Katalog

Alfred Lewandowski
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Co zrobić, aby poprawić wyniki nauczania w naszej klasie?

- n +

Metody aktywizujące w pracy dydaktycznej nauczyciel - Co zrobić, aby poprawić wyniki nauczania w naszej klasie?

Autor: Alfred Lewandowski

Zajęcia przeprowadzono u progu zbliżającego się semestru. Godzina wychowawcza została poprzedzona dogłębną analizą wyników nauczania w oparciu o oceny cząstkowe.

Cel operacyjny:
- uczeń potrafi właściwie ocenić z czego winikają jego wyniki pracy
-uczeń zna sposoby podnoszenia jakości swojej pracy i osiagania lepszych wyników

Cel doraźny zajęć:
- poprawa wyników nauczania i osiągnięcie wyższych niż dotychczasowe średnie semestralne.

Cel długofalowy zajęć:
- lepsze przygotowanie do egzaminu końcowego;
- zwiększenie możliwości wyboru szkoły średniej.

Środki dydaktyczne:
- flamastry,
- 4 arkusze papieru,
- opracowania dotyczące osiąganych wyników nauczania.

Czas trwania: 45 minut

Metody pracy: metoda metaplanu

Przebieg zajęć:

Część wstępna:
1. Przypomnienie najistotniejszych statystycznych danych dotyczących wyników nauczania. (3 minuty)

2. Umotywowanie uczniów- omówienie zasad naboru do szkół średnich jako kontynuacji po zasadniczej szkole zawodowej
(3 minuty)

Część główna:

3. Podział klasy na grupy, wybór liderów i sekretarzy. (2 minuty)

4. Przypomnienie sposobu pracy metodą metaplanu. (2 minuty)

5. Praca w grupach (25 minut wraz prezentacjami)

Część końcowa:

Wyciągnięcie wniosków (10 minut)

Komentarz po przeprowadzonych zajęciach

Ad.1 Materiał zgromadzono na poprzednich zajęciach- uczniowie zorientowali się już wcześniej jakie wyniki osiągają z matematycznego punktu widzenia.

Ad 2 Nauczyciel przedstawił zasady rekrutacji do szkół średnich, omówił również tryb i zasady egzaminu końcowego.

Ad.3 Uczniowie pracowali we wcześniej ustalonych grupach. Czas około 2 minut został spożytkowany na czynności organizacyjne: przemieszczenie stolików i krzeseł wybór lidera i sekretarza oraz pobranie przyborów.

Ad.4 Przypomnienie polegało na omówieniu wcześniejszych zajęć realizowanych metodą METAPLANU -czas około 2 minuty

Ad.5 Praca w grupach- pracowano w 4 grupach
Uczniom zadano pytanie "Jaka sytuacja jest w chwili w naszej klasie?" Po każdy z zadanych pytań liderzy grup prezentowali wypracowane poglądy

Spośród 24 odpowiedzi na pierwsze z zadanych pytań 5 powtarzało się najczęściej i jest chyba najbardziej reprezentatywne:

- w naszej klasie są uczniowie osiągający bardzo dobre wyniki w nauce oraz bardzo słabi;
- niesystematycznie uczęszczamy na zajęcia;
- najgorsze wyniki osiągamy z fizyki,
- najlepiej radzimy sobie z przedmiotami humanistycznymi;
- wielu uczniów lekceważy naukę;

Następnie pracując w grupach uczniowie starali się odpowiedzieć na pytanie "Jak być powinno?" Oto najczęstsze odpowiedzi:

- powinniśmy sobie wzajemnie pomagać;
- więcej uwagi i spokoju powinno być na lekcjach;
- Pani z fizyki powinna być bardziej stanowcza;
- uczniowie mający problemy powinni systematycznie uczęszczać na konsultacje;

Następnie zastanawialiśmy się nad tym "Dlaczego nie jest tak jak powinno być?" Uczniowie stwierdzili że:

- brak jest systematyczności w uczeniu;
- każdy uważa, że to osoba druga powinna on wyciągnąć rękę -słabsi uważają, że lepsi uczniowie mogliby zaproponować pomoc, ci z kolei uważają, że gdyby byli poproszeni o taką pomoc to udzielili by jej;
- niektórzy uczniowie chcą się popisać przed innymi;
- brak jest uczniom motywacji do nauki;
- niektóre lekcje są nudne.

Praca w grupach wraz z prezentacjami i dyskusją zajęła nam 25 minut. Pozostałe 10 minut zajęło nam wypracowanie wspólnych wniosków. Odbyło to się w swobodnej dyskusji:

1. W naszej klasie powinna zaistnieć pomoc koleżeńska. Uczniowie mający problemy powinni w sposób nieskrępowany zwracać się do innych o pomoc.
2. Powinniśmy okazać więcej zrozumienia i serdeczności wobec nauczycieli.
3. Należy systematycznie poprawiać oceny niedostateczne.
4. Nie należy przekładać sprawdzianów, bo to nie sprzyja systematyczności w uczeniu się.
 

Opracowanie: Alfred Lewandowski

Wyświetleń: 8070


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.