Katalog Agnieszka Rybka Język francuski, Konspekty "Je ne t?aime plus" - travail avec une chanson de Manu ChaoŤ Je ne t'aime plus ť -travail avec une chanson de Manu Chao (avec un site Internet)FICHE PEDAGOGIQUE(konspekt lekcji interdyscyplinarnej z wykorzystaniem Internetu) Czas trwania: 45 min. Poziom: klasa II Technikum gastronomicznego Cele lekcji: - ćwiczenie umiejętności sprawnego poruszania się po Internecie - ćwiczenie sprawności rozumienia ze słuchu - ćwiczenie sprawności tworzenia tekstu (oral et écrit) - ćwiczenie czasu przeszłego (passé composé) - nauka słownictwa dotyczącego komputera i Internetu Przebieg lekcji: I. Przedstawienie tematu zajęć 1. Rozdanie fiszek ze słownictwem dot. komputera i poruszania się po Internecie z wersją w j. francuskim (polecenia dot. ćwiczeń w dalszej części lekcji będą w j. francuskim) 2. Przypomnienie zasad uruchamiania i poruszania się po stronach www Adres http://www.lepointdufle.net II. Ćwiczenia 1. Wysłuchanie piosenki Qui chante la chanson? Qui chante le refrain? Aimez-vous cette chanson? Pourquoi? 2. Rozumienie ze słuchu Ecoutez la chanson et completez le texte Verifiez vos réponses. Quel est le sujet principal de cette chanson? Comment comprenez- vous le refrain? Et vous, qu'est-ce que vous aimez, adorez, détestez? 3. Tworzenie tekstu A deux, inventez l'histoire d'amour de deux personnages de la chanson. Où se sont-ils rencontrés? Quels sont les premiers mots qu'ils ont échangés? Qu'est-ce qui les a attiré l'un vers l'autre? Quel était leur projet commun le plus important? Pourquoi ça n'a pas marché? 4. Wypowiedź ustna Praca w grupach. Vous êtes les amis du narrateur,pour l'aider cherchez dix bonnes raisons pour ne pas mourir aujourd'hui....Mise en commun 5. Zadanie domowe Reecrivez la chanson de maniere positive Program Socrates - sprawozdanie z kursu doskonalenia zawodowego dla kadry edukacyjnej w Nicei (Francja) W poszukiwaniu możliwości uczestnictwa w zagranicznym stażu doskonalenia zawodowego trafiłam na ofertę Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Agencji Narodowej Programu Socrates. Powołany przez Wspólnotę Europejską program Socrates składa się z następujących części: - Erasmus- szkolnictwo wyższe, wspólpraca między uczelniami, wymiana studentów i nauczycieli akademickich - Grundvig- kształcenie dorosłych - Minerva- kształcenie otwarte i na odległość oraz stosowanie technologii informacyjnych - Lingua- programy współpracy w zakresie języków obcych - Arion- wizyty studyjne dla zarządzających oświatą - Eurydice- sieci informacyjne o systemach edukacyjnych UE - Comenius- oferta dla szkół i nauczycieli. Program Comenius ma na celu podniesienie jakości kształcenia, promowanie międzynarodowej współpracy szkół oraz doskonalenie zawodowe kadry edukacyjnej. Do zadań programu należy również promowanie nauki języków obcych. Comenius składa sie z trzech akcji: Akcja 1 - partnerskie projekty szkół, Akcja 2- szkolenie kadry edukacyjnej (w tym Akcja 2.1- europejskie projekty współpracy i Akcja 2.2- indywidualne granty dla studentów i kadry edukacyjnej) oraz Akcja 3- sieci tematyczne. Partnerskie projekty szkół to: - projekty szkolne,skoncentrowane na pracy uczniów, promują współpracę międzynarodową, stwarzają uczestnikom możliwość poznania krajów i kultur europejskich, - projekty rozwoju szkoły (skoncentrowane na pracy nauczycieli) mają na celu usprawnianie zarządzania szkołą i doskonalenie metod dydaktycznych - językowe (praca uczniów) skupiają się na zwiększaniu motywacji młodzieży i zachęceniu do swobodnego porozumiewania się w językach europejskich. Ważną częścią projektów językowych jest wymiana uczniów. Część projektu, który dotyczy nas, nauczycieli języków obcych, to Comenius 2.2c- kursy doskonalenia zawodowego dla kadry edukacyjnej. Mimo wielu lat pracy w zawodzie nauczyciela języka francuskiego do tej pory nie miałam możliwości uczestniczenia w zagranicznym stażu, głównie z powodów finansowych. W tym roku (2004) zapoznałam się z założeniami programu Socrates-Comenius akcja 2.2 c i wraz z drugim nauczycielem j. francuskiego wzięłam udział w kursie doskonalenia zawodowego. Na początek kandydat musi wyszukać odpowiedni kurs w katalogu Comeniusa- w przypadku j. francuskiego można szukać ofert poza katalogiem. Za pomocą stron www udało mi się wyszukać atrakcyjny kurs oraz korzystne warunki zakwaterowania w Nicei. Całkowity grant przyznawany przez Agencję Narodową Programu Sokrates-Comenius wynosi 1500 euro (koszt kursu nie może przekroczyć 750 Euro- jeżeli jest droższy, różnicę pokrywa beneficjent), reszta grantu przeznaczona jest na wyżywienie i zakwaterowanie. Staż pracy ubiegającego się o grant kandydata nie może być krótszy niż 3 lata i musi on pracować w wymiarze co najmniej 3/4 etatu. Całą dokumentację tj. formularz aplikacyjny, zaświadczenie o wstępnej rezerwacji miejsca na kursie, rekomendację od dyrektora szkoły oraz program kursu przesłałam do Agencji Narodowej. W umowie, którą otrzymałam, zostały określone warunki przyznania grantu, jego wykorzystania oraz rozliczenia po zakończeniu kursu. Kurs językowo- metodyczny w Ecole France Langue w Nicei w południowej Francji rozpoczął się 2.08.2004 r. i trwał 2 tygodnie (60 h). W stażu brało udział 7 nauczycieli z różnych krajów europejskich (Polska, Włochy, Irlandia, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania). Zajęcia zostały podzielone na moduły i odbywały się w formie warsztatów, konwersatoriów i wykładów, doskonalących umiejętności w zakresie języka, literatury, dydaktyki i metodyki nauczania języka francuskiego Program kursu obejmował następujące zagadnienia: I. Współczesna cywilizacja francuska A. Życie polityczne we Francji i na świecie- Media francuskie B. Życie codzienne- Edukacja-Praca C. Kultura: wielkie postacie współczesnej literatury francuskiej, filmy roku, premiery muzyczne D. Ewolucja języka II. Techniki i materiały w pracy z uczniem A. Strategie uczenia się i nauczania B. Rozwijanie sprawności mówienia i pisania z wykorzystaniem środków audio-video, ilustracji, reklamy, fotografii C. Praca z piosenką D. Gramatyka w aspekcie komunikacyjnym E. Internet na lekcji języka francuskiego F. Najnowsze podręczniki i materiały pomocnicze do nauczania języka Organizatorzy starali się jak najbardziej uatrakcyjnić nam pobyt w Nicei. Mogłyśmy dowolnie korzystać z biblioteki z videoteką, sprzętu audio-video, komputerów i Internetu. Odwiedziłyśmy również kilka specjalistycznych księgarni językowych, gdzie zapoznałyśmy się z nowościami wydawniczymi z zakresu nauczania języka francuskiego, współczesnej literatury, filmu i muzyki francuskiej. Wspólnie zwiedzaliśmy Stare Miasto, Monaco, Villefranche, stolicę perfum- Grasse, muzea, a także odwiedzałyśmy regionalne restauracje kosztując potraw charakterystycznych dla tej części Francji. Udział w kursie pozwolił mi pogłębić wiedzę i podnieść kwalifikacje zawodowe. Wzbogaciłam swój warsztat metodyczny, a także wiedzę na temat Francji, a zwłaszcza regionów Prowansja i Wybrzeże Lazurowe. Zwiedziłam wiele ciekawych miejsc, poznałam nauczycieli z innych krajów europejskich, z którymi utrzymuję kontakt listowny lub e-mailowy. Większość zdobytych umiejętności, opracowanych konspektów oraz zbiór folderów, ulotek, kaset i innych materiałów autentycznych z pewnością uda się wykorzystać w praktyce szkolnej, a tym samym urozmaicić lekcje, wzbogacić je o nowe techniki i metody. Ale główną zaletą udziału w kursie była możliwość posługiwania się językiem francuskim na co dzień oraz możliwość wymiany poglądów i doświadczeń zawodowych z innymi uczestnikami kursu. Zachęcam nauczycieli języków obcych do korzystania z programu Socrates -Comenius. Szczegółowe informacje na temat Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Narodowej Programu Socrates znajdują się na stronie internetowej: www.socrates.org.pl Opracowanie: Agnieszka Rybka, ZSZ im. K. Pułaskiego w Gorlicach Wyświetleń: 2628
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |