Katalog Lidia Sztandera Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji - "Wykres funkcji kwadratowej y=a(x-p)^2+q w zależności od współczynników a, p, q" (kl. II Technikum Odzieżowego).
Cel ogólny: Zapoznanie z własnościami funkcji kwadratowej y=a(x-p)2+q w zależności od współczynników a, p, q. Cele operacyjne: Uczeń będzie:
Pokaz, instruktaż, ćwiczenia. Forma: Praca z całą klasą. Pomoce dydaktyczne: Kalkulatory graficzne TI-83, panel prezentacyjny, rzutnik. Uczniowie wprowadzają wzory funkcji kwadratowych (narysowane zostaną wykresy trzech funkcji o odpowiednich współczynnikach): Y1={-3,-1,-1/2}x2 Rysują wykresy. Ustawiają odpowiednio parametry okna, korzystając z opcji [WINDOW]. Spostrzeżenia uczniów: Wszystkie parabole mają ramiona skierowane w dół, wierzchołek w punkcie (0,0). Miejsce zerowe x=0. Wykresy są symetryczne względem osi Y. Są to funkcje rosnące dla i malejące dla Uczniowie wklejają do zeszytów wykresy, zapisują w zeszytach sformułowane własności. Następnie uczniowie wprowadzają wzory funkcji kwadratowych: Y2={3,1,1/2}x2 Rysują wykresy. Ustawiają odpowiednio parametry okna. Spostrzeżenia uczniów: Wszystkie parabole mają ramiona skierowane w górę, wierzchołek w punkcie (0,0). Miejsce zerowe x=0. Wykresy są symetryczne względem osi Y. Są to funkcje malejące dla i rosnące dla Uczniowie wklejają do zeszytów wykresy, zapisują w zeszytach własności. Uczniowie wprowadzają wzory funkcji: Y3=2x2+{-3,0,4} Rysują wykresy. Ustawiają odpowiednio parametry okna. Spostrzeżenia uczniów: Wszystkie wykresy są przystające. Parabola y=2x2 ma wierzchołek w punkcie (0,0), parabola y=2x2-3 w punkcie (0,-3), (można ją otrzymać przesuwając parabolę y=2x2 o wektor [0,-3]), parabola y=2x2+4 ma wierzchołek w punkcie (0,4), (można ją otrzymać przesuwając parabolę y=2x2 o wektor [0,4]). Uogólnienie: Aby narysować wykres funkcji y=ax2+q, należy wykres funkcji y=ax2 przesunąć o wektor [0,q]. Uczniowie wklejają do zeszytów wykresy, zapisują w zeszytach sformułowane wnioski. Uczniowie wprowadzają wzory funkcji: Y4=2(x-{-3,0,4})2 Rysują wykresy. Ustawiają odpowiednio parametry okna. Wszystkie wykresy są przystające. Parabola y=2x2 ma wierzchołek w punkcie (0,0), parabola y=2(x-(-3))2=2(x+3)2 w punkcie (-3,0), (można ją otrzymać przesuwając parabolę y=2x2 o wektor [-3,0]), parabola y=2(x-4)2 ma wierzchołek w punkcie (4,0), (można ją otrzymać przesuwając parabolę y=2x2 o wektor [4,0]). Uogólnienie: Aby narysować wykres funkcji y=a(x-p)2, należy wykres funkcji y=ax2 przesunąć o wektor [p,0]. Uczniowie wklejają do zeszytów wykresy, zapisują w zeszytach wnioski. Uczniowie wprowadzają wzory funkcji: 1. y=x2 (p=0, q=0) 2. y=(x-3)2-4, (p=3, q=-4) 3. y=(x+5)2+3, (p=-5, q=3) Rysują wykresy funkcji, odczytują współrzędne wierzchołków parabol Spostrzeżenia uczniów: Wszystkie wykresy są przystające. Parabola y=x2 ma wierzchołek w punkcie (0,0), parabola y=(x-3)2-4 w punkcie (3,-4), (można ją otrzymać przesuwając parabolę y=x2 o wektor [3,-4]), parabola y=(x+5)2+3 ma wierzchołek w punkcie (-5,3), (można ją otrzymać przesuwając parabolę y=x2 o wektor [-5,3]). Uogólnienie: Aby narysować wykres funkcji y=a(x-p)2+q, należy wykres funkcji y=ax2 przesunąć o wektor [p,q]. Uczniowie wklejają do zeszytów wykresy, zapisują w zeszytach własności. Podsumowanie. Opracowanie: Lidia Sztandera Wyświetleń: 5922
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |