AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Głodowska, Magdalena Popielawska
Matematyka, Scenariusze

Przekształcenia geometryczne - symetrie

- n +

Przekształcenia geometryczne - symetrie

KONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ Z MATEMATYKI I TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ W KLASIE II
Technikum Budowlanego, Liceum

Lekcja powtórzeniowa 2 jednostki lekcyjne

LEKCJĘ PRZEPROWADZILI:
mgr Małgorzata Głodowska - nauczyciel matematyki
mgr inż. Magdalena Popielewska - nauczyciel technologii informacyjnej

1. Temat lekcji: Przekształcenia geometryczne - symetrie.
2. Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne (90 min.)
3. Cel ogólny: kształcenie umiejętności określania przekształcenia płaszczyzny, jakim jest symetria osiowa i środkowa.
4. Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna pojęcie przekształcenia geometrycznego
- potrafi wyznaczać punkty (figury) symetryczne do danych punktów (figur) względem danej prostej oraz względem punktu
- zna pojęcie symetrii osiowej i środkowej
- zna pojęcie figury osiowosymetrycznej oraz pojęcie osi symetrii
- zna pojęcie figury środkowosymetrycznej oraz środka symetrii
- potrafi rozwiązywać zadania z zastosowaniem symetrii osiowej i środkowej
- potrafi wykorzystać poznane wcześniej wiadomości w sytuacjach problemowych
- zna podstawy posługiwania się sprzętem komputerowym
- zna sposoby wyszukiwania informacji
- potrafi wykorzystywać metodę Boole'a do znalezienia informacji w internecie
- przygotowanie uczniów do życia we współczesnym świecie.
- kształcenie umiejętności wyszukiwania danych z różnych źródeł: internet
- integracja wiedzy z różnych przedmiotów.

Środki dydaktyczne: pisaki, przybory kreślarskie, komputer z dostępem do internetu, karty pracy, ankieta ewaluacyjna, rzutnik multimedialny, ekran.

Metody pracy: "burza mózgów", pogadanka, prezentacje

Formy dydaktyczne: praca w grupach, praca indywidualna

5. Przebieg lekcji:

Nauczyciel matematyki przygotowuje uczniów do pracy poprzez przypomnienie wiadomości o symetriach. Przedstawia temat lekcji, cele i zadania oraz zasady pracy lekcji powtórzeniowej.

Nauczyciel technologii informacyjnej przypomina o zasadach pracy przy komputerze i BHP.

Prowadzący dzieli klasę na 12 dwuosobowych grup i przydziela im odpowiednie stanowiska komputerowe.

Każda z grup otrzymuje instrukcję (w załączeniu) ane są zadania do wykonania w czasie lekcji. Zadaniem uczniów jest wyszukanie przykładów zastosowania symetrii w różnych dziedzinach życia, np. w przyrodzie, budownictwie, gospodarstwie domowym, stylach architektonicznych, malarstwie, sporcie, itd. Po wyszukaniu 10 przykładów uczniowie tworzą prezentację multimedialną (w programie Power Point), w której umieszczają znalezione obiekty i odpowiednio je opisują. W otrzymanych instrukcjach uczniowie wypisują nazwy znalezionych obiektów oraz rysują oś bądź osie symetrii dla przynajmniej czterech z nich.

Po wykonaniu ćwiczeń uczniowie prezentują opracowane przez siebie zadania, na koniec wypełniają ankietę ewaluacyjną (w załączeniu).

INSTRUKCJA (przykładowa):

1. Masz przed sobą instrukcję na podstawie której będziesz musiał/a wyszukać w internecie informacji.
2. Twoim zadaniem jest wyszukanie informacji na temat symetrii osiowej w przyrodzie
3. Po wyszukaniu, wykonaj polecenia:

a) Wypisz znalezione przykłady
  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
  7.  
  8.  
  9.  
  10.  
b) Narysuj osie symetrii czterech dowolnie wybranych z wyżej wymienionych przykładów.






















4. Wykonaj prezentację multimedialną dotyczącą Twojego tematu, zamieść w niej wyszukane obiekty i krótko je opisz (uzasadnij swój wybór).
5. Po wykonaniu zadania dokonaj prezentacji przed klasą.


POWODZENIA!!!

EWALUACJA

1. Czy lekcje w takiej formie (praca w internecie) zainteresowała Ciebie?

a) tak
b) nie

2. Czy wykonywane zadania za pomocą komputera były dla Ciebie?

a) łatwe
b) średnie
c) trudne

3. Czy korzystasz z wiadomości umieszczonych w internecie?

a) rzadko
b) często
c) w ogóle

4. Czy w przyszłości chciałbyś/chciałabyś wziąć udział w podobnych zięciach?

a) tak
b) nie

 

Opracowanie: Małgorzata Głodowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3692


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.