Katalog Honorata Jagodzińska Historia, Scenariusze W Arabii Mahometa i jego następców - scenariusz lekcjiScenariusz lekcji: W Arabii Mahometa i jego następcówCELE LEKCJIPo lekcji uczeń: wie \ zna - w którym roku rozpoczyna się era muzułmańska - czym zajmowali się Arabowie - jakie są najważniejsze zasady islamu - jak islam wpłynął na położenie kobiet - co nasza cywilizacja zawdzięcza Arabom rozumie - terminy: Allah, Koran, islam, muzułmanin, kalif, meczet, karawana, koczownik, oaza, Arabowie, Żydzi potrafi - przyporządkować wiekowi datę 622r. - wskazać na mapie: Arabię, Mekkę, tereny podbite przez Arabów - wyjaśnić, dlaczego Arabowie lepiej traktowali Żydów i chrześcijan niż pogan ŚRODKI DYDAKTYCZNE POMOCE: - podręcznik i zeszyt ćwiczeń, - oś chronologiczna, - mapa fizyczna Azji, - ilustracje z podręcznika, - program edu - NET, strefa P- 4 Historia i społeczeństwo, - kamyki do modlitwy, budzik z melodią wzywającą na modlitwę, przyprawy (cynamon, pieprz), chusta arabska. METODY: - praca z podręcznikiem i programem edukacyjnym, - "burza mózgów", - praca w grupach, - rozmowa nauczająca. UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI LEKCJI Lekcja odbywa się w sali medialnej w której mam do dyspozycji komputer z projektorem. PRZEBIEG LEKCJI Zagadnienie 1. Jak żyli dawni Arabowie? - podręcznik: mapka Arabia, podrozdział: Mekka - miasto na szlaku kadzidła, s. 60 - 63, - zeszyt ćwiczeń: ćw. 1 s. 28, - mapa fizyczna Azji, - program edu - ROM, temat 25 strona 3 "Arabowie" Na mapie fizycznej uczniowie odnajdują Półwysep Arabski. Opisują środowisko naturalne regionu na podstawie informacji znajdujących się na mapie: pustynia, półwysep położony między Azją i Afryką. Na podstawie uzyskanych informacji uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: - Jaki tryb życia mogli prowadzić mieszkańcy Półwyspu Arabskiego? Kiedy padnie odpowiedź: koczowniczy, wędrowny - wprowadzam termin beduin, oaza. - Jakie mogły być źródła utrzymania mieszkańców Półwyspu Arabskiego? W czasie "burzy mózgów" uczniowie podają pomysły: uprawa roślin, handel, rozbój itp. Następnie omawiam źródła utrzymania Arabów wspólnie z uczniami, którzy korzystają z podręcznika, jednocześnie uzupełniając planszę. Uprawa roślin i hodowla Handel - jakie rośliny? palmy daktylowe - jakie zwierzęta? wielbłądy - wykorzystanie wielbłądów: wełna, mleko, środek transportu. - z którymi krajami? leżącymi w basenie Morza Śródziemnego, w Afryce, z Indiami, Chinami - jakimi towarami? produkowanymi w samej Arabii (kadzidło, guma arabska, ambra); sprowadzonymi z innych krajów. [Jeden z uczniów w chuście na głowie częstuje kilkoro dzieci przyprawami, którzy próbują zgadnąć jakie to przyprawy i do czego je używamy dziś? ] - w jaki sposób transportowano towary? karawana - jakie dodatkowe korzyści uzyskali beduini z handlu? wynajmowali się jako eskorta karawan; napadali i rabowali karawany Po uzupełnieniu planszy uczniowie na mapce podręcznikowej wskazują szlaki handlowe, odnajdują miasto Mekka, a następnie oglądają z komputera część tematu dotyczącą Arabów (T.25 strona 3) i wykonują ćwiczenie 1 z Zeszytu ćwiczeń, s.28. Zagadnienie 2. Nowa religia - islam. Rozmowa nauczająca. Uczniowie będą pracować w trzech grupach. Każda z nich, na podstawie informacji zawartych w prezentacji multimedialnej (program edu - NET T.25 strona 4 i 5 "Mahomet i jego wyznawcy" i "Islam") odpowiada pisemnie na pytanie:
- Co wydarzyło się w tym roku? - Dlaczego warto zapamiętać tę datę? Następnie słuchają z budzika śpiewu wzywającego na modlitwę muzułmanów i oglądają kamyki do modlitwy. Uczniowie wykonują ćwiczenia 4 i 3 w zeszycie ćwiczeń, s.29. Zagadnienie 3. Arabowie podbijają świat. Uczniowie oglądają T.25 strona 6 ("Trzy kalify") z prezentacji medialnej. Następnie wskazują na mapce w podręczniku tereny podbite przez Arabów, a nauczyciel wskazuje je na mapie ściennej i ewentualnie wybrani uczniowie. [Pogadanka] Nauczyciel wyjaśnia uczniom: termin kalif, jakie cele przyświecały Arabom podbijającym obce ludy oraz dlaczego Arabowie inaczej traktowali podbitych pogan, a inaczej Żydów i chrześcijan? Z prezentacji medialnej T. 25 strona 9 - 16 ("Ćwiczenia") uczniowie utrwalają zdobyte wiadomości rozwiązują je ustnie zgłaszając się do odpowiedzi. Praca domowa Wypisują w punktach zasługi Arabów dla rozwoju cywilizacji oraz wykonują ćwiczenie 5 w zeszycie ćwiczeń str.29. Opracowanie: Honorata Jagodzińska Wyświetleń: 3018
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |