Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Ewa Sokołowska
Język polski, Scenariusze

Pisownia wyrazów z "ż" wymiennym ? utrwalenie wiadomości

- n +

Pisownia wyrazów z ż wymiennym - utrwalenie zasad

Cele główny: doskonalenie pisowni wyrazów z "ż" wymiennym

Cele operacyjne

Uczeń:
- potrafi uzasadnić pisownię wyrazów z "ż" wymiennym,
- umiejętnie stosuje poznane zasady w praktyce,
- rozwija wyobraźnię, spostrzegawczość, percepcję, pamięć wzrokowo - słuchową,
- wzbogaca słownictwo,
- wyraża siebie poprzez odgrywanie scenek dramowych,
- współpracuje w grupie.

Czas pracy:
45 minut

Metody i formy:
- praca jednostkowa i grupowa; metody aktywizujące wszystkich uczniów;

Pomoce:

- plansze z zapisaną regułą ortograficzną dotyczącą pisowni wyrazów z ż niewymiennym;
- arkusze szarego papieru, długopis, kolorowa mazaki;
- diagram z zapisanymi głoskami: g, z, ź, dz, dź, h

Przebieg lekcji:


1. Ćwiczenia wprowadzające.

Uczniowie podają wyrazy, które kojarzą się im na przykład z nadchodzącymi świętami; zapisanie jak najwięcej wyrazów utworzonych z liter słowa REINKARNACJA

2. Zapoznanie uczniów z problematyką zajęć.

3. Wspólne przypomnienie zasad dotyczących pisowni wyrazów z ż.
(w widocznym miejscu w klasie zawieszamy plansze z określoną regułą ortograficzną)

3. Zapisanie na tablicy par wyrazów, w których zachodzi wymiana ż na g, z, ź, dz, s, h. (burza mózgów)

książka - księga
każę - kaz
skażenie - skazić
pieniążek - pieniądz
żny - męski
pobłażać - błahy

4. Uczniowie kolorują pola diagramu, na którym zaznaczone są głoski: g, s, z, ź, dz, dź, h. Następnie zapisują kody poszczególnych głosek.

5. Uczniom zostają przydzielone numery 1 i 2.Jedynki otrzymują karteczki z wyrazem z ż, głośno czytają ten wyraz, a sąsiad z numerem drugim ma podać formę wyrazu pokrewnego, w którym zachodzi wymiana ż - g. Następnie zapisujemy te wyrazy na tablicy i w zeszytach ćwiczeń.
(wyrazy, które znajdują się na karteczkach: służący, bieżnia, waży, potężnie, drożej, trwożnie, posążek, odważny, uważny).
Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie przypominają, którą powtórzyli zasadę pisowni.

6. Podane rzeczowniki (papużka, wybrzeże, posążek, koleżeństwo, książka, rozdroże) uczniowie wpisują w odpowiednią rubrykę, oznaczającą rodzaj męski, żeński, nijaki.

Praca w grupach

7. Uczniowie (liderzy grupy) wylosowali kartki z wyrażeniami, w których znajduje się wyraz z ż. Zadaniem grupy było przedstawienie treści wyrażenia w sposób symboliczny (forma dowolna, np. rysunek, pantomima, scenka dramatyczna, rebus). Pozostałe grupy próbowały odgadnąć te wyrażenia.
(wyrażenia, które znajdują się na kartkach: wąska dróżka, smaczny pierożek, biały śnieżek, ciekawa książka, kolorowa papużka).
Utworzone wyrażenia zapisujemy, a do każdego rzeczownika dodajemy taki wyraz pokrewny, by zachodziła wymiana ż - g.

8. Rozdajemy poszczególnym grupom arkusze szarego papieru, na środku arkusza wpisujemy wyraz żyć. Zadaniem grupy jest utworzenie jak najwięcej wyrazów z cząstką żyć (np. mrużyć, obsłużyć, zwilżyć, skarżyć, obnażyć).

9. Zadanie domowe:
Połącz w pary wyrazy (wstążka, nóżka, drążek, śnieżek, smużka, uważny, krążek, książka, dróżka, papużka, cążki, rożek, odważny, prążki) tak, by się rymowały.
Wykonaj interpretację graficzną trzech z wyżej podanych wyrażeń.

10. Podsumowanie zajęć, ocena zaangażowania uczniów w trakcie wykonywania ćwiczeń, uczniowie odpowiadają, czego nauczyli się w trakcie zajęć, co muszą wiedzieć.

11. Termometr uczuć:
Przed wyjściem z sali uczniowie zaznaczają na termometrze miejsca, które odpowiadają ich odczuciom. Im wyższa temperatura (skala od - 20 do + 20), tym zajęcia bardziej się im podobały.

Bibliografia:
J. Studnicka, Ortograffiti. Pisownia wyrazów z ż niewymiennym, Gdynia 2003
G. Wiśniewski, Uczyć polskiego, bawiąc i wychowując, Kielce 1999

 

Opracowanie: Ewa Sokołowska
Publiczne Gimnazjum w Radłowie
Scenariusz lekcji języka polskiego w gimnazjum

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 23822
 
   Komentarze
  • selena gomez, 2010-11-06

    pomogło mi w zadaniu.dzięki i pozdrawiam selene gomez



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4.19



    Ilość głosów: 31
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014