AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Starzak
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Agresywnie, ulegle czy asertywnie - scenariusz lekcji wychowawczej dla klasy III gimnazjum

- n +

Agresywnie, ulegle czy asertywnie

Scenariusz lekcji wychowawczej dla klasy III gimnazjum.

1. Wspólne objaśnienie pojęć zawartych w temacie. Uczniowie nie powinni mieć problemów z podaniem znaczeń słów: agresywny, uległy. Nauczyciel może pomóc w objaśnieniu słowa: asertywny.
Asertywność to respektowanie zarówno własnych jak i cudzych praw, postawa szacunku do siebie i innych.
Pojęcie to stanie się bardziej zrozumiałe po wykonaniu następnego ćwiczenia.

2. Podaj przykłady:
- Kiedy jesteś agresywny?
- Kiedy jesteś uległy?
- Kiedy jesteś asertywny?
Uczniowie wypowiadają się. Nauczyciel kontroluje trafność (poprawność) przykładów.
Wnioski można zapisać na tablicy np:
Jestem agresywny, gdy demonstruję własną wyższość, lekceważę innych.
Jestem uległy, gdy ignoruję własne potrzeby, lekceważę swoje prawa, podporządkowuje się innym.
Jestem asertywny, gdy wyrażam swoje potrzeby i oczekiwania, gdy nie dominuję i nie jestem zależny, ale współpracuję z innymi.


3. Sprawdź, czy rozróżniasz - nazwij postawy:
- Jestem pewien swojej wartości i nie obawiam się okazywać tego - Jestem niepewien siebie i ulegam - Jestem despotyczny, wyniosły i zarozumiały.
- Kiedy coś robię dobrze, otwarcie i głośno się z tego cieszę - Kiedy coś robię dobrze, staram się obniżać własne zasługi, kładę to na karb przypadku - Pokazuję innym, że są gorsi ode mnie.
- Potrafię rozmawiać z ludźmi o trudnych sprawach bez okazywania wrogości - Nie potrafię rozmawiać o trudnych sprawach - Podczas trudnych rozmów bywam wrogi.
- Umiem pozostać sobą bez wywierania presji na innych - Mam kłopoty z byciem sobą - Nie umiem być sobą bez wywierania presji na innych.

4. Czy jesteś asertywny? (Zabawa mająca sprawdzić umiejętność asertywnego zachowania.)
Instrukcja: Jeśli
chcesz sprawdzić, czy jesteś osobą asertywną, zastanów się nad tymi stwierdzeniami, przepisując je do zeszytu i odpowiadając <tak> lub <nie>. Zaczynamy:
- Jeśli ktoś bardzo nalega, trudno mi odmówić.
- Kogoś, kto mi przeszkadza, nie proszę, żeby przestał.
- Jeśli ktoś niesłusznie mnie obwinia, nie protestuję.
- Często miewam poczucie krzywdy.
- Niezbyt umiem dopominać się o swoje.
- Nie wiem jak domagać się zwrotu pożyczonej rzeczy.
- Czasem czuję się wykorzystywany.
- Trudno mi rozpoczynać rozmowy z kimś, kogo dobrze nie znam.
- Jeśli ktoś mnie chwali, czuję się zażenowany i nie wiem, co powiedzieć.

5. Do czego mam prawo - dyskusja.
Pamiętając o asertywności powiedz, jak walczyć o swoje prawa.
Dyskusja. Uczniowie wskazują na asertywne metody dochodzenia swoich praw. Łużne uwagi i wnioski, ciekawe spostrzeżenia można zapisać na tablicy.

6. Czy łatwo być asertywnym?
Najczęściej pojawiają się głosy, że nie jest to proste. Problemem czasem jest myślenie pozytywne o samym sobie. Kolejne ćwiczenie ma nauczyć zastępowania negatywnych opinii o sobie pozytywnymi. Nauczyciel zaczyna np. "Myślę, że jestem nic nie wart, bo wczoraj w klasie na zajęciach z IIIc był gwar a nawet hałas. Zaraz jednak się pocieszam. Przecież znam się na tym, czego uczę, jestem kompetentnym nauczycielem. Mam, więc powód do dumy."
Teraz uczniowie wygłaszają o sobie negatywne opinie i zastępują je pozytywnymi, np. "jestem tchórzem" - "mam prawo się bać", "nie potrafię się pięknie wysławiać" - "mówię treściwie i rzeczowo".
W zakończeniu warto zwrócić uwagę na to, że w wielu sytuacjach życiowych bardzo pomocna jest asertywność.

7. Ostatnie ćwiczenie ma nauczyć mówienia w 1 osobie. Zamiast mówić <TY>, skupmy się przez chwilę na <JA>. Niech każdy powie trzy zdania, w których znalazły się słowa <ja, mi, mnie>, np.: <dobrze mi to idzie>, <jest mi Cię żal>. A także zdania złożone, np.: <zrobiło mi się przykro, kiedy to powiedziałeś>, <czuję się okropnie, kiedy tak na mnie patrzysz> itp. Uczniowie układają po cztery zdania typu <JA>, prezentują je klasie.

8. Lekcję kończymy dyskusją na temat przydatności asertywnego zachowania. Kiedy może być wykorzystane? Może przy okazji grzecznej, ale skutecznej odmowy: "Nie, dzięki, nie chcę nawet próbować, mnie to nie bawi".
W czasie lekcji można wykorzystać niektóre z prezentowanych ćwiczeń (ze względu na ograniczenie czasowe).

Wszystkie ćwiczenia na podstawie książki "Klucz do efektywności nauczania" Hanny Hamer.
 

Opracowanie: Monika Starzak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4101


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.4



Ilość głosów: 5

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.