AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Sawicka
Zawodowe, Konspekty

Konspekt zajęć dla nauczycieli szkół medycznych - Nauka bandażowania.

- n +

METRYCZKA:

1. Przedmiot: pracownia pielęgniarska
2. Nazwa szkoły: Zespół Szkół Medycznych w Koszalinie
3. Klasa: MI
4. Prowadzący: Małgorzata Sawicka
5. Temat lekcji poprzedniej: nauka bandażowania
6. Temat lekcji bieżącej: nauka bandażowania
7. Temat lekcji następnej: słanie łóżek
8. Cele lekcji:
  • poznawcze:
    - słuchacz zna zasady i techniki zakładania opatrunku wstępującego i zstępującego na staw biodrowy i barkowy, na głowę, na stopę, rękę
  • afektywne:
    - słuchacz jest świadomy, że źle założony opatrunek nie przyspiesza, a nawet utrudnia gojenie się ran i zrastanie złamań
  • psychoruchowe:
    - słuchacz samodzielnie nakłada opatrunki na staw biodrowy, barkowy, na głowę, stopę, obwija całą rękę
9. Planowane metody lekcji: pokaz, ćwiczenia w grupie, instruktaż indywidualny i grupowy
10. Planowane środki dydaktyczne: bandaże, podręcznik do nauki bandażowania

TOK LEKCJI

CZASOGNIWOTOK LEKCJIUWAGI
7:00-7:10Wstępna organizacja, przygotowanie do lekcji.Nauczyciel przedstawia się, sprawdza obecność, wpisuje temat do dziennika. 
7:10-7:45Przypomnienie wiadomości i umiejętności nabytych na poprzednich zajęciach.Tydzień temu zaczęliście uczyć się bandażowania. Dzisiaj będziemy kontynuować ten temat. Najpierw przypomnimy to czego nauczyliście się poprzednio, później poznacie nowe obwoje, przećwiczycie je a na ostatnich dwóch godzinach podsumujemy postępy i ocenimy waszą wiedzę.
Na początek, czy pamiętacie jak nazywa się sztuka nakładania opasek ? Odpowiedź: desmurgia
Czy mogłybyście przypomnieć, jakich zasad należy przestrzegać przy zakładaniu i zdejmowaniu opasek miękkich?
Odpowiedź: podczas nakładania stajemy twarzą do chorego, aby widzieć chorego i w sposób prawidłowy zakładać opaskę, opaskę trzymamy głową do góry, jeżeli owijamy kończynę posuwamy się od obwodu kończyny w kierunku dośrodkowym, podczas zdejmowania jeżeli jest ona czysta zwijamy ją w ręku lub za każdym odwinięciem ujmujemy całość w garść, aby nie ciągnąć jej po ziemi.
Powiedzcie jakie rozróżniamy obwoje i od czego zależy ten podział?
Odpowiedzi: są to obwoje jednoosiowe - pokrywamy nimi odcinki kończyn, jak przedramię, podudzie; dwuosiowe - pokrywamy staw barkowy, kolano, łokieć; trójosiowe - piętę, głowę; czworogłowe - górną część klatki piersiowej. Podział zależy od tego, ile odcinków ciała łączymy ze sobą na obwijanym miejscu.
Jakich obwoi nauczyliście się poprzednio?
Odpowiedzi : obwój kolisty, czyli okrągły, zaginany, śrubowy, wężowy, opatrunek żółwiowy zbieżny i rozbieżny, opatrunek Desaulta, opatrunek piersi, czapka Hipokratesa.
Proszę dla przypomnienia zademonstrować je. Nauczyciel pomaga przy zakładaniu, jeżeli uczniowie maję trudności.
nauczyciel wyznacza uczniów, jeżeli niema ochotników.
7:50 - 8:20 Wprowadzenie nowego materiału, omówienie zasad i reguł. Pokaz czynności i objaśnienie Widzę, że dużo zapamiętaliście z poprzednich ćwiczeń. Teraz czas na nowe umiejętności.
Pokażę wam teraz opatrunek kłosowy wstępujący i zstępujący. Pokrywamy nim staw barkowy, biodrowy, skokowy. Jest to obwój dwuosiowy, wspinający nakładamy ku górze, zstępujący ku dołowi. Nauczyciel demonstruje sposób nakładania obwoju na staw barkowy i biodrowy.
Teraz pokażę wam jak zakład się opatrunek na palca, jak owija się całą rękę, opatrunek Velpeau, który obecnie jest rzadko używany ze względu na szkodliwe wymuszone ustawienie kończyny, stosowany przy złamaniu obojczyka. Pokażę teraz jak zakładać opatrunek na stopę.
Nauczyciel pokazuje jak nakład się opatrunek na głowę.
8:20-8:35
8:40-9:25
Ćwiczenia wdrażające uczniów Uczniowie ćwiczą parami. Nauczyciel chodzi po klasie, koryguje błędy, udziela dodatkowych objaśnień. 
9:35-10:20
10:40-11:25
Kontrola wykonywanych ćwiczeń. Podsumowanie, omówienie otrzymanych rezultatów. Nauczyciel prosi każdego z uczniów o założenie opatrunku dowolnym sposobem na głowę, bark, na klatkę piersiową, na biodro, na kolano, na oko, ucho, prosi o zabandażowanie całej kończyny górnej.
Za każdy opatrunek stawia osobną ocenę, wylicza średnią i wstawia końcową ocenę do dziennika. Jestem zadowolona z ćwiczeń i z waszych ocen. Mam nadzieję, że wiedza i umiejętności, które opanowałyście na dzisiejszych ćwiczeniach będzie wam służyła w waszej przyszłej pracy zawodowej. Na koniec proszę o uporządkowanie stanowisk, pochowanie bandaży na miejsce. Dziękuję to wszystko na dzisiaj.
 

Opracowanie: Małgorzata Sawicka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8020


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.