Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Rokicka
Lekcja wychowawcza, Konspekty

U progu dojrzałości - konspekt lekcji wychowawczej w klasie VI

- n +

U progu dojrzałości

KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W KLASIE VI

Cel dydaktyczny:
- Ukazanie cech dojrzałości i niedojrzałości psychicznej.
Cele wychowawcze:
- Kształcenie umiejętności analizy cech dojrzałości odniesieniu do samego siebie.
- Budzenie pragnienia pracy nad sobą.
Pomoce dydaktyczne: karty pracy uczniów, opaska na oczy z instrukcją, małe karteczki do pracy w parach, plansza z napisem dojrzałość
Metody: pogadanka, dyskusja
Formy: indywidualna, zbiorowa, praca w parach, praca w grupach.

Przebieg lekcji:

1. Czynności organizacyjno-porządkowe:
- sprawdzenie obecności
- rozdanie uczniom kart pracy do uzupełnienia (zał. nr 1)
- usprawiedliwienie nieobecności (uczniowie uzupełniają zał. nr 1)
2. Omówienie kart pracy:
-Czego dotyczyły te zdania niedokończone?
-Czy łatwo jest wyrażać swoje uczucia w obecności innych ludzi?
Uczucia możemy skrywać, lub mówić o nich, lub je okazywać. Trzeba również kontrolować swoje uczucia i emocje. Potrafi to robić człowiek dojrzały.
Czy wy jesteście dojrzali?
3. Podanie i zapis tematu na tablicy: U progu dojrzałości.
4. Co to jest dojrzałość i jakie sfery życia obejmuje? (społeczna, emocjonalna, fizyczna i psychiczna)
5. Zabawa dydaktyczna: ciuciubabka- wybór dwóch uczniów, jedna osoba zakłada drugiej opaskę na oczy, po czym oprowadza ją po sali po określonej trasie, nie dotykając jej, a tylko posługując się słowami.

Omówienie:

Czy łatwo było słuchać instrukcji z opaską na oczach?
Czy instrukcje były jasne?
Czy trudno było kierować partnerem nie dotykając go?
Czym musiały wykazać się obydwie osoby?- wzajemne zaufanie i precyzyjne informowanie czyli zdolność komunikowania się.
Istnieje komunikacja werbalna i niewerbalna (krótkie omówienie).
Czy umiejętność komunikowania się świadczy o dojrzałości?

Uzasadnienie - Komunikacja werbalna i niewerbalna kształtuje relacje między ludźmi, jest podstawą dobrych kontaktów koleżeńskich, rodzinnych, przyjacielskich i innych.
6. Praca w grupach czteroosobowych: uczniowie otrzymują karty pracy z cechami dojrzałości i niedojrzałości, a następnie łączą w pary wyrazy o znaczeniu przeciwnym. (zał. nr 2)
Omówienie: uczniowie wymieniają cechy osoby dojrzałej. Odpowiadają na pytanie - dlaczego łączyliśmy te wyrazy w pary. (w takim kierunku powinna iść praca nad sobą).
7. Praca w parach: wypisują na małych samoprzylepnych karteczkach, które cechy uważają za najważniejsze i najbardziej charakterystyczne dla osoby dojrzałej.(każda para ma 4 karteczki, na każdej karteczce pisze jedną cechę).
Na tablicy nauczyciel przykleja hasło DOJRZAŁOŚĆ a następnie uczniowie odczytują swoje wyrazy i grupują je w promyki słońca od hasła dojrzałość.
8. Podsumowanie.- sformułowanie definicji człowieka dojrzałego
9. Zadanie domowe: na ile jestem dojrzały - podkreśl twoje cechy na zał. nr 2 i sprawdź nad czym musisz jeszcze popracować by dążyć do dojrzałości.
10. Ewaluacja: na kartach pracy nr 1 narysuj zarys twarzy a na niej minę wyrażającą co w tej chwili czujesz.

Zał. nr 1

KARTA PRACY UCZNIA


1. Dopisz zakończenia do poniższych zdań:

Kiedy muszę zabrać głos przed całą klasą, czuję się ..................................
Kiedy jestem sam, czuję się .......................................................................
Kiedy muszę porozmawiać z rodziną, czuję się ........................................
Kiedy muszę poprosić nauczyciela o pomoc, czuję się ..............................
Kiedy okłamuję mamę, czuję się ................................................................
Kiedy wagaruję, czuję się ...........................................................................
Kiedy wszystko mi się udaje, czuję się .......................................................

Zał. nr 2

Połącz w pary wyrazy o przeciwnym znaczeniu:
opanowanie  egoizm (zbytnie zajmowanie się sobą)
szacunek  głupota (brak wiedzy)
mądrość  lekceważenie (obowiązków, ludzi)
altruizm  popędliwość (nieopanowanie uczuć i zmysłów)
rzetelność  efekciarstwo (działanie na pokaz, dla popularności)
delikatność  nerwowość (wewnętrzny niepokój)
cierpliwość  wulgarność (w słowach i zachowaniu)
odpowiedzialność  kłamstwo (mijanie się z prawdą)
wytrwałość  niesamodzielność (brak własnego zdania, nieumiejętność decydowania)
prawdomówność   "słomiany zapał" (szybkie zapalanie się do czegoś i szybkie zniechęcanie się)
samodzielność  nieodpowiedzialność

Opracowanie: Małgorzata Rokicka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3896
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014