AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mariola Wanat
Matematyka, Konspekty

Zastosowanie układów równań do rozwi?zywania zadań tekstowych - konspekt lekcji matematyki

- n +

Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych

KONSPEKT LEKCJI Z DZIAŁU "RÓWNANIA, NIERÓWNOŚCI, UKŁADY RÓWNAŃ"

KLASA: IIIc

METODA: praktyczna

FORMY: indywidualna, grupowa, zbiorowa

OGÓLNE CELE EDUKACYJNE:
- rozwijanie pamięci oraz umiejętności logicznego rozumowania i wnioskowania;
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu matematycznego;
- kształtowanie umiejętności stosowania schematów, symboli literowych, rysunków;
- rozwijanie umiejętności współdziałania;
- wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowanie popełnianych błędów.

CELE OPERACYJNE - UCZEŃ:
- przypomni etapy rozwiązywania zadań tekstowych;
- przekształci proste wyrażenia algebraiczne;
- rozwiąże układy równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi;
- rozwinie umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych;
- zastosuje wzory na obliczanie obwodów figur płaskich;
- opisze układem równań różne sytuacje realistyczne.

PRZEBIEG LEKCJI:

1. Czynności wstępne- sprawdzenie obecności i porządku w klasie.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Krótkie wprowadzenie do tematu lekcji. (przypomnienie etapów rozwiązania zadania tekstowego za pomocą układów równań)

4. Lekcja właściwa

- Podanie i zapisanie tematu lekcji.

- Wspólne rozwiązywanie zadań z pomocą nauczyciela.

ZAD.1 (zad.22 str. 42 "Od Pitagorasa do Euklidesa")

Dwóch przyjaciół założyło się o 1 baton czekoladowy. Jeżeli pierwszy wygra zakład, to będzie miał 3 razy tyle co drugi. Jeżeli zaś pierwszy przegra, to będzie miał tylko 2 razy tyle batonów co drugi. Ile batonów miał każdy z nich na początku?

ZAD.2 (zad.35 str. 43 "Od Pitagorasa do Euklidesa")

Liczba trzycyfrowa, w której cyfra dziesiątek wynosi 2, jest mniejsza o 198 od liczby otrzymanej po przestawieniu cyfry jedności z cyfrą setek w tej liczbie. Jaka to liczba, jeżeli cyfra jedności jest 3 razy większa od cyfry setek?

- Praca w parach.

Ułóż treść zadania do poniższej sytuacji i rozwiąż układ równań:

Ob=18 cm
Boki prostokąta wynoszą: x, y
Zależność: x - y=5

- Omówienie pracy w parach.

- Praca indywidualna nad zadaniem i przedstawienie rozwiązania na tablicy.

ZADANIE (zad.31 str. 43 "Od Pitagorasa do Euklidesa")

Szczep harcerski liczy 300 osób. Jeżeli liczba chłopców zwiększyłaby się o 60%, a liczba dziewcząt zmniejszyłaby się o 20%, to w szczepie tym byłaby taka sama ilość harcerzy i harcerek. Ile było w tym szczepie harcerek, a ilu harcerzy?

5. Podsumowanie lekcji oraz wystawienie ocen osobom aktywnym w czasie lekcji.

6. Zadanie i omówienie pracy domowej.

ZAD.1 (zad.28 str. 42 "Od Pitagorasa do Euklidesa")

Suma dwóch liczb jest równa 135, a różnica 20% pierwszej liczby i 25% drugiej liczby wynosi 0. Jakie to liczby?

ZAD.2 (zad.34 str. 43 "Od Pitagorasa do Euklidesa")

W dwóch zbiornikach jest ropa. Stosunek ilości ropy w obu zbiornikach wynosi 5:9. Ile było ropy w każdym zbiorniku, jeżeli w obu zbiornikach było razem 350 litrów ropy?

ZADANIE DLA CHĘTNYCH

Jeżeli za pewną liczbą dwucyfrową dopiszemy cyfrę jej dziesiątek, to otrzymamy liczbę trzycyfrową o 227 większą od danej. Dopisując zaś przed daną liczbą cyfrę jej jedności, to otrzymamy liczbę trzycyfrową 21 razy większą od danej liczby. Jaka to jest liczba?
 

Opracowanie: Mariola Wanat

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4725


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1