AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bożena Modzelewska, I. Węgłowska
Uroczystości, Scenariusze

Świat mityczny kontra XXI wiek - otrzęsiny I klasy gimnazjum

- n +

Otrzęsiny I klas gimnazjum

Plan uroczystości:
1. Przemówienie p. dyrektor.
2. Ślubowanie klas pierwszych.
3. Przemówienie klas drugich.
4. Przedstawienie pt: "Świat mityczny kontra XXI wiek".
5. Otrzęsiny.
6. Poczęstunek.
7. Dyskoteka.

PRZEMÓWIENIE UCZENNICY KLASY II


Spotkaliśmy się dzisiaj, by oficjalnie przyjąć najmłodszych do społeczności gimnazjum. Z tej okazji serdecznie witamy szanowną Panią dyrektor, dyrektorów Szkół Podstawowych, radę pedagogiczną, przybyłych rodziców, a w szczególności uczniów klas pierwszych. Wszystkim pierwszakom życzymy wiele sukcesów w nauce, aby szkoła była dla nich cennym źródłem wiedzy, aby stała się miejscem, do którego chętnie by wracali w swoich wspomnieniach.

Nie traktujcie gimnazjum jak sennego koszmaru, z którego szybko chcielibyście się wybudzić. Za parę lat może się okazać, że była to najwspanialsza przygoda w życiu.

Dzisiejsze Ślubowanie na długo zostanie w Waszej pamięci. Czeka Was dzisiaj wiele niespodzianek.

W programie przygotowanym przez drugie klasy przewidziano:
1. występ artystyczny
2. otrzęsiny
3. poczęstunek
4. dyskotekę

Najpierw zapraszamy wszystkich na przedstawienie pod tytułem:

"Świat mityczny kontra XXI wiek".


PRZEDSTAWIENIE "ŚWIAT MITYCZNY KONTRA XXI WIEK"

Narrator:

Chcemy dziś cofnąć się w świat mityczny, aby zobaczyć, w jaki sposób starożytna Grecja wpłynęła na ludzkość, a tym samym na współczesny świat. Poznajmy bogów greckich. Wyobrażano ich sobie jako zazwyczaj piękne i nieśmiertelne istoty, chociaż nie wolne od wad. Według Hellenów mieli mieszkać na Olimpie. A oto i niektórzy mieszkańcy słynnej góry.

Zeus:
(zasiada na tronie, kostium z białego materiału, korona, berło)

Jestem władcą bogów, opiekunem ładu na ziemi! Moją bronią jest piorun. Lękajcie się go tylko wtedy, gdy wpadnę w gniew.

(Pojawia się Hera)


Hera:
(ubrana w niebieski płaszcz, sandały, w rękach owoc granatu)

Jam prawowitą małżonką pana Olimpu, królową nieba i opiekunką rodzin ziemskich. Symbolem moim jest jabłko granatu i berło z kukułką. Uważam, że jestem najpiękniejsza na świecie i nie znoszę porównań.

Hefajstos:
(wchodzi Hefajstos ubrany w fartuch, koszulę w kratę, ma młot; kuleje)

Jestem najpracowitszy z bogów. Rzadko bywam na przyjęciach i wszyscy przywykli widzieć we mnie samotnika. Najlepiej czuję się w kuźni. Kuję pioruny dla Zeusa, naprawiam rydwan słońca, komu potrzebna tarcza, komu miecz, komu piękny pancerz ze złota, ten idzie do Hefajstosa i wie, że mu kulawy kowal nie odmówi.

Atena:
(suknia z prześcieradła, skórzane pasy skrzyżowane na piersi, pomarańczowy hełm, dzida, tarcza)

To ja wygrałam rywalizację z Posejdonem i jestem panią Aten! To Ja udzielam dobrych rad, czuwam nad mówcami występującymi na zgromadzeniach, zawsze przestrzegam praw gościnności. Jestem biegła w przędzeniu i tkactwie. Moje atrybuty to: tarcza, hełm i dzida. Jestem patronką wojny, lecz nie krwawej i mściwej, wolę rozstrzygać spory drogą pokojową.

Narrator:

A oto pewnego dnia z fal morskich wynurzyła się inna piękna bogini.

Afrodyta:
(strój- suknia z białego prześcieradła, opaska na czole, na głowie sznur pereł, na rękach bransolety)

Uznają mnie za najpiękniejszą spośród bogiń i taka jestem. Do mnie modlą się zakochani i składają w ofierze kozy.

Posejdon i Hades:
(Posejdon- broda, trójząb, ryba w sieci; Hades- wysmolony, korona, czarna peleryna)

Jesteśmy braćmi Zeusa. Każdy z nas włada innym królestwem.

Posejdon:

Rzadko bywam na Olimpie, wolę morskie głębiny. Cieszą mnie puchary wina wylewane przez żeglarzy na moją cześć.

Hades:

Lubię mrok podziemi. Wśród ludzi budzę lęk- właściwie nie wiem, dlaczego. No cóż, każdy kiedyś się ze mną spotka. Pilnuję dusz zmarłych, by w Tartarze czuły się dobrze.

Hermes:
(ubrany na biało, przy butach ma skrzydełka)

Moim zadaniem jest służyć każdemu bogu, jestem zatem gotów do wszelkich rozkazów.

Ares:
(ubrany w białą szatę, w ręku trzyma miecz)

Jestem bogiem wojny, uważajcie na mnie, mogę być niebezpieczny.

Hebe i Ganimedes:

Przed wami stoją Hebe i Ganimedes, dbamy o to, aby wszyscy mieli pod dostatkiem jadła i picia.

Apollo:

Jestem bogiem obrzędów oczyszczających, wróżbiarstwa i muzyki. Chronię ludzi przed złem, zwłaszcza przed chorobami. Moimi atrybutami są: łuk i lira. Jestem także ideałem męskiej, młodzieńczej piękności, czyż nie?

Narrator:
Bogowie chętnie opuszczali Olimp, przybywali na ziemię, aby brać udział w troskach i radościach ludzi. Zdarzało się, że ulegali urokowi zwykłych śmiertelników i z tych związków rodzili się bohaterowie. Byli oni piękni, silni, odważni. Tak się zdarzyło i tym razem. Minęło właśnie kilka tysięcy lat.

(cztery osoby przechodzą przed widownią z napisem: MINĘŁO KILKA TYSIĘCY LAT)

Zeus - wychodząc rozpoczyna rozmowę. Siada na tronie. Obok niego Hera, a po drugiej stronie Atena. Atena haftuje tkaninę. Z tyłu Posejdon ćwiczy machnięcia trójzębem. Tuż za Zeusem stoi Hermes gotowy do rozkazów. Afrodyta (wiadomo) - lusterko i szminka. Hades pieści trójgłowego kota. Z boku Hefajstos reperuje sandały Hermesa. Hebe i Ganimedes roznoszą ambrozję i nektar. Ares z uwagą ogląda swój miecz.

Zeus:

Na cyklopa! Ale ten świat szybko się zmienia!

Atena:

Byliśmy dziś na ziemi pierwszy raz od kilku tysięcy lat i już nie
poznajemy ziemskich istot...

Hera:

O, tak! To okropne. Na przykład taki Herakles. Dał sobie spokój ze szlachetną robotą i trzepie teraz niezłą kasę uprawiając wrestling!

(Posejdon co pewien czas żartobliwie atakuje Hermesa, który udaje potem, że kona - bogowie się z niego śmieją)


Zeus:

Khm, khm...

Hades:

Racja! Wszystko przez pieniądze! Przypomnijcie sobie, jak było z moim cerberem. Otrzymał propozycję reklamowania karmy dla psów "3 w 1" i bez wahania opuścił mnie. Zostawił jedynie to:
(wskazuje na swoje stworzenie).

Ares:

Nie tylko on porzucił swe dawne zajęcie. Podobnie uczynił król Augiasz. Znudziło mu się chowanie bydła, więc wziął się za politykę.

Zeus:

Nigdy bym nie pomyślał... skąd wiesz?

Ares:

Słyszałem od Leppera...

Posejdon:

Dedal Junior również znakomicie sobie radzi. Rozwinął w końcu biznes lotniczy.

Hefajstos:

A słyszeliście o Syzyfie? Podobno dobrze dał w kieszeń saperom, aby wysadzili głaz i wypoczywa teraz na Majorce!

Afrodyta:

No, no, no... a do tego jeszcze Milagros po raz kolejny odrzuciła oświadczyny Hose Antonia!
(bogowie patrzą na nią z politowaniem)


Afrodyta:

No co...?

Za każdym razem, gdy ktoś opowiada jakąś nowinkę, bogowie dziwią się wołając: " O o o" (po cichu).


* -- * -- * -- * -- *

Wbiega Amorek, lecz bogowie w hałasie dyskutują o rozwoju cywilizacji i nie zwracają na niego uwagi. W końcu Eros wchodzi na stół i przodem do publiczności i krzyczy:


Amorek:

Ciszaaaaa!!! (bogowie milczą) No (wciąż zdenerwowany). Apollo ma coś ważnego do powiedzenia.

Gra muzyka, wchodzi Apollo w otoczeniu dwóch muz. Staje z nimi na środku. Ma złożone ręce. W końcu jedną (z komórką) wznosi ku górze, a drugą kładzie na sercu. Muzyka cichnie.


Apollo:

Oto komórka.

Wszyscy (jeden za drugim): "Komórka"!

Moment skupienia


Afrodyta:

Że niby co?

Ares:

Ciii... (do Afrodyty).

(Zeus powoli podchodzi do Apolla i poważnym głosem mówi:)

Zeus:

Give me that!

Chwyta komórkę i z radością dziecka biegnie ku drzwiom. Za nim biegnie reszta wołając na przemian: "Daj", "Ja też chcę", "Pokaż nam". Zostaje sam Hermes. Ze łzami w oczach, pociągając nosem mówi:

Hermes:

Już mnie nie potrzebują. Mają przecież łączność z ziemią. Jestem warty mniej niż ta brzęcząca zabawka śmiertelników.

(Wychodzi)

Te same osoby, co przedtem wchodzą z napisem:
KILKA MIESIĘCY PÓŹNIEJ...


* -- * -- * -- *-- *

(Wchodzi Zeus i reszta)


Zeus:

Dosyć tego! Nie możemy się dłużej oszukiwać! Od kiedy posiadamy
komórkę i Hermes nie musi nam służyć, nic nie wygląda tak samo!

Posejdon:

Nikt już nie rozśmiesza nas do łez sztuką aktorską...

Atena:

Bardzo go zraniliśmy. Potrzebujemy go i wiem, że on nas również. Odszedł, bo nie chce czuć się odtrącony. Jestem pewna, że pragnie do nas wrócić. Musimy go tylko odnaleźć.

Ares:

Więc na co jeszcze czekamy? Chodźmy!

(Wychodzą. Zostawiają komórkę na podłodze.)

* -- * -- * -- * -- *

(Przychodzi Hermes. Chodzi po kątach i mówi do siebie).


Hermes:

Tak dawno mnie tu nie było... (zamyśla się) Założę się, że już o mnie zapomnieli. Przecież po co im taki bałwan w ich boskiej krainie, jeśli mogą mieć szybszy kontakt z ziemianami?

Powoli, z opuszczoną głową, kieruje się ku wyjściu, lecz niespodziewanie wpadają bogowie. Rzucają się na niego z radością i przepraszają. W końcu podnoszą go i kilka razy podrzucają. W międzyczasie ktoś woła: "Gdzieś ty się podziewał?", "Wszędzie cię szukaliśmy", "Hip, hip - hura!", "Niech żyje Hermes".

Hałas cichnie, Hermes staje na nogi i z zawstydzonym uśmiechem mówi:


Hermes:

Byłem w McDonald's.

Któryś z bogów pyta:

Co jadłeś?

Hermes:

Taaakiego wielkiego cheeseburger'a

Wszyscy: O!O!O!

(Wszyscy biorą sie za ręce i śpiewają:
W MC DONALD'S SPOTKAJMY SIĘ!-2 razy)
(Po chwili wbiega AMOREK)

Chwila ciszy. Nagle wbiega Amorek ze złowieszczym uśmieszkiem, chwyta komórkę, wyciąga ją ku publiczności i mówi: "POP - łączy z ludźmi". Chowa ją do kieszeni i prędko wybiega śmiejąc się głośno.

EPILOG
Wkrótce na Olimp zaczęły docierać co raz to nowsze informacje o ziemskich wynalazkach. Zaobserwowany przez bogów nagły rozwój cywilizacji skłonił ich do podjęcia, wydawałoby się, katastrofalnej w skutkach decyzji. Postanowili bowiem na zawsze opuścić Olimp i zamieszkać wśród ludzi. Rozproszyli się po całym świecie. Każdy rezyduje teraz w wybranym rejonie określonego państwa, na danym kontynencie. Wszyscy reprezentują odmienne kultury, tradycje i obyczaje. Dlatego udacie się teraz do klas - państw, gdzie poprzez zabawne zadania postaramy się przybliżyć Wam obyczajowość poszczególnych narodów. W tym celu wybraliśmy kontynenty: Europę, Azję, Afrykę oraz Amerykę Pn. wraz z trzema państwami z każdego z nich. Na każdym kontynencie musicie wykonać trzy zadania. Po otrzymaniu czterech pieczątek w indeksie pierwszoklasisty udacie się do Tomka, który mianuje Was legalnym gimnazjalistą i podaruje upominek. Zadania nie będą najłatwiejsze, ale z pewnością dacie sobie radę. Aha, nie zapomnijcie o bogach: będą Was dziś obserwować...


OTRZĘSINY

1. Wejście (na półpiętrze):

- co dwie minuty przez bramę, przepuszczani byli uczniowie klas pierwszych,
- następnie każdemu pierwszoklasiście wręczony był "indeks", własnoręcznie przygotowany przez starszych kolegów.

2. Kontynenty

Cztery wybrane klasy symbolizowały cztery różne kontynenty. Na drzwiach tych sal zostały narysowane kontury wybranych kontynentów. W każdej sali wydzielono 3 stanowiska - państwa. Tam uczniowie wykonywali jedno wylosowane zadanie.

EUROPA

HISZPANIA

- taniec flamenco - założenie stroju i wykonanie tańca przy muzyce flamenco,
- torreador - odegranie sceny walki torreadora z bykiem przy wykorzystaniu narzuconych akcesoriów,
- wypoczynek na plaży - założenie kostiumu bikini, okularów przeciwsłonecznych, położenie się na piasku i przyjęcie pozy opalającej się osoby,

POLSKA

- butelka z mlekiem - wypicie mleka z butelki przez smoczek,
- wyszukiwanie buzią w mące orzecha laskowego,
- czytanie tekstu - mruczenie w miejscu występowania znaków interpunkcyjnych.

SZKOCJA

- zegar - uczeń ustawiał nosem godziny na zegarze,
- zmysł dotyku - rozpoznawanie poprzez dotyk różnych przedmiotów ukrytych w pudełku,
- ubranie się w szkocki strój - w określonym czasie.

Azja

INDIE

- oddanie czci bóstwu - bicie pokłonów w stroju hinduskim przed bóstwem,
- picie herbaty - wypicie posolonej herbaty z zachowaniem elegancji,
- żonglowanie piłeczkami tenisowymi.

CHINY

- wybieranie z grochu 5 ziarenek ryżu preparowanego,
- wędkowanie - wyławianie za pomocą wędki z haczykiem plastikowej rybki,
- dorysowanie sobie skośnych oczu - samodzielnie wykonanie chińskiego makijażu.

ROSJA

- picie wody z kubka bez użycia rąk,
- taniec kozacki z piłeczką między kolanami,
- powtarzanie lub samodzielne wyrecytowanie rosyjskiego wierszyka.

AFRYKA

EGIPT

- labirynt - przejście na kolanach przez kartonowy labirynt, którego dno wysypane było grochem,
- budowanie piramidy z klocków,
- udawanie jazdy na wielbłądzie na koźle gimnastycznym.

KONGO

- malowanie uczniów czarną farbą,
- taniec w spódniczce z liści (liście z bibuły),
- gra na bębenku.

AMERYKA PÓŁNOCNA

MEKSYK

- degustacja meksykańskich ostrych potraw,
- malowanie, trzymanym w ustach pędzlem, kaktusa,
- wykonanie okrzyku Speedi Gonzalesa.

USA

- siłowanie na ręce z najsilniejszym członkiem komisji,
- członek komisji, który miał zawiązane oczy malował usta szminką,
- partia kręgli - (kręgle - plastikowe butelki, kula - piłka tenisowa).

Pasowanie na ucznia gimnazjum

Uczniu drogi
Posłuchaj uważnie mej przestrogi
Otóż dzisiaj w pocie czoła
Przygarnie Cię nasza szkoła
Jeśli 4 kontynenty przeszedłeś szczęśliwie
Będziesz jej prawdziwym uczniem niewątpliwie.

We wszystkich punktach programu uczestniczyli rodzice, którzy głównie
w części otrzęsin kibicowali swoim dzieciom, robili pamiątkowe zdjęcia
i świetnie się bawili. Na koniec uroczystości przygotowali dla uczniów kl. I - II słodki poczęstunek w postaci owoców i własnych wypieków.
 

Opracowanie: Bożena Modzelewska
Iwona Węgłowska
Nauczycielki Gimnazjum nr 2 w Dzierzgówku

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6243


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.