AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jadwiga Michnowska
Przyroda, Konspekty

Dlaczego powinniśmy oszczędzać wodę?

- n +

Dlaczego powinniśmy oszczędzać wodę?

SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY DLA KLASY IV.

Cele lekcji:
Wiadomości - uczeń:
- zna przyczyny, dla których należy oszczędzać wodę,
- potrafi wskazać źródła wody pitnej,
- wie, do czego używamy wodę w gospodarstwie domowym,
- określa sposoby oszczędnego gospodarowania wodą.
Umiejętności:
- dokonuje odczytów poboru wody z wodomierza,
- oblicza zużycie wody w domu,
- oblicza koszty związane z używaniem wody,
- odróżnia oszczędne od rozrzutnego sposobu gospodarowania wodą,
- dostrzega możliwości oszczędzania wody w swoim domu,
- dostrzega wpływ gospodarki człowieka na jakość wód.
Postawy:
- uświadomienie konieczności racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody i współodpowiedzialności za stan środowiska,
- przekonanie o tym, iż pewne nawyki należy zmieniać,

Metody nauczania:
- dyskusja,
- pogadanka,
- gry dydaktyczne,
- burza mózgów,
- prezentacja.

Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- zespołowa.

Środki dydaktyczne:
- globusy
- ilustracje wodomierzy ze wskazaniami zużytej wody
- rachunki rodziców za wodę lub inne rachunki
- małe karteczki samoprzylepne
- karty pracy dla uczniów
- rozsypani sylabowe
- mapa lub foliogram "Rozmieszczenie opadów na kuli ziemskiej".

Czas trwania - 1 jednostka lekcyjna
Przebieg lekcji:

I Faza wprowadzająca
1. Przypomnienie w jakich formach występuje woda w przyrodzie i do czego jest wykorzystywana w gospodarstwie domowym.
2. Podanie przez uczniów źródeł wody pitnej.

II Faza realizacyjna
1. Postawienie problemu: "Czy na Ziemi jest wystarczająca ilość wody?"
Rozwiązane problemu.
Posłużenie się globusem i pokazanie jak niewielką powierzchnię naszej planety zajmują wody słodkie w porównaniu z morzami i oceanami oraz lodowcami. Zwrócenie uwagi, że mimo iż woda pokrywa około ⅔ powierzchni Ziemi, tylko 3% tej ilości stanowi woda słodka. Około ¾ zasobów wody słodkiej uwięzione w lodowcach i lądolodach lub znajduje się głęboko pod ziemią. Wskazanie na mapie (lub foliogramie) regionów ubogich oraz bogatych w zasoby wody słodkiej.
2. Prosimy uczniów o zastanowienie się, jak postępować w domu, aby nie zabrakło nam wody - burza mózgów.
3. Zapisanie w zeszytach haseł z racjonalnymi sposobami gospodarowania wodą. Aby zmniejszyć zużycie wody w naszych domach możemy: - dokręcać krany
- kąpać się pod prysznicem
- zakręcać wodę przy myciu zębów itd.
4. Określenie w jaki sposób można stwierdzić zużycie wody w gospodarstwie domowym. Uczniowie odczytują wskazania wodomierzy i dokonują obliczeń (karta pracy)
5. Analiza rachunków za wodę (karta pracy).

Faza podsumowująca
1. Rozwiązanie rozsypanki sylabowej: "Wodę należy oszczędzać"
2. Trzy-czteroosobowe zespoły maja za zadanie ułożyć 2-3 hasła przypominających o konieczności i sposobach oszczędzania wody.
3. Prezentacja pracy poszczególnych grup.

Praca domowa
Zaproponuj sposoby ograniczenia zużycia wody w twoim domu. Przedstaw je pozostałym domownikom i przekonaj ich o konieczności racjonalnego gospodarowania wodą.
Ewaluacja - karta ewaluacyjna

KARTA PRACY

Zadanie 1.
Na podstawie wskazań wodomierza odczytaj i oblicz ilość zużytej wody.

(Rysunki przedstawiające wskazania dwóch wodomierzy)

.............................................................................................
.............................................................................................

Zadanie 2.
Na rachunku za wodę odszukaj i zanotuj, jaką ilość zużyliście w ostatnim czasie:

..........................................................................................

Zadanie 3.
Odczytaj i zanotuj, ile pieniędzy zapłacili twoi rodzice za wodę w ostatnim czasie:

.............................................................................................

Zadanie 4.
Odczytaj i zanotuj, jaka jest cena 1m3 wody ze ściekami i bez ścieków.

Cena 1m3 wody -.............................................................................
Cena 1m3 wody ze ściekami -..................................................................
Cena 1m3 ścieków -..........................................................................

Zadanie 5.
Uzupełnij brakujące miejsca.

Za okres od............... do............... zużyliśmy w naszym domu............... wody.
Zapłaciliśmy............... złotych.

KARTA EWALUACYJNA

1. Podkreśl rysunek, który odzwierciedla Twoje odczucia po dzisiejszych zajęciach.




2. Co Ci się najbardziej podobało?....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
3. Co sprawiło Ci trudności podczas dzisiejszych zajęć?
........................................................................................
........................................................................................
........................................................................................
........................................................................................
........................................................................................
 

Opracowanie: Jadwiga Michnowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5969


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.