AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Grobel, Beata Bryk-Pokrzywa, Urszula Szkutnik
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

"Tropiciele wiosny" - konspekt zajęć zintegrowanych dla klasy I

- n +

Tropiciele wiosny - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I "a" i I "d"

Prowadzące: Beata Bryk - Pokrzywa, Dorota Grobel, Urszula Szkutnik

Blok tematyczny: Witaj wiosno!


Cele:
Uczeń potrafi:
- wypowiadać się na temat zmian zachodzących w przyrodzie w okresie wiosny,
- posługiwać się pojęciami zwiastuny wiosny,
- czytać tekst ze zrozumieniem,
- zestawić tekst z ilustracją, pisać wyrazy z ó niewymiennym,
- uważnie słuchać czytanych zagadek i udzielać na nie odpowiedzi,
- dodawać i odejmować w zakresie 20,
- naśladować odgłosy ptaków,
- śpiewać piosenki o wiośnie,
- wspólnie bawić się z kolegami z innej klasy,
- dbać o otaczającą przyrodę.

Metody: oglądowa, słowna, praktyczna działalność uczniów.

Formy: zbiorowa, indywidualna zróżnicowana, praca tekstem.

Środki dydaktyczne: magnetofon z nagraniem odgłosów wiosny, wiosenny domek z zagadkami, karty pracy, karty ewaluacji Oceń sam, piosenka Wiosna tuz, tuż..., wiersz Przyjście wiosny, zabawa Podaj, proszę swoje dłonie.

Przebieg zajęć:

l. Powitanie w kręgu.
Dzieci z obu klas witają się, podając sąsiadowi rękę, bawią się śpiewając:
Podaj, proszę swoje dłonie.
Podaj, proszę swoje dłonie i uśmiechnij się, teraz podaj swoje imię,zabawimy się.
Kolejno każde dziecko wypowiada swoje imię.

2. Zabawa w skojarzenia.
Dzieci siedząc w kręgu, mówią, co kojarzy im się ze słowem wiosna.

3. Wiersz Przyjście wiosny, czytany przez nauczyciela, z podkładem odgłosów wiosny.

Naplotła sama, że już się zbliża wiosna.
Bocian skrzywił się ponuro: - Przyjedzie pewnie furą.
Jeż też się najeżył srodze: - Raczej na hulajnodze.
Wiewiórka: - Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Ptak gwizdnął: - Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
Mrówka: - Nieprawda! Wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem.

A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią spieszą,
już trawy za nią rosną
i szumią: - Witaj wiosno!

4. Omówienie wiersza.

- Jakie zwierzęta rozmawiały o nadchodzącej wiośnie?
- W jaki sposób według nich miała przyjść wiosna?
- W jaki sposób pojawiła się?

5. Rozmowa na temat zwiastunów wiosny.

Swobodne i kierowane wypowiedzi dzieci na temat zmian zachodzących w przyrodzie wiosną oraz zwiastunów wiosny na podstawie wiersza i własnych obserwacji.

6. Naśladowanie odgłosów ptaków, innych zwierząt (bocian, żaba).

7. Wiosenny domek z zagadkami.

Dzieci nadal siedzą w kręgu, w środku stoi magiczny domek z zagadkami. Domek jest w kolorze zielonym, ma okiennice, na których znajdują się obrazki z różnymi zwiastunami wiosny. Na wykładzinie leżą kartki z nazwami obrazków, które znaj dują się na okiennicach. Dziecko wybiera kartkę z napisem, np. motyl, otwiera okiennicę, na której jest motyl, odczytuje ukrytą za okiennicą zagadkę. Inne dziecko odszukuje rozwiązanie zagadki na karteczce, np. jaskółka i otwiera okiennicę, na której jest jaskółka, czyta zagadkę. Zabawa tak długo trwa, dopóki nie skończą się zagadki.

Zagadki o wiośnie

Niedługo zima pryśnie, śnieg już przebiłem... (przebiśnieg).

Srebrne futerko mają wiosną i na każdej wierzbie rosną (bazie).

Lecę, będę w czasie krótkim, czy gotowe nasze budki? (szpak).

W kropki ma spódnicę, chętnie zjada mszyce (biedronka).

Powiem po prostu, nie zawile, skromny, lecz piękny jest... (zawilec).

Wrócił zza morza, chodzi po błocie w czerwonych butach, biały pan...(bociek).

Ulepiła nad oknem swego gniazdka połowę, a już ćwierka wesoło, że mieszkanie gotowe (jaskółka).

Zwykle ztote, białe albo fioletowe, wychodzą spod ziemi te kwiaty marcowe (krokusy).

Skaczę po łące, pływam w wodzie, żyję z bocianem w ciągłej niezgodzie (żaba).

Nadchodzi po zimie, zielony dywan ściele wokół. Czy znasz imię tej pory roku? (wiosna).

Miła niespodzianka, już kwitnie... (sasanka).

Barwne skrzydła ogrzał w słonku. Leci ponad polem, ponad łąką. Czy to listek frunie w dali? Czy to latający kwiatek? (motyl).

Choć są malutkie, lecz pracowite. Ciągle wędrują po leśnych ścieżkach. Z drobny cli igiełek buduj ą pałac, w którym ich tysiąc mieszka (mrówki).

8. Dzieci siadają przy stolikach i rozwiązuj ą karty pracy.

9.Wspólne śpiewanie piosenki Wiosna tuż, tuż...

10. Zabawa Nieostrożne żabki.
Dzieci siedzą w kręgu z opuszczonymi głowami. Jedno dziecko cichutko kumka, pozostałe milczą. Wybrane dziecko - bociek, stoi poza kręgiem, słucha skąd dochodzi głos. Stara się wskazać dziecko będące nieostrożną żabką.

11. Podsumowanie zajęć - ewaluacja.

Samodzielne wypełnienie przez dzieci kart ewaluacji - Oceń sam.

Oceń sam

Przeczytaj uważnie pytania i podkreśl wybraną przez siebie odpowiedz. Każda odpowiedź będzie dobra. Jeże l i będzie zgodna Twoimi odczuciami.

- Czy chciałbyś przeżyć podobne zajęcia jeszcze raz?
TAK NIE NIE WIEM

- Czy udział w zajęciach poszerzył Twoją wiedzę na temat zmian zachodzących w przyrodzie wiosną?
TAK NIE NIE WIEM

- Czy chętnie uczestniczyłeś w zajęciach?
TAK NIE NIE WIEM

12. Wspólne wyjście na wycieczkę w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny.
 

Opracowanie: Beata Bryk - Pokrzywa, Dorota Grobel, Urszula Szkutnik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 22019


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.3



Ilość głosów: 10