Katalog

Magdalena Kozińska
Chemia, Konspekty

Korelacja międzyprzedmiotowa - scenariusz lekcji chemii z wykorzystaniem języka angielskiego

- n +

The environment - środowisko

KORELACJA MIĘDZYPRZEDMIOTOWA
SCENARIUSZ LEKCJI CHEMII W SZKOLE ŚREDNIEJ

Cel ogólny:

- uczniowie uświadamiają sobie, że ochrona środowiska jest sprawą wszystkich ludzi bez względu na narodowość

Cele operacyjne - uczeń powinien:

- znać podstawowe pojęcia związane z ochroną środowiska naturalnego
- wymienić rodzaje zagrożeń i ich źródła
- umieć wyjaśnić wpływ zanieczyszczeń na przyszłość planety
- wymienić sposoby zapobiegania degradacji środowiska w skali mikro i makro
- znać słownictwo angielskie związane z ochroną środowiska
- umieć wyrażać swoje poglądy z zastosowaniem poznanych słów
- uczestniczyć w dyskusji na temat międzynarodowego charakteru problemu degradacji środowiska

Cele wychowawcze:

- kształtowanie prawidłowej postawy wobec środowiska naturalnego
- zachęcenie uczniów do nauki języka obcego przez stworzenie praktycznych warunków jego wykorzystania
- uświadomienie uczniom spójności kształcenia
- kształtowanie postawy obywatela świata

Metody:

- słowna
- praca z tekstem
- praca ze słownikiem
- ćwiczenia uczniowskie

Forma zajęć:

- praca zespołowa w grupach
- praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

- karta pracy ucznia z ćwiczeniami
- foliogramy, grafoskop
- słowniki angielsko-polskie
- plakaty i gazetki do dekoracji sali

STRUKTURA LEKCJI

A. FAZA WSTĘPNA (~ 6 min.)

1. Sprawy organizacyjne
2. Podział klasy na grupy 4 osobowe
3. Rozdanie kart pracy i słowników

B. FAZA ZASADNICZA (~ 24 min.)

1. Nawiązanie do tematu lekcji - pogadanka o stanie środowiska i podejmowanych środkach zaradczych w aspekcie lokalnym lub krajowym (wykorzystanie tabel i foliogramów z danymi na temat stanu środowiska oraz wcześniej wykonanych przez uczniów gazetek i plakatów).
Odniesienie się do danych światowych i podkreślenie globalnego charakteru problemu ochrony środowiska.
2. Podanie tematu lekcji w obu językach.
3. Ćwiczenie 1- uczniowie z pomocą słowniczka angielsko-polskiego wykonują ćwiczenie polegające na przyporządkowaniu słów tworząc nazwy popularne w języku polskim. Zapoznają się w ten sposób z angielskim słownictwem związanym z ochrona środowiska.
4. Sprawdzenie poprawności ćwiczenia
5. Ćwiczenie 2- uczniowie wykorzystują poznane słowa uzupełniając zdania.
6. Dyskusja na temat środowiska - uczniowie w grupach wybierają jedno spośród zaproponowanych zagadnień w formie pytań do nich skierowanych i dzielą się własnymi opiniami na ten temat - dyskusja w języku angielski (jeżeli poziom językowy jest bardzo niski rozmowa może odbywać się w języku polskim).

C. FAZA PODSUMOWUJĄCA (~13 min)

1. Refleksje końcowe na temat ochrony środowiska w języku polskim pod kierunkiem nauczyciela.
2. Podanie pracy domowej - wybierz jedno z pytań zaproponowanych do dyskusji i zbuduj krótką, pisemną wypowiedź w języku angielskim na ten temat obrazującą twoje stanowisko.

Exercise 1. Work with your partners to match the words in column A with the words in column B
A B
dust ______________ layer
ecological ______________ spill
catalytic ______________ fumes
exhaust ______________ disaster
greenhouse ______________ rain
ozone ______________ effect
bottle ______________ warming
rubbish ______________ converter
oil _______________ schemes
acid _______________ away
replanting _______________ waste
recycle _______________ men
environmentally ___________ friendly
throw _________________ tip
nuclear _______________ bank
global _______________ rubbish
Exercise 2.
Use the phrases from exercise 1 to fill the gaps in the sentences below.

a) We should _____________________________ because it's good to re-use things.

b) My aerosol sprays are _________________________. They don't contain any CFC's (a chemical) so they don't damage the ozone layer.

c) I don't ________________________ glass containers. I take them to the ________________ for recycling.
d) The _________________ often forget to collect the rubbish bags from my street and take them to local _______________________________.

e) Furniture companies should have ___________________________. A lot of them destroy the forests without thinking about replacing the trees.

f) Disposing of _________________________ is not easy because it is often radioactive for several years.

g) ___________________________ from cars is the main reason for pollution in the city.

h) _____________________ is caused by smoke from factories and it can destroy forests.

i) A hole in the ____________________ could increase skin cancer.

j) The __________________________ is making the planet hotter. I like hot weather so I don't think that ____________________________ is a problem.

k) I think the _______________________ in the Green Islands caused _______________

DISCUSSION (przykładowe pytani

1. Do you think pollution is responsible for changes in the weather? Why? Why not?

2. Exhaust fumes from cars contribute to smog. Should we try to use cars less? Can you imagine life without your car?

3. Which ecological disasters do you remember? Why do you remember them particular?

4. There are many grops of people whose aim is the protection of natural things, they are called "greens". Would you like to vote for a "green" party? Why? Why not?

5. Do you agree with eco-protests? Why? Why not?

6. How much rubbish do you and your family produce each week? What can you do to reduce this?

7. Do you think large -scale recycling of paper, glass and plastic is realistic in Poland?

8. Are natural disasters a form of punishment for horrible things people do to nature?

Materiały do ćwiczeń przygotowane na podstawie podręczników do nauki języka angielskiego.
 

Opracowanie: mgr Magdalena Kozińska- nauczyciel chemii

Wyświetleń: 2844


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.