AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Szkałuba
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Jak właściwie komunikować się z ludźmi

- n +

Jak właściwie komunikować się z ludźmi

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie V

Cele:
- Uczenie się sztuki porozumiewania się między sobą.
- Rozwijanie potrzeby pozytywnej komunikacji.
- Utrwalenie sposobów porozumiewania się miedzy ludźmi.
- Poznanie znaczenia pojęcia "magia słów".

Metody: zmodyfikowana metoda integracyjna- "wrzuć strach do kapelusza", metoda ewaluacyjna- "tarcza strzelecka", metoda tworzenia i definiowania pojęć- "burza mózgów", drama,

Formy: praca grupowa, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne: plansze z buźką uśmiechniętą i buźką smutną, mazaki, płyta z nagraniem piosenki: "Uśmiechnięty świat", arkusz brystolu, plansze do samoewaluacji grup.

Przebieg zajęć:

1. Rozmowa na temat przypomnianych na ostatniej lekcji sposobów porozumiewania się.
2. Nawiązanie do najdoskonalszego sposobu porozumiewania się- języka. Mini wykład o znaczeniu języka, o różnorodności języków, nawiązanie do tematu lekcji- zwrócenie uwagi na porozumiewanie się "przyjemne" i "nieprzyjemne".
3. Burza mózgów- podział słów na raniące i wywołujące pozytywne uczucia.
4. Autoanaliza: Jakimi słowami raniącymi innych ja się posługuję?-
- Zapis tych słów na arkuszu z uśmiechniętą buźką i buźką ponurą (zał.1 i 2).
- Wyrzucenie kartek ze słowami raniącymi do kopelusza-jakie emocje wtedy wywołujemy, zapewnienie o ich dalszym nieużywaniu.
- Zaprezentowanie na tablicy kartek ze słowami wywołującymi pozytywne emocje.
- Odczytanie tych słów- zwrócenie uwagi na pozytywne emocję, które są wywoływane przez te słowa.
5. Nawiązanie do sytuacji, w której ktoś nie używa magicznych słów- zaprezentowanie dwóch scenek: w pierwszej jedna z osób zaczyna opowiadać o swoich ulubionych wakacjach, a druga z nich werbalnie i niewerbalnie jej okazuje, że to, co ona mówi w ogóle jej nie interesuje. W drugiej scence jedna z osób opowiada o swoich marzeniach, a druga bardzo uważnie jej słucha, nadając mówiącemu werbalne i niewerbalne komunikaty, że to, co ona mówi jest dla niej bardzo interesujące. Omówienie obu sytuacji, zwrócenie uwagi na przyjemność wywołaną drugą rozmową.
6. Rozmowa na temat wpływu na ulepszenie swojego sposobu porozumiewania się. Odpowiedź na pytanie, jak można to zrobić?
7. Opracowanie kodeksu zasad właściwego porozumiewania się- praca w grupach.
8. Odczytanie zasad, umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu.
9. Ewaluacja lekcji- metoda ewaluacyjna- tarcza strzelecka (zał. 4).
10. Nawiązanie do radości, jaką może wywołać właściwy sposób porozumiewania się- zaśpiewanie piosenki "Uśmiechnięty świat"


 

Opracowanie: Ewa Szkałuba

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5214


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.