Katalog Barbara Postek Lekcja wychowawcza, Konspekty Moje umiejętności moją szansąMoje umiejętności moją szansą (tytuł jest parafrazą jednego z tematów spotkań "Droga do sukcesu")- Zamierzone osiągnięcia: uczeń powinien:1. zwrócić uwagę na to, jak jest odbierany przez innych 2. zdać sobie sprawę z tego jakie cechy i umiejętności są niezbędne na rynku pracy i które z nich może i powinien rozwijać w szkole 3. zdać sobie sprawę z oczekiwań przyszłych pracodawców 4. uświadomić sobie konieczność rozwijania cech niezbędnych w dalszym rozwoju - czas trwania zajęć - 45 minut - metody, techniki i formy - praca w grupach - materiały - czyste kartki papieru dla każdego ucznia - duży arkusz papieru przeznaczony do zapisania efektów ćwiczenia 2. - wycięte z gazet (np. z Gazety Praca z Gazety Wyborczej lub innych) ogłoszenia pracodawców poszukujących pracowników - można poprosić uczniów, aby przynieśli takie ogłoszenia np. po 5 każdy. - uwagi - - zapewne najkorzystniejsze będzie poprowadzić zajęcia w sali, w której można przestawiać stoliki. - należy zarezerwować tyle czasu, aby uczniowie mogli swobodnie się wypowiadać. - przebieg lekcji 1. wprowadzenie Powiedz uczniom, że dzisiejsze zajęcia będą poświęcone uświadomieniu sobie, które z posiadanych przez nich cech okażą się przydatne w przyszłości, gdy będą poszukiwać pracy. Możesz opowiedzieć uczniom, jak to było, gdy sam poszukiwałeś pracy, o co pytali ewentualni pracodawcy, jakie cechy okazały się wtedy niezbędne, które z nich posiadałeś, a nad którymi musiałeś pracować? 2. część właściwa Ćwiczenie 1.Podziel uczniów na trzyosobowe grupy. Poproś, aby w ciągu 15 minut każda z osób opowiedziała pozostałym w swojej grupie o dwóch swoich osiągnięciach, takich, z których była dumna. W czasie, gdy jedna osoba opowiada, inne, na podstawie jej opowieści nazywają pozytywne cechy, umiejętności i zapisują je na kartkach. Poproś każdego o zapoznanie się z poczynionymi na swój temat zapiskami kolegów. Zapytaj, czy uczniowie sami o sobie też tak myślą? Czy zauważyli różnicę między samooceną a opinią kolegów? Z czego ta różnica może wynikać? Zapytaj, które ze wskazanych cech okażą się ważne w momencie, gdy uczniowie zaczną poszukiwać pracy? A jak określić cechy niezbędne do efektywnego poszukiwania pracy? Ćwiczenie 2.Podziel uczniów na grupy sześcioosobowe. Poproś, aby na podstawie lektury ogłoszeń pracodawców, uczniowie zapisali cechy i umiejętności najczęściej pojawiające się w ogłoszeniach. Przeznacz na tę część pracy 10 minut. Na przygotowanym arkuszy wypisuj cechy podawane (po jednej) przez kolejne grupy (według określonej przez nie hierarchii ważności). Zadaj pytanie "Które z tych cech i umiejętności możemy rozwijać w szkole? W jaki sposób? W jakich sytuacjach?" 3. podsumowanie Zwróć uwagę uczniów na konieczność świadomego dążenia do rozwoju cech i umiejętności, które wskazali. Zapytaj, czy są w szkole sytuacje, w których można rozwijać wskazane cechy i umiejętności? Zaproponuj uczniom, aby samodzielne określili te, nad którymi powinni najbardziej pracować. - Bibliografia Scenariusz napisany po odbyciu szkoleń - "Droga do sukcesu" organizowanego przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości i prowadzonego przez panie Bożenę Ober i Alicję Kuczkowską - "Aktywizujące metody nauczania" organizowanego w KPCEN w Toruniu i prowadzonego przez p.Annę Jurewicz Opracowanie: Barbara Postek Wyświetleń: 3633
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |