stopniu trudności, dwa miejsca w klasie oznaczone napisem "Wyspa prawdy" i "Wyspa fałszu", nagrania piosenek pt. "Znów wakacje", "Piosenka dzielnego marynarza", "Kropelka złotych marzeń"

Przebieg zajęć:

1. Integracja grupy poprzez podanie sobie rąk, ukłon jako powitanie. Zajęcie miejsca w kręgu, powitanie gości.

2. Śpiewanie piosenki pt. "Znów wakacje" z interpretacją ruchową.

3. Rozmowa na temat miejsc, w które udajemy się na letni wypoczynek. Uczniowie przypinają do mapy kartkami z nazwami (góry, jeziora, morze).

4. Nawiązanie do wyjazdu na zieloną szkołę. Wybrany uczeń odczytuje krótką informację o Morzu Bałtyckim.

Nasze morze, to Morze Bałtyckie. Pływają po nim statki pasażerskie i kutry rybackie. Nad brzegiem morza powstały piękne plaże. W lecie, gdy są wakacje chętnie wyjeżdżamy nad morze, aby wypoczywać, kąpać się i opalać.

5. Głośne czytanie wspomnień z kolejnych dni pobytu nad morzem zamieszczonych w pamiętnikach. Każdy z uczestników zielonej szkoły czyta po jednym opisie. Rodzice po raz pierwszy słyszą wspomnienia zapisane w pamiętnikach.

6. Wskazanie na linii brzegowej morza miejsc, w których przebywały dzieci. Wybrani uczniowie przypinają kartki z nazwami miejscowości (Jarosławiec, Ustka, Smołdzino).

7. Dobieranie właściwych wyrazów i wyrażeń do poszczególnych miejscowości (praca w parach).

8. Śpiewanie "Piosenki dzielnego marynarza".

9. Zabawa "Rozbitkowie". Uczniowie losują karteczki z prawdziwymi i fałszywymi informacjami o tematyce morskiej. Udają się z nimi w kierunku "Wyspy prawdy" lub "Wyspy fałszu" według własnego uznania. Potem głośno odczytują tekst z karteczek. Rodzice i dzieci oceniają poprawność wyboru wyspy.

10. Redagowanie listu do rodziców - praca indywidualna w II poziomach o zróżnicowanym stopniu trudności.

Poziom I

Uzupełnij tekst listu - dokończ zdania.

Grojec, dnia............

Kochani Rodzice!

Niedawno wróciłam (łem).........................................................
Była to dla mnie............................................................................
Mile wspominam.......................................................................
Dziękuję Wam za..............................................................................
..............................................

Poziom II

Wybierz wyrazy i uzupełnij nimi tekst listu.

Grojec, dnia...............

Kochani Rodzice!

Niedawno wróciłam (łem).........................................................
Była to dla mnie............................................................................
Mile wspominam.......................................................................
Dziękuję Wam za..............................................................................
..............................................

- z zielonej szkoły, z Jarosławca, znad morza

- niezwykła przygoda, pełna obaw wyprawa, cudowna podróż

- spacery po plaży, rejs statkiem, spotkanie z morzem, wycieczkę na ruchome wydmy, chrzest morski, rozgrywane mecze

- wspaniały wyjazd, przeznaczenie pieniędzy na mój wyjazd, za umożliwienie przeżycia wielu przygód

Podczas indywidualnej pracy uczniów rodzice oglądają pamiątki przywiezione znad morza oraz zdjęcia tworzące "Obrazki z zielonej szkoły".

11. Głośne odczytanie listów - podziękowań dla rodziców.

12. Wręczenie pamiątkowych obrazków dzieciom, które nie wyjechały na zieloną szkołę.

13. Pożegnanie piosenką pt. "Kropelka złotych marzeń". Uczniowie i rodzice tworzą koło i żegnają się - puszczają iskierkę przyjaźni.


 

Opracowanie: Małgorzata Semik
nauczyciel kształcenia zintegrowanego

Wyświetleń: 2289


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.