AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jadwiga Jankowska
Uroczystości, Scenariusze

Ślubowanie I klasy

- n +

Ślubowanie I klasy

Ślubowanie odbywa się w obecności Dyrektora szkoły, zaproszonych gości, przedstawiciela Rady Rodziców, nauczycieli, uczniów z innych klas i rodziców.

Zgromadzenie uczniowie I klasy ustawieni są w kolumnie dwójkowej po obu stronach korytarza. Ubrani są w biało - granatowe stroje.

Król, Królowa, Rycerze, Dama Dworu, Królewna oraz Dobosz są uczniami wyższych klas. Występują w przebraniu zgodnym z graną rolą.

Dekoracja:
W głębi korytarza zamek królewski. Na pierwszym planie dwa duże trony i jeden mały. Przez środek rozciągnięty chodnik. Szyby zasłonięte kolorowymi bibułami.

Przebieg uroczystości:
(Dobosz wybija rytm na bębnie. Rycerz I i Rycerz II oraz Dama Dworu wchodzą na scenę. Rycerz I rozwija zwinięty w rulon pergamin z pieczęcią).

Rycerz I (czyta z dumą):
- My, rycerze Króla Krainy Wiedzy witamy zebranych na zamku pierwszoklasistów, którzy przybyli pobierać nauki w naszej szkole. Serdecznie witam również wszystkich gości. Jak stary obyczaj nakazuje, wszyscy rycerze - uczniowie, tworzą jedną rycerską drużynę, która pomaga sobie w kłopotach, a także cieszy się wspólnie z każdego zwycięstwa.

(Kandydaci na rycerzy - uczniów śpiewają piosenkę pt. "Jestem uczniem").

1. Idę do szkoły
A ze mną przyjaciele.
Śpiewam wesoło,
Bo przygód czeka wiele.
Ref. Kim ja jestem?
Wie każdy z was!
Do pierwszej klasy
Idę pierwszy raz.]
2. Niosę tornister
W nim książki i zeszyty
W nowym piórniku
Mam kredki, długopisy
Ref. Kim............

Rycerz II
(czyta):

- Obowiązkiem każdego rycerza - ucznia jest zgłębianie tajemnic Krainy Wiedzy oraz dbanie o honor rycerski, którego zasadami jest słuchanie naszych przewodników po tej krainie - nauczycieli i wychowawców, a także przyjaźń i koleżeństwo.

(Kandydaci na rycerzy - uczniów śpiewają piosenkę "Bo co może mały człowiek")

1. Chociaż mało mamy lat,
Lat naprawdę niewiele.
Choć lubimy w piłkę grać
I pojeździć rowerem.
Choć na wszystko mamy czas,
Tyle zabaw nas czeka.
Wiemy, że każdy z nas
Wyrośnie każdy z nas
Na wielkiego, wielkiego,
Na człowieka
Ref. Bo co może,
Co może mały człowiek
Tak jak ja, albo ty?
Może pani a może pan podpowie
My zgodzimy się z tym

(Dziecko I staje przed kolegami i recytuje wiersz "Pierwszaki"):

Dziecko I:

Idą pierwszaki - dawne maluchy.
Jeden w drugiego to same zuchy
Buzie umyte i ręce czyste
Każdy na plecach dźwiga tornister
Z bijącym sercem
Stoją przed szkołą
Jak im tu będzie? - Chyba wesoło.
(Do Dziecka I dołącza dziecko II i III)

Dziecko II:

Żegnajcie lasy zielone
Żegnajcie rzeki błękitne
Już jesień idzie przez łąki
I wrzosem liliowo kwitnie

Dziecko III:

Witaj nam szkoło radosna
Grająca dzwonkiem co rano!
Dzień dobry szkoło wesoła
Lesie i łąko dobranoc

(Dzieci wracają na miejsce. Kandydaci na rycerzy uczniów śpiewają piosenkę "Nasza szkoła jest wesoła")

1. Nasza szkoła jest wesoła
Tańczą ściany skacze dach
Biegną stoły dookoła
Podśpiewuje cały gmach!
Ref. Oto jest książek sześć,
Każdej treść trzeba zjeść! "

(Dobosz wystukuje rytm na bębnie)
(Rycerze i Damy Dworu wykonują ukłon w kierunku wchodzącej pary królewskiej i schodzą ze sceny. Król i Królowa zasiadają na tronach").

Król:

Witam wszystkich gości przybyłych na nasz zamek. Widzę wielu młodych rycerzy, którzy chcieliby z pewnością być dziś pasowani na uczniów.

Królowa:


Ale zanim to nastąpi najpierw musicie wykazać się swoją wiedzą i umiejętnościami.

Król:


Musimy was poznać, będziecie odpowiadać na nasze pytania. Oto pierwsze z nich:

(Król i Królowa wstają. Podchodzą do kandydatów na rycerzy - uczniów).
Król: Kto ty jesteś?

Kandydaci: Polak mały

Król: Jaki znak twój?

Kandydaci: Orzeł Biały.

Królowa: Gdzie ty mieszkasz?

Kandydaci: Między swymi.

Królowa: W jakim kraju?

Kandydaci: W Polskiej ziemi.

Król: Czym ta ziemia?

Kandydaci: Mą ojczyzną.

Królowa: Czym zdobyta?

Kandydaci: Krwią i blizną.

Królowa: Czy ją kochasz?

Kandydaci: Kocham szczerze.

Król: A w co wierzysz?

Kandydaci: W Polskę wierzę.

Królowa: Co to jest Polska?
(Dziecko IV - staje przed swoimi kolegami z twarzą zwróconą początkowo do Królowej, natomiast później patrzy na widownię).

Dziecko IV:

Wszystko dokoła
Dom i przedszkole
Fabryczne dymy
Żelazna kolej
Kwiaty przy oknie
Klon koło bramy
(Do stojącego dziecka IV dołącza dziecko V)

Dziecko V:

Słoneczny uśmiech
Kochanej mamy
I las co cieniem dzieci zaprasza
Wszystko to Polska

Kandydaci:

Ojczyzna nasza
(Król i Królowa siadają na tronach. Dziecko IV i V wracają na miejsca)
(Piosenka "Ziemia Rodzinna" w wykonaniu wszystkich kandydatów na rycerzy - uczniów).
1. Całym swym sercem, duszą dzieciną
Kocham tą piękną ziemię rodzinną.
2. Kocham skowronka co wszystkich ludzi,
Równo ze świtem do pracy budzi
3. Kocham te góry, lasy i gaje
Rzeki płynące ciche ruczaje
4. Bo w tych potokach, w wodzie u zdroja.
Ty się przeglądasz o ziemio moja!
5. Bo ty mnie żywisz jak własne dziecię
Więc tez cię kocham, kocham nad życie.

Królowa:

Brawo! Nawet śpiewać umiecie. Ale to nie wystarczy!
(Król wstaje)

Król:

Jakie są nasze barwy ojczyste?
(Dziecko VI i VII wychodzą przed kolegów)

Dziecko VI:

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze jest biel i czerwień

Dziecko VII:

Czerwień to miłość, biel serce czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste.
(Dzieci wracają. Król po chwili zastanowienia zwraca się do kandydatów)

Król:

Co zapakujesz do tornistra?
(Siada na tronie)
(Dziecko VIII wychodzi przed kolegów)

Dziecko VIII:

Książki, zeszyty czyste, ołówek, kredki, długopis.
(Kandydaci na rycerzy - uczniów wspólnie śpiewają piosenkę "Kolorowe kredki". Dziecko VIII wraca na miejsce).
1. Kolorowe kredki w pudełeczku noszę
Kolorowe kredki bardzo lubią mnie
Kolorowe kredki, kiedy je poproszę
Namalują wszystko to co chcę.

Król:

I na tym kończy się opis?
(Dziecko IX wychodzi przed kolegów).

Dziecko IX:

Nie! Jeszcze włożę linijkę, jeszcze ekierkę i cyrkiel, jeszcze drugie śniadanie, jeszcze jabłko rumiane, i jeszcze.................

Król:

Co tam jeszcze?
(Dziecko X dołącza do dziecka IX)

Dziecko X:

Jeszcze coś bardzo ważnego: Mnóstwo wesołych uśmiechów.

Królowa:

W królestwie powinno być wesoło

(Królowa wstaje, wykonuje parę obrotów)

Chcę tańczyć, cieszyć się i bawić
Czy potraficie mnie rozweselić?

(Kandydaci na rycerzy - uczniów wspólnie śpiewają piosenkę pod tytułem "Nazywają mnie poleczka")

1. Nazywają mnie poleczka
Umiem skakać jak piłeczka
Bardzo, bardzo jestem skoczna
A jak zacznę to nie spocznę
Ref. Hej, hej, tra la la,
Kto zatańczy tak jak ja

(Dama Dworu wbiega zdyszana)

Dama Dworu:

Królu, Królowo nieszczęście!
Królewna... chciał przejść przez jezdnię i...
Mało brakowało, a wpadłaby pod karetę.
Za karę została uwięziona przez wróżkę z wieży
Uwolnić mogą ją tylko ci oto mali rycerze.

(Pokazuje ręką kandydatów na rycerzy - uczniów)
(Król wstaje z tronu)

Król (zdenerwowany):

Mów, w jaki sposób!

Dama Dworu:

Są trzy światła czerwone, pomarańczowe, i zielone. Rycerze muszą powiedzieć, kiedy będą mogli przejść przez jezdnię.

Królowa (składa ręce):

Błagam! Uratujcie moją córkę!

Dziecko XI (wbiega):

To proste!
Światło zielone Światło zielone!
Można przechodzić na druga stronę
Pojazdów szereg posłusznie czeka.
Krzywda nie spotka tutaj człowieka!

(kandydaci na rycerzy - uczniów wspólnie śpiewają piosenkę "Uliczne sygnały", Dziecko XI wraca na miejsce)

Raz na jezdnię wlazła gapa,
Taka gapa, że aż strach!
Ktoś za kołnierz gapę złapał,
Ktoś na gapę krzyknął Ach!
Ach ty gapo, co ty robisz?
Tu jest jezdnia, chyba wiesz!
Autobusy, samochody,
Motocykle pędzą też!
Ref. Uliczne sygnały zna duży i mały,
Uliczne sygnały trzeba dobrze znać!
Gdy światło zielone, na drugą idź stronę,
Lecz kiedy jest czerwone wtedy musisz stać!
(Wbiega Królewna, całuje w rękę Królową)

Królewna:

Dziękuję wam, Rycerze! To wasza zasługa, że zostałam uwolniona. Teraz już będę wiedzieć, kiedy bezpiecznie można przejść przez jezdnię.

(Królewna siada na tronie)
(Dziecko XII, XIII, XIV, XV wychodzą przed kolegów)

Uczeń XII:

Teraz liczyć się uczymy,
To rzeczy ciekawe.
Są dwa misie, trzy skakanki
Razem pięć zabawek

Uczeń XIII:

Jeden słoń jest, dwa niedźwiedzie,
Cztery małe koty.
Czego tutaj jest najwięcej,
Dowiemy się o tym.

Uczeń XIV:

Słoń jest duży, to jest jeden,
Kotów zaś dwie pary.
Kotów więcej jest niż słoni!
To nie żadne czary

Uczeń XV:

Jeden, dwa i trzy i cztery
I tak do dziesięciu,
Dodajemy, rachujemy,
Liczymy w pamięci.

(Kandydaci na rycerzy uczniów inscenizują piosenkę "Umiem liczyć do dziecięciu" Uczeń XII, XIII, XIV, XV dołączają do kolegów)

Na jeden klaśnij, na dwa skocz
Trochę w lewa stroną zbocz.
Na trzy machnij noga prawą
Ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery mrugnij okiem
Pięć maszeruj równym krokiem
Sześć oznacza podskok w górę,
Jakbyś chciał przeskoczyć chmurę.
Siedem to jest kroczek w prawo
Osiem możesz już bić brawo
A na dziewięć liczba krzyknij
I na koniec stojąc w miejscu
Wolno policz do dziesięciu.
(Dobosz wystukuje rytm na bębnie)

Król (uroczyście):

Moi kochani! Wiecie, jakie są nasze barwy narodowe, jak nazywa się nasza Ojczyzna. Znacie przepisy ruchu drogowego. Umiecie liczyć do dziesięciu. Zasłużyliście na tytuł rycerza - ucznia.

Dama Dworu:

Zgodnie z tradycją kandydaci, zanim zostaną pasowani na rycerzy - uczniów, wypowiedzą uroczyste słowa ślubowania.

Rycerz I:

Za chwilę będzie wprowadzony sztandar. Baczność!
Sztandar szkoły wprowadzić.

(W tle hymn Polski)

Spocznij!

Przystąpimy teraz do ślubowania.
Do ślubowania!

(Wszyscy stają na baczność. Rycerz czyta tekst krótkimi fragmentami, które powtarzają kandydaci. Dzieci wyciągają prawą rękę do przodu)

Rycerz I:

Jestem małym Polakiem
Kocham moją ojczyznę
Pragnę dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły
Przyrzekam być dobrym kolegą
Przyrzekam być przyjacielem zwierząt i roślin
Będę starał się swą nauką i zachowaniem
Sprawiać radość rodzicom i nauczycielom

- Ślubuję

(Kandydaci opuszczają ręce. Dobosz wystukuje rytm na bębnie)

Królowa (zapowiada):

Pamiętajcie, by zawsze być godnymi noszenia symbolu naszego królestwa. Proszę panią dyrektor, aby zechciała pasować na uczniów.

(Przedstawiciele Rodziców wnoszą teraz uroczyście miecz)

Rodzice (delegacja):

Szanowna Pani Dyrektor, przekazując ten miecz prosimy o pasowanie nim na uczniów naszych pociech. Obiecujemy, że dołożymy wszelkich starań, aby nasze dzieci były dumą Szkoły Podstawowej w Krzemieniewicach.

(Pani dyrektor bierze miecz i następuje ceremonia pasowania. Kandydaci ustawiają się w szeregu. Twarzami są zwrócone do publiczności i dyrektora. Dyrektor dotyka mieczem ich prawego ramienia. Pani Dyrektor rozdaje dyplomy. Uczniowie wracają na swoje miejsca. Po ceremonii uczniowie recytują chórem)

Uczniowie:

Tak przez roczek szkolny
Uczyć się będziemy,
Chociaż trud to jest mozolny
Wiedzę zdobędziemy
(Uczniowie śpiewają piosenkę "Nasza klasa I klasa")
1. Nasza klasa pierwsza klasa
Klasa roześmiana
Jasnym oknem, dużym oknem
Wita nas od rana
Ref. A w tej klasie naszej klasie
Dwie Dorotki, Jaś z Adasiem
No i pani taka sama
Jak ciocia czy mama
2. Nasza klasa pierwsza klasa
Śpiewa bardzo ładnie,
A kto lepiej, kto weselej,
Tego nikt nie zgadnie.
Ref. Bo śpiewają w naszej klasie.............

Życzenia od I-wszo klasistów od Dyrekcji Szkoły, Samorządu Uczniowskiego i gości.

Rycerz I:

Pożegnamy teraz sztandar szkoły.
Baczność!
Sztandar szkoły wyprowadzić!
Spocznij!

Wręczenie upominków, pamiątkowych dyplomów i poczęstunek dla pierwszo klasistów. Na koniec pamiątkowe zdjęcie.
 

Opracowanie: Jadwiga Jankowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3116


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.