Katalog Lucyna Derkowska Lekcja wychowawcza, Konspekty Propozycja zajęć integracyjno-profilaktycznych dla klas I gimnazjum.
Początkowy okres nauki w gimnazjum bywa dla wielu uczniów procesem adaptacji do nowych warunków. Uczniowie klas pierwszych przechodzą przez proces integracji wewnątrzszkolnej i wewnątrzklasowej oraz adaptacji do nowego etapu kształcenia, co w połączeniu z okresem dojrzewania sprzyja kryzysom wychowawczym. Nawet w małych miejscowościach dostępne są różnego rodzaju narkotyki, po które sięgają coraz młodsze dzieci. Szczególnie podatni na namowy dealerów narkotykowych są uczniowie mający trudności z adaptacją do nowego środowisku i szukający w nim akceptacji za wszelką cenę. Celem proponowanych zajęć jest lepsza integracja w zespole klasowym, przekazanie podstawowych informacji o emocjach, nauka odmawiania i uświadomienie młodzieży jakie zagrożenie niosą za sobą środki odurzające. Autorki artykułu są psychologami w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Gryficach. Dzięki pozytywnemu ustosunkowaniu Dyrekcji oraz nauczycieli Gimnazjum nr 1 w Gryficach przeprowadziły cykl zajęć na podstawie przedstawionych poniżej scenariuszy, w klasach pierwszych tego gimnazjum . Wnioski i podsumowanie zajęć znajdują się na końcu artykułu. KONSPEKTY ZAJĘĆProwadzący przedstawiają się, informują dzieci o celu proponowanych zajęć i ich tematyce oraz czasie ich trwania(na czas zajęć krzesła w klasie ustawiamy w kręgu). Każde z dzieci otrzymuje karteczkę, na której wypisuje swoje imię i przypina na piersi, prowadzący również. Kto chce może ozdobić swoją wizytówkę jakimś, charakterystycznym dla siebie rysunkiem. Prosimy dzieci, aby każde z nich opowiedziało w kilku zdaniach o sobie. Zachęcamy, aby były to informacje pozwalające lepiej poznać dane dziecko przez klasę. W przypadku trudności, prowadzący może zacząć od siebie. Prosimy klasę o nie przerywanie cudzych wypowiedzi, tak aby każdy mógł się swobodnie wypowiedzieć. "Pokaż miną jak się teraz czujesz" prosimy dzieci aby po pierwszej części zajęć, pokazały za pomocą miny, jakie jest samopoczucie każdego z nich. Prosimy dzieci, aby każde z nich dokończyło następujące zdania (czytamy zdanie, każde z dzieci kończy je i dopiero czytamy następne): - w tym tygodniu najbardziej ucieszyło mnie............., bo............. - ostatnio najbardziej zmartwiło mnie........................., bo............. - gdybym mogła(mógł) być zwierzęciem, to była (byłbym).............., bo............. - gdybym mogła(mógłbym) być owocem, to była (byłbym).............., bo............ - chciałbym(chciała) zostać w życiu..............., bo.............. . - nie odrobiłem ostatnio zadania domowego, bo................. . - gdybym był sławną osobą, to byłbym............... "Przekaż iskrę"- wszyscy chwytają się za ręce, jedna z osób przekazuje sąsiadowi uścisk ręki, ten przekazuje go następnej osobie itd. aż uścisk wraca do pierwszej osoby. Możemy pozwolić, by każde dziecko mogło "przekazać swoją" iskrę. Jeżeli starczy czasu, prosimy aby na koniec zajęć każde z dzieci jeszcze raz pokazało miną jak się teraz czuje. 1. Utworzenie kręgu, przywitanie dzieci, przypięcie karteczek z imionami. Przekazanie dzieciom krótkiej informacji (ok. 10 min.) na temat emocji w formie przystępnego wykładu. 2. "Burza mózgów" nt. Jakich emocji doznajemy w szkole ? Jakich w domu ?Jedna osoba zapisuje na tablicy emocje doznawane w szkole, druga w domu. Pozwalamy dzieciom na komentarz zapisków np. że emocje pokrywają się ze sobą itp. 3. Proponujemy "zabawę w emocje" wyczytujemy po kolei zapisane emocje, dzieci których imiona lub nazwiska zaczynają się tą samą literą co dana emocja, pokazują ją gestami albo mimicznie. Jeżeli takich osób jest mało, pozostałe emocje mogą pokazać ochotnicy. 4. "Burza mózgów" nt. Co wywołuje w nas w domu gniew, złość, strach, wstyd itp.? Propozycje dzieci zapisuje na tablicy chętna osoba. Jeżeli dzieci same tego nie powiedzą, na podsumowanie można dodać, że alkoholizm jednego lub obojga rodziców wywołuje u ich dzieci w\w emocje. Można też wspomnieć, że dzieci boją się pijanych rodziców a jednocześnie wstydzą się za nich. Wydaje się im , że są gorsze od innych. Dzieci z rodzin alkoholowych są zagrożone karą fizyczną, brakiem spokoju i miejsca do nauki, mają dodatkowe obowiązki za rodziców. Zachęcamy dzieci do dyskusji na ten temat, staramy się aby we wnioskach padło stwierdzenie, że dzieci nie ponoszą winy za rodziców więc nie muszą się wstydzić ani obwiniać siebie. Utworzenie kręgu, przywitanie dzieci, przypięcie karteczek z imionami Każde dziecko opowiada jak minął mu ostatni tydzień. Burza mózgów na tematy: "W jakich sytuacjach, przebywając wśród rówieśników, odczuwamy emocje typu : radość, szczęście, zadowolenie itp." Dzieci na otrzymanych karteczkach rysują schemat "radosnej buzi" i pokazują wszystkim. "W jakich sytuacjach, przebywając wśród rówieśników odczuwamy emocje typu: gniew, złość, bezsilność itp." Jeżeli nie padnie spontaniczna odpowiedź, staramy się naprowadzić na takie skojarzenia, aby dzieci uświadomiły sobie, że sytuacje wywierania na nich nacisku, namawianie, też wywołuje złość i irytację. Rysujemy schemat "buzi złej" i pokazujemy wszystkim. Przekazujemy dzieciom krótką informację o sytuacjach w życiu, kiedy niechętnie i wbrew sobie godzimy się na różne rzeczy. Informujemy, że każdy znajdzie się kiedyś w takiej sytuacji, kiedy chciałby odmówić czyjejś prośbie lub namowie. Nie zawsze potrafimy to zrobić. Należy pamiętać, że mamy prawo odmówić, jeżeli uważamy to za słuszne. Rozdajemy dzieciom karteczki z "notami" od 1 do 5.Czytamy dzieciom przykłady sytuacji, kiedy chce się innym odmówić. Po każdym przykładzie oceniamy, czy łatwo czy trudno w takiej sytuacji jest odmówić. Oceny dokonujemy za pomocą "not" na skali 1-5, gdzie 1-b. łatwo, 5-b.trudno. Jedna osoba zapisuje noty dla każdego przykładu na tablicy. Na koniec podsumowujemy, czy łatwo jest odmawiać. Przykłady:
Po ocenie poszczególnych przykładów można poprosić dzieci o wymyślenie, jak najlepiej byłoby postąpić w danym przypadku. 1. Utworzenie kręgu, przypięcie karteczek z imionami, każde z dzieci opowiada, jak minął mu tydzień. Odgrywanie scenek związanych z odmawianiem. Klasa dzieli się na sześć grup. Każda grupa otrzymuje jedną historyjkę i przez kilka minut przygotowuje się do odgrywania scenki. Następnie po kolei odgrywane są scenki. Osoba odgrywająca rolę namawianego sama podejmuje decyzję czy da się namówić czy też nie. Przykłady scenek do odgrywania:
Dzieci tym razem siedzą w ławkach. Przypinamy kartki z imionami. Krótko przypominamy temat ostatnich zajęć. Na tablicy zawieszamy duży napis: "Mam swoje własne zdanie i świadomie sam podejmuję decyzje." "Burza mózgów" na temat co w życiu jest szkodliwe a co zdrowe. Pomysły zapisujemy na tablicy podzielonej na dwie części: zdrowe - szkodliwe. Klasę dzielimy na 4-5 grup. Każda grupa otrzymuje kilka "identyfikatorów środków odurzających" czyli pomoce dydaktyczne opracowane przez TZN, które pozwalają poznać mechanizmy oddziaływania kilku podstawowych narkotyków. Przedstawiamy dzieciom podstawowe informacje o narkotykach, sposobie ich działania na organizm ludzki oraz skutkach zażywania narkotyków. Wykład wspomagamy pracą z identyfikatorami. Prosimy dzieci o wypełnienie anonimowej ankiety, w której pytamy o to, czy dziecko miało już kontakt z narkotykami, czy ktoś ich namawiał do spróbowania, czy znają osoby zażywające narkotyki itp.
|