Katalog Małgorzata Semik Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Zielone dni naszej klasy - zajęcia otwarte dla rodzicówZielone dni naszej klasy - zajęcia otwarte dla rodzicówW ramach współpracy z rodzicami w swej praktyce wychowawczej stosuje zajęcia otwarte, prowadzone w obecności rodziców. Rodzice chętnie korzystają z każdego zaproszenia do udziału w takich zajęciach. Są one wielkim przeżyciem dla wszystkich biorących w nich udział: dla uczniów, dla rodziców, a także dla nauczyciela.Podczas zajęć rodzice mogą zaobserwować sposób pracy nauczyciela, jego metody, podejście do dzieci oraz zobaczyć swoje dzieci w szkolnej rzeczywistości. Nauczycielowi stwarzają one możliwość lepszego poznania rodziców uczniów oraz samych uczniów, którzy znaleźli się w sytuacji innej niż na co dzień. Zajęcia otwarte można organizować z różnych okazji, na każdym etapie edukacji, realizując różne cele, ale przede wszystkim główny cel - integrację zespołu klasowego. Wyjazd klasy na zieloną szkołę był doskonałą okazją do organizacji zajęć otwartych po jej zakończeniu. Temat: Głośne czytanie fragmentów pamiętnika z zielonej szkoły. Redagowanie listów do rodziców. Wielka litera i formy grzecznościowe w korespondencji. Śpiewanie piosenek o tematyce morskiej i wakacyjnej wraz z interpretacją ruchową. Zajęcia realizowane w klasie II. Czas trwania: 90 minut Cele operacyjne: Uczeń: - czyta tekst płynnie i wyraziście, - wskazuje na mapie Polski morze oraz niektóre miasta, - nazywa poznane miasta, - redaguje list, - stosuje wielką literę i zwroty grzecznościowe w liście, - śpiewa piosenki i interpretuje je ruchowo, - zgodnie pracuje w parze, - okazuje wdzięczność rodzicom. Metody pracy: podające: rozmowa, objaśnienie problemowe Formy pracy: zbiorowa i indywidualna Pomoce dydaktyczne: pamiętniki wykonane podczas pobytu na zielonej szkole, kącik pamiątek znad morza, mapa fizyczna Polski, kartki z nazwami geograficznymi, kartki z informacjami prawdziwymi i fałszywymi o tematyce morskiej, karty pracy dla dwóch grup o zróżnicowanym stopniu trudności, dwa miejsca w klasie oznaczone napisem "Wyspa prawdy" i "Wyspa fałszu", nagrania piosenek pt. "Znów wakacje", "Piosenka dzielnego marynarza", "Kropelka złotych marzeń" Przebieg zajęć: 1. Integracja grupy poprzez podanie sobie rąk, ukłon jako powitanie. Zajęcie miejsca w kręgu, powitanie gości. 2. Śpiewanie piosenki pt. "Znów wakacje" z interpretacją ruchową. 3. Rozmowa na temat miejsc, w które udajemy się na letni wypoczynek. Uczniowie przypinają do mapy kartkami z nazwami (góry, jeziora, morze). 4. Nawiązanie do wyjazdu na zieloną szkołę. Wybrany uczeń odczytuje krótką informację o Morzu Bałtyckim. Nasze morze, to Morze Bałtyckie. Pływają po nim statki pasażerskie i kutry rybackie. Nad brzegiem morza powstały piękne plaże. W lecie, gdy są wakacje chętnie wyjeżdżamy nad morze, aby wypoczywać, kąpać się i opalać. 5. Głośne czytanie wspomnień z kolejnych dni pobytu nad morzem zamieszczonych w pamiętnikach. Każdy z uczestników zielonej szkoły czyta po jednym opisie. Rodzice po raz pierwszy słyszą wspomnienia zapisane w pamiętnikach. 6. Wskazanie na linii brzegowej morza miejsc, w których przebywały dzieci. Wybrani uczniowie przypinają kartki z nazwami miejscowości (Jarosławiec, Ustka, Smołdzino). 7. Dobieranie właściwych wyrazów i wyrażeń do poszczególnych miejscowości (praca w parach). 8. Śpiewanie "Piosenki dzielnego marynarza". 9. Zabawa "Rozbitkowie". Uczniowie losują karteczki z prawdziwymi i fałszywymi informacjami o tematyce morskiej. Udają się z nimi w kierunku "Wyspy prawdy" lub "Wyspy fałszu" według własnego uznania. Potem głośno odczytują tekst z karteczek. Rodzice i dzieci oceniają poprawność wyboru wyspy. 10. Redagowanie listu do rodziców - praca indywidualna w II poziomach o zróżnicowanym stopniu trudności. Poziom I Uzupełnij tekst listu - dokończ zdania. Grojec, dnia............ Kochani Rodzice! Niedawno wróciłam (łem)......................................................... Była to dla mnie............................................................................ Mile wspominam....................................................................... Dziękuję Wam za.............................................................................. .............................................. Poziom II Wybierz wyrazy i uzupełnij nimi tekst listu. Grojec, dnia............... Kochani Rodzice! Niedawno wróciłam (łem)......................................................... Była to dla mnie............................................................................ Mile wspominam....................................................................... Dziękuję Wam za.............................................................................. .............................................. - z zielonej szkoły, z Jarosławca, znad morza - niezwykła przygoda, pełna obaw wyprawa, cudowna podróż - spacery po plaży, rejs statkiem, spotkanie z morzem, wycieczkę na ruchome wydmy, chrzest morski, rozgrywane mecze - wspaniały wyjazd, przeznaczenie pieniędzy na mój wyjazd, za umożliwienie przeżycia wielu przygód Podczas indywidualnej pracy uczniów rodzice oglądają pamiątki przywiezione znad morza oraz zdjęcia tworzące "Obrazki z zielonej szkoły". 11. Głośne odczytanie listów - podziękowań dla rodziców. 12. Wręczenie pamiątkowych obrazków dzieciom, które nie wyjechały na zieloną szkołę. 13. Pożegnanie piosenką pt. "Kropelka złotych marzeń". Uczniowie i rodzice tworzą koło i żegnają się - puszczają iskierkę przyjaźni.
Opracowanie: Małgorzata Semik Wyświetleń: 2289
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |