Katalog

Honorata Jagodzińska
Historia, Scenariusze

W Arabii Mahometa i jego następców - scenariusz lekcji

- n +

Scenariusz lekcji: W Arabii Mahometa i jego następców

CELE LEKCJI

Po lekcji uczeń:
wie \ zna
- w którym roku rozpoczyna się era muzułmańska
- czym zajmowali się Arabowie
- jakie są najważniejsze zasady islamu
- jak islam wpłynął na położenie kobiet
- co nasza cywilizacja zawdzięcza Arabom
rozumie
- terminy: Allah, Koran, islam, muzułmanin, kalif, meczet, karawana, koczownik, oaza, Arabowie, Żydzi
potrafi
- przyporządkować wiekowi datę 622r.
- wskazać na mapie: Arabię, Mekkę, tereny podbite przez Arabów
- wyjaśnić, dlaczego Arabowie lepiej traktowali Żydów i chrześcijan niż pogan

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

POMOCE:
- podręcznik i zeszyt ćwiczeń,
- oś chronologiczna,
- mapa fizyczna Azji,
- ilustracje z podręcznika,
- program edu - NET, strefa P- 4 Historia i społeczeństwo,
- kamyki do modlitwy, budzik z melodią wzywającą na modlitwę, przyprawy (cynamon, pieprz), chusta arabska.

METODY:
- praca z podręcznikiem i programem edukacyjnym,
- "burza mózgów",
- praca w grupach,
- rozmowa nauczająca.

UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI LEKCJI

Lekcja odbywa się w sali medialnej w której mam do dyspozycji komputer z projektorem.

PRZEBIEG LEKCJI

Zagadnienie 1.
Jak żyli dawni Arabowie?


- podręcznik: mapka Arabia, podrozdział: Mekka - miasto na szlaku kadzidła, s. 60 - 63,
- zeszyt ćwiczeń: ćw. 1 s. 28,
- mapa fizyczna Azji,
- program edu - ROM, temat 25 strona 3 "Arabowie"

Na mapie fizycznej uczniowie odnajdują Półwysep Arabski. Opisują środowisko naturalne regionu na podstawie informacji znajdujących się na mapie: pustynia, półwysep położony między Azją i Afryką. Na podstawie uzyskanych informacji uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela:
- Jaki tryb życia mogli prowadzić mieszkańcy Półwyspu Arabskiego?
Kiedy padnie odpowiedź: koczowniczy, wędrowny - wprowadzam termin beduin, oaza.
- Jakie mogły być źródła utrzymania mieszkańców Półwyspu Arabskiego?
W czasie "burzy mózgów" uczniowie podają pomysły: uprawa roślin, handel, rozbój itp. Następnie omawiam źródła utrzymania Arabów wspólnie z uczniami, którzy korzystają z podręcznika, jednocześnie uzupełniając planszę.

Uprawa roślin i hodowla Handel
- jakie rośliny?
palmy daktylowe
- jakie zwierzęta?
wielbłądy
- wykorzystanie wielbłądów: wełna, mleko, środek transportu. - z którymi krajami?
leżącymi w basenie Morza Śródziemnego, w Afryce, z Indiami, Chinami
- jakimi towarami? produkowanymi w samej Arabii (kadzidło, guma arabska, ambra); sprowadzonymi z innych krajów. [Jeden z uczniów w chuście na głowie częstuje kilkoro dzieci przyprawami, którzy próbują zgadnąć jakie to przyprawy i do czego je używamy dziś? ]
- w jaki sposób transportowano towary? karawana
- jakie dodatkowe korzyści uzyskali beduini z handlu? wynajmowali się jako eskorta karawan; napadali i rabowali karawany

Po uzupełnieniu planszy uczniowie na mapce podręcznikowej wskazują szlaki handlowe, odnajdują miasto Mekka, a następnie oglądają z komputera część tematu dotyczącą Arabów (T.25 strona 3) i wykonują ćwiczenie 1 z Zeszytu ćwiczeń, s.28.

Zagadnienie 2.
Nowa religia - islam.


Rozmowa nauczająca. Uczniowie będą pracować w trzech grupach. Każda z nich, na podstawie informacji zawartych w prezentacji multimedialnej (program edu - NET T.25 strona 4 i 5 "Mahomet i jego wyznawcy" i "Islam") odpowiada pisemnie na pytanie:
Grupa 1. Kim był Mahomet?
Dlaczego uznał się za proroka? Skąd znamy nauki Mahometa?
Grupa 2. Jakie są najważniejsze zasady islamu?
Jak przyjmowana była nauka Mahometa?
Grupa 3. W jaki sposób nauka Mahometa wpłynęła na życie kobiet arabskich?
Uczniowie mogą także korzystać z podręcznika (rozdział 7, str. 63 - 65). Mają około 5 min na przygotowanie odpowiedzi. Następnie każda grupa prezentuje odpowiedź. Członkowie pozostałych grup uzupełniają ewentualne braki. W podsumowaniu nauczyciel zwraca uwagę uczniów na terminy: Allach, Koran, islam, muzułmanin oraz datę 622 r. Uczniowie odpowiadają na pytania związane z datą: Który to wiek? (wskazują go na osi czasu)
- Co wydarzyło się w tym roku?
- Dlaczego warto zapamiętać tę datę?

Następnie słuchają z budzika śpiewu wzywającego na modlitwę muzułmanów i oglądają kamyki do modlitwy.

Uczniowie wykonują ćwiczenia 4 i 3 w zeszycie ćwiczeń, s.29.

Zagadnienie 3.
Arabowie podbijają świat.


Uczniowie oglądają T.25 strona 6 ("Trzy kalify") z prezentacji medialnej. Następnie wskazują na mapce w podręczniku tereny podbite przez Arabów, a nauczyciel wskazuje je na mapie ściennej i ewentualnie wybrani uczniowie.

[Pogadanka] Nauczyciel wyjaśnia uczniom: termin kalif, jakie cele przyświecały Arabom podbijającym obce ludy oraz dlaczego Arabowie inaczej traktowali podbitych pogan, a inaczej Żydów i chrześcijan?

Z prezentacji medialnej T. 25 strona 9 - 16 ("Ćwiczenia") uczniowie utrwalają zdobyte wiadomości rozwiązują je ustnie zgłaszając się do odpowiedzi.

Praca domowa

Wypisują w punktach zasługi Arabów dla rozwoju cywilizacji oraz wykonują ćwiczenie 5 w zeszycie ćwiczeń str.29.
 

Opracowanie: Honorata Jagodzińska

Wyświetleń: 3018


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.