Katalog

Agnieszka Rybka
Język francuski, Konspekty

"Je ne t?aime plus" - travail avec une chanson de Manu Chao

- n +

Ť Je ne t'aime plus ť -travail avec une chanson de Manu Chao (avec un site Internet)

FICHE PEDAGOGIQUE

(konspekt lekcji interdyscyplinarnej z wykorzystaniem Internetu)

Czas trwania: 45 min.

Poziom: klasa II Technikum gastronomicznego

Cele lekcji:
- ćwiczenie umiejętności sprawnego poruszania się po Internecie
- ćwiczenie sprawności rozumienia ze słuchu
- ćwiczenie sprawności tworzenia tekstu (oral et écrit)
- ćwiczenie czasu przeszłego (passé composé)
- nauka słownictwa dotyczącego komputera i Internetu

Przebieg lekcji:
I. Przedstawienie tematu zajęć
1. Rozdanie fiszek ze słownictwem dot. komputera i poruszania się po Internecie z wersją w j. francuskim (polecenia dot. ćwiczeń w dalszej części lekcji będą w j. francuskim)
2. Przypomnienie zasad uruchamiania i poruszania się po stronach www
Adres http://www.lepointdufle.net

II. Ćwiczenia

1. Wysłuchanie piosenki
Qui chante la chanson?
Qui chante le refrain?
Aimez-vous cette chanson? Pourquoi?

2. Rozumienie ze słuchu
Ecoutez la chanson et completez le texte
Verifiez vos réponses.
Quel est le sujet principal de cette chanson?
Comment comprenez- vous le refrain?
Et vous, qu'est-ce que vous aimez, adorez, détestez?

3. Tworzenie tekstu
A deux, inventez l'histoire d'amour de deux personnages de
la chanson.
Où se sont-ils rencontrés? Quels sont les premiers mots
qu'ils ont échangés? Qu'est-ce qui les a attiré l'un vers
l'autre? Quel était leur projet commun le plus important?
Pourquoi ça n'a pas marché?

4. Wypowiedź ustna
Praca w grupach. Vous êtes les amis du narrateur,pour
l'aider cherchez dix bonnes raisons pour ne pas mourir
aujourd'hui....Mise en commun

5. Zadanie domowe
Reecrivez la chanson de maniere positive

Program Socrates - sprawozdanie z kursu doskonalenia zawodowego dla kadry edukacyjnej w Nicei (Francja)

W poszukiwaniu możliwości uczestnictwa w zagranicznym stażu doskonalenia zawodowego trafiłam na ofertę Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Agencji Narodowej Programu Socrates. Powołany przez Wspólnotę Europejską program Socrates składa się z następujących części:
- Erasmus- szkolnictwo wyższe, wspólpraca między uczelniami, wymiana studentów i nauczycieli akademickich
- Grundvig- kształcenie dorosłych
- Minerva- kształcenie otwarte i na odległość oraz stosowanie technologii informacyjnych
- Lingua- programy współpracy w zakresie języków obcych
- Arion- wizyty studyjne dla zarządzających oświatą
- Eurydice- sieci informacyjne o systemach edukacyjnych UE
- Comenius- oferta dla szkół i nauczycieli.

Program Comenius ma na celu podniesienie jakości kształcenia, promowanie międzynarodowej współpracy szkół oraz doskonalenie zawodowe kadry edukacyjnej. Do zadań programu należy również promowanie nauki języków obcych. Comenius składa sie z trzech akcji: Akcja 1 - partnerskie projekty szkół, Akcja 2- szkolenie kadry edukacyjnej
(w tym Akcja 2.1- europejskie projekty współpracy i Akcja 2.2- indywidualne granty dla studentów i kadry edukacyjnej) oraz Akcja 3- sieci tematyczne.

Partnerskie projekty szkół to:
- projekty szkolne,skoncentrowane na pracy uczniów, promują współpracę międzynarodową, stwarzają uczestnikom możliwość poznania krajów i kultur europejskich,
- projekty rozwoju szkoły (skoncentrowane na pracy nauczycieli) mają na celu usprawnianie zarządzania szkołą i doskonalenie metod dydaktycznych
- językowe (praca uczniów) skupiają się na zwiększaniu motywacji młodzieży i zachęceniu do swobodnego porozumiewania się w językach europejskich. Ważną częścią projektów językowych jest wymiana uczniów.

Część projektu, który dotyczy nas, nauczycieli języków obcych, to Comenius 2.2c- kursy doskonalenia zawodowego dla kadry edukacyjnej.

Mimo wielu lat pracy w zawodzie nauczyciela języka francuskiego do tej pory nie miałam możliwości uczestniczenia w zagranicznym stażu, głównie z powodów finansowych. W tym roku (2004) zapoznałam się z założeniami programu Socrates-Comenius akcja 2.2 c i wraz z drugim nauczycielem j. francuskiego wzięłam udział w kursie doskonalenia zawodowego.

Na początek kandydat musi wyszukać odpowiedni kurs w katalogu Comeniusa- w przypadku j. francuskiego można szukać ofert poza katalogiem. Za pomocą stron www udało mi się wyszukać atrakcyjny kurs oraz korzystne warunki zakwaterowania w Nicei. Całkowity grant przyznawany przez Agencję Narodową Programu Sokrates-Comenius wynosi 1500 euro (koszt kursu nie może przekroczyć 750 Euro- jeżeli jest droższy, różnicę pokrywa beneficjent), reszta grantu przeznaczona jest na wyżywienie i zakwaterowanie. Staż pracy ubiegającego się o grant kandydata nie może być krótszy niż 3 lata i musi on pracować w wymiarze co najmniej 3/4 etatu. Całą dokumentację tj. formularz aplikacyjny, zaświadczenie o wstępnej rezerwacji miejsca na kursie, rekomendację od dyrektora szkoły oraz program kursu przesłałam do Agencji Narodowej. W umowie, którą otrzymałam, zostały określone warunki przyznania grantu, jego wykorzystania oraz rozliczenia po zakończeniu kursu.

Kurs językowo- metodyczny w Ecole France Langue w Nicei w południowej Francji rozpoczął się 2.08.2004 r. i trwał 2 tygodnie (60 h). W stażu brało udział 7 nauczycieli z różnych krajów europejskich (Polska, Włochy, Irlandia, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania).

Zajęcia zostały podzielone na moduły i odbywały się w formie warsztatów, konwersatoriów i wykładów, doskonalących umiejętności w zakresie języka, literatury, dydaktyki i metodyki nauczania języka francuskiego
Program kursu obejmował następujące zagadnienia:
I. Współczesna cywilizacja francuska
A. Życie polityczne we Francji i na świecie- Media francuskie
B. Życie codzienne- Edukacja-Praca
C. Kultura: wielkie postacie współczesnej literatury francuskiej, filmy roku, premiery muzyczne
D. Ewolucja języka
II. Techniki i materiały w pracy z uczniem
A. Strategie uczenia się i nauczania
B. Rozwijanie sprawności mówienia i pisania z wykorzystaniem środków audio-video, ilustracji, reklamy, fotografii
C. Praca z piosenką
D. Gramatyka w aspekcie komunikacyjnym
E. Internet na lekcji języka francuskiego
F. Najnowsze podręczniki i materiały pomocnicze do nauczania języka

Organizatorzy starali się jak najbardziej uatrakcyjnić nam pobyt w Nicei. Mogłyśmy dowolnie korzystać z biblioteki z videoteką, sprzętu audio-video, komputerów i Internetu. Odwiedziłyśmy również kilka specjalistycznych księgarni językowych, gdzie zapoznałyśmy się z nowościami wydawniczymi z zakresu nauczania języka francuskiego, współczesnej literatury, filmu i muzyki francuskiej. Wspólnie zwiedzaliśmy Stare Miasto, Monaco, Villefranche, stolicę perfum- Grasse, muzea, a także odwiedzałyśmy regionalne restauracje kosztując potraw charakterystycznych dla tej części Francji.

Udział w kursie pozwolił mi pogłębić wiedzę i podnieść kwalifikacje zawodowe. Wzbogaciłam swój warsztat metodyczny, a także wiedzę na temat Francji, a zwłaszcza regionów Prowansja i Wybrzeże Lazurowe.

Zwiedziłam wiele ciekawych miejsc, poznałam nauczycieli z innych krajów europejskich, z którymi utrzymuję kontakt listowny lub e-mailowy. Większość zdobytych umiejętności, opracowanych konspektów oraz zbiór folderów, ulotek, kaset i innych materiałów autentycznych z pewnością uda się wykorzystać w praktyce szkolnej, a tym samym urozmaicić lekcje, wzbogacić je o nowe techniki i metody. Ale główną zaletą udziału w kursie była możliwość posługiwania się językiem francuskim na co dzień oraz możliwość wymiany poglądów i doświadczeń zawodowych z innymi uczestnikami kursu.

Zachęcam nauczycieli języków obcych do korzystania z programu Socrates -Comenius.

Szczegółowe informacje na temat Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Narodowej Programu Socrates znajdują się na stronie internetowej: www.socrates.org.pl


 

Opracowanie: Agnieszka Rybka, ZSZ im. K. Pułaskiego w Gorlicach

Wyświetleń: 2628


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.