AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Krzysztofa Głazowska
Historia, Konspekty

Konspekt lekcji - "Rola Śląska na mapie politycznej i gospodarczej Polski we wczesnym średniowieczu"

- n +

Konspekt lekcji opracowany przez Krzysztofę Głazowską do wykorzystania na lekcjach historii, WOS i godzinach wychowawczych przy realizacji ścieżki regionalnej.
(Ścieżka edukacyjna: edukacja regionalna, rola regionu i jego związki z innymi regionami Polski).

Cele lekcji:

Po zakończonych zajęciach uczeń potrafi:

- Umiejscowić na mapach "Polska X-XII w." I "Rozbicie dzielnicowe" Śląsk i określić jego granice z sąsiednimi dzielnicami,
- wymienić główne grody, szlaki handlowe swojej dzielnicy,
- określić na czym polegała rola polityczna i gospodarcza regionu,
- znaleźć w dziejach regionu wątki związane z historią Polski,
- opowiedzieć, jaką rolę na danym obszarze odegrali wybitni władcy (Henryk I Brodaty, Henryk II Pobożny, Henryk IV Probus),
- umiejętność analizy tekstów źródłowych.

Umiejętności kluczowe:

- rozwiązywanie problemów w sposób twórczy,
- prezentowanie własnego zdania (stanowiska).

Środki dydaktyczne:

- podręcznik,
- mapy ścienne "Polska X-XII w." i "Rozbicie dzielnicowe",
- atlasy historyczne,
- mapy konturowe,
- zdjęcia władców,
- literatura związana z historią regionu.

Metoda:

- praca z mapą i różnymi źródłami wiedzy historycznej, elementy dyskusji.

Zadanie domowe. Napisz (w 6 zdaniach), który z władców Śląska zasługuje na szczególną uwagę i dlaczego?

Uczniowie doskonalą umiejętności czytania ze zrozumieniem, wykonywanie tablicy genealogicznej. Uczą się efektywnie współpracować i komunikować oraz rozwiązywać problem.

Etapy lekcji Przebieg lekcji Kompetencje kluczowe Czynności nauczyciela
Zaangażowanie 5 min Zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji. Podział uczniów na 5 grup 6-osobowych, rozdanie grupom zadań do wykonania. Każda grupa wybiera sprawozdawcę.
Zadania dla grup:
  1. Przeanalizujcie dokładnie mapę i określcie granice ziemi śląskiej, podając jej sąsiadów.
  2. Na podstawie podręcznika i tekstów źródłowych znajdźcie główne grody Śląska, szlaki handlowe.
  3. Wyjaśnijcie na czym polegała rola polityczna i gospodarcza Śląska.
  4. Znajdźcie informacje w podręczniku i tekstach źródłowych o Henryku I Brodatym, Henryku II Pobożnym i Henryku IV Probusie.
  5. Na podstawie informacji sporządźcie tablicę genealogiczną Piastów Śląskich od Władysława II Wygnańca do Henryka IV Probusa.
Komunikowanie się Przygotowanie instrukcji do zadań. Przygotowanie map i tekstów źródłowych, Papieru i flamastrów, magnesów.
Praca w grupach 15 min. Uczniowie czytają zadania, rozdzielają pracę między siebie. Sprawozdawca notuje wnioski i spostrzeżenia z pracy grupy. Efektywna współpraca w grupie, umiejętne wyciąganie wspólnych wniosków. Obserwacje i kontrola pracy uczniów, zachęcanie, mobilizowanie do pracy.
Prezentacje 20 min. Sprawozdawcy przedstawiają prace grup całej klasie. Ocena własnej pracy. Komunikowanie się. Przysłuchiwanie się. Zawieszanie tablicy genealogicznej.
Wnioski 5 min. Podsumowanie lekcji- (2-3 uczniów)- czego dowiedzieliście się o roli Śląska we wczesnym średniowieczu. Ocena pracy. Przygotowanie arkusza zbiorczego opinii uczniów.

Opracowanie: Krzysztofa Głazowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2002


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.