Katalog

Barbara Postek
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Moje umiejętności moją szansą

- n +

Moje umiejętności moją szansą (tytuł jest parafrazą jednego z tematów spotkań "Droga do sukcesu")

- Zamierzone osiągnięcia: uczeń powinien:
1. zwrócić uwagę na to, jak jest odbierany przez innych
2. zdać sobie sprawę z tego jakie cechy i umiejętności są niezbędne na rynku pracy i które z nich może i powinien rozwijać w szkole
3. zdać sobie sprawę z oczekiwań przyszłych pracodawców
4. uświadomić sobie konieczność rozwijania cech niezbędnych w dalszym rozwoju

- czas trwania zajęć - 45 minut

- metody, techniki i formy - praca w grupach

- materiały
- czyste kartki papieru dla każdego ucznia
- duży arkusz papieru przeznaczony do zapisania efektów ćwiczenia 2.
- wycięte z gazet (np. z Gazety Praca z Gazety Wyborczej lub innych) ogłoszenia pracodawców poszukujących pracowników - można poprosić uczniów, aby przynieśli takie ogłoszenia np. po 5 każdy.

- uwagi
- - zapewne najkorzystniejsze będzie poprowadzić zajęcia w sali, w której można przestawiać stoliki.
- należy zarezerwować tyle czasu, aby uczniowie mogli swobodnie się wypowiadać.

- przebieg lekcji

1. wprowadzenie

Powiedz uczniom, że dzisiejsze zajęcia będą poświęcone uświadomieniu sobie, które z posiadanych przez nich cech okażą się przydatne w przyszłości, gdy będą poszukiwać pracy. Możesz opowiedzieć uczniom, jak to było, gdy sam poszukiwałeś pracy, o co pytali ewentualni pracodawcy, jakie cechy okazały się wtedy niezbędne, które z nich posiadałeś, a nad którymi musiałeś pracować?

2. część właściwa

Ćwiczenie 1.Podziel uczniów na trzyosobowe grupy.
Poproś, aby w ciągu 15 minut każda z osób opowiedziała pozostałym w swojej grupie o dwóch swoich osiągnięciach, takich, z których była dumna. W czasie, gdy jedna osoba opowiada, inne, na podstawie jej opowieści nazywają pozytywne cechy, umiejętności i zapisują je na kartkach.
Poproś każdego o zapoznanie się z poczynionymi na swój temat zapiskami kolegów.
Zapytaj, czy uczniowie sami o sobie też tak myślą?
Czy zauważyli różnicę między samooceną a opinią kolegów?
Z czego ta różnica może wynikać?
Zapytaj, które ze wskazanych cech okażą się ważne w momencie, gdy uczniowie zaczną poszukiwać pracy?
A jak określić cechy niezbędne do efektywnego poszukiwania pracy?

Ćwiczenie 2.Podziel uczniów na grupy sześcioosobowe.
Poproś, aby na podstawie lektury ogłoszeń pracodawców, uczniowie zapisali cechy i umiejętności najczęściej pojawiające się w ogłoszeniach.
Przeznacz na tę część pracy 10 minut.
Na przygotowanym arkuszy wypisuj cechy podawane (po jednej) przez kolejne grupy
(według określonej przez nie hierarchii ważności).
Zadaj pytanie "Które z tych cech i umiejętności możemy rozwijać w szkole? W jaki sposób? W jakich sytuacjach?"

3. podsumowanie

Zwróć uwagę uczniów na konieczność świadomego dążenia do rozwoju cech i umiejętności, które wskazali.
Zapytaj, czy są w szkole sytuacje, w których można rozwijać wskazane cechy i umiejętności?
Zaproponuj uczniom, aby samodzielne określili te, nad którymi powinni najbardziej pracować.

- Bibliografia

Scenariusz napisany po odbyciu szkoleń
- "Droga do sukcesu" organizowanego przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości i prowadzonego przez panie Bożenę Ober i Alicję Kuczkowską - "Aktywizujące metody nauczania" organizowanego w KPCEN w Toruniu i prowadzonego przez p.Annę Jurewicz
 

Opracowanie: Barbara Postek

Wyświetleń: 3633


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.