Katalog

Renata Konieczna
Uroczystości, Scenariusze

W krainie baśni i czarów - scenariusz uroczystości pasowania na czytelnika biblioteki szkolnej

- n +

W krainie baśni i czarów

Scenariusz pierwszej wizyty w bibliotece wraz z pasowaniem na rycerza książki.

Czas: 90 min

Formy pracy: zespołowa, indywidualna

Cel główny: nabycie wstępnych umiejętności korzystania z biblioteki szkolnej i jej zbiorów.

Cele operacyjne:

-Na poziomie wiadomości uczeń powinien po lekcji:
- Zapamiętać rozkład pomieszczeń bibliotecznych
- Terminarz zwrotu wypożyczonych książek
- Zasady ich poszanowania

Rozumieć:

- Pojęcia: biblioteka, kącik ciszy, opracowanie zbiorów, karta czytelnika, karta książki
-Na poziomie umiejętności uczeń powinien umieć:
- Korzystać ze zbiorów biblioteki
- Rozpoznać książkę z biblioteki szkolnej po oznakowaniu
- Wymienić znane tytuły bajek
- Rozwiązać zagadkę
- Uczestniczyć we wspólnej zabawie

Plan lekcji
 
Ogniwa lekcji Tok lekcji w zarysie Metody Pomoce
Część organizacyjna Powitanie uczniów.
Rozwiązywanie zagadki.
Podanie i wyjaśnienie celu zajęć.
Gra wprowadzająca ekspresją plastyczną, autokreacją. Kostium dobrej wróżki, karton z zagadką.
Część zasadnicza Aktywne uczestnictwo w zgaduj-zgaduli: odgadywanie tytułów bajek, lepienie Plastusia.
Wizyta w bibliotece- zwiedzanie biblioteki, zapoznanie się z rozkładem pomieszczenia, poznanie treści pieczątki, drogi książki do czytelnika, zasady poszanowania książek..
Uroczyste pasowanie na rycerza.
Wypożyczanie książek
Zabawa dydaktyczna.

Ćwiczenia praktyczne.
Objaśnienia nauczyciela,
obserwacja.
Kostiumy dla aktorów.

Ilustracje do pieczętowania.

Wyposażenie biblioteki.
Regulamin, zakładka do pasowania.
Wystawa książek.
Podumowanie Pożegnanie uczniów.
Rozdanie drobnych upominków.
Ocena lekcji przez uczniów.
Informacja zwrotna. Kosz ze słodyczami,
plansza, flamastry.

Przebieg lekcji:
- Przywitanie
Na korytarzu przed biblioteką wita pierwszoklasistów uczennica klasy I Gimnazjum występując w roli dobrej wróżki:

Drodzy uczniowie klasy pierwszej jestem dobrą wróżką z krainy baśni i czarów. Zapraszam Was serdecznie do tej krainy, a gdzie ona jest sami się dowiecie, jeśli zagadkę odgadniecie:

Dobra wróżka odsłania przypięty na drzwiach biblioteki duży karton z wypisaną zagadką

Dziesięć liter ma to słowo,
A na końcu jest nim TEKA,
Książka tam na Ciebie czeka,
Jest to..........!!

Dzieci odgadują zagadkę, podchodząc do planszy mazakiem wpisują kolejne litery rozwiązania. Jeżeli mają kłopoty, nauczyciel bibliotekarz pomaga w rozwiązaniu zadając pomocnicze pytania.

- Podanie i wyjaśnienie celu wizyty w bibliotece. Prowadzący wyjaśnia, że w czasie pierwszych odwiedzin biblioteki uczniowie poznają zbiory, regulamin, zasady poszanowania książek, spotkają się z bajkowymi postaciami i zostaną pasowani na "rycerzy książek"

Zgaduj-Zgadula
(prowadzi ją DOBRA WRÓŻKA)

Kochani! Wiecie już, że krainą baśni i czarów w naszej szkole jest szkolna biblioteka. Aby wam to udowodnić uważnie patrzcie jacy bajkowi bohaterowie będą wychodzić z biblioteki!

Uwaga! Uwaga! Rozpoczynamy wielką zgaduj-zgadulę "Z jakiej bajki pochodzi dana postać"?

Wróżka otwiera drzwi biblioteki i przedstawia pierwszą postać:

Oto Słoń Zapominalski

Z biblioteki wychodzi gimnazjalista w kostiumie słonia i mówi bardzo wolno i rozwlekle:
Jestem sobie słoń,
Wielki i gruby jak słoń.
Nazywam się Tomasz.......
Chyba Zapominalski, a może Trąbalski?
Nie pamiętam z jakiej bajki pochodzę.
Dzieci! Pomóżcie i powiedzcie do jakiej bajki
mam wrócić?

Dzieci chórem skandują tytuł bajki "Słoń Trąbalski".

Zza drzwi biblioteki wysuwa się kolejna postać, mała dziewczynka w czerwonym czepeczku (uczennica klasy III SP w przebraniu czerwonego kapturka).

Bardzo chętnie odwiedzam swoją babcię,
Która mieszka w chatce za lasem.
Pewnego razu spotkała mnie bardzo nieprzyjemna przygoda z groźnym wilkiem.
Czy wiecie już w jakiej bajce
zostało opisane to zdarzenie?

Dzieci podają tytuł bajki: "Czerwony kapturek"

Z biblioteki wychodzi uczeń klasy II SP ucharakteryzowany na Plastusia, w ręce trzyma wielką kulę plasteliny.

A ja jestem malutką pocieszka,
Co w piórniku bardzo lubi mieszkać
I każdemu życzy jak najlepiej,
Kto go tylko potrafi ulepić!
Zgadnijcie kim ja jestem?

Dzieci wykrzykują imię Plastusia. Plastuś zwraca się do uczniów:

Spróbujcie teraz szybko ulepić moją podobiznę!

Plastuś rozdziela kawałki plasteliny wśród dzieci, bibliotekarz podaje tekturki. Dzieci siedzą po turecku i lepią podobizny Plastusia. Lepienie odbywa się w dość szybkim tempie.

A teraz drogie dzieci pomóżcie mi wrócić do mojej bajki.
W tym celu niech każde z was układa swą pracę z moją podobizną na stoliku i wypowiada zaklęcie: niech Plastuś wraca do.................. (w tym momencie każdy uczeń podaje tytuł bajki, do której według niego, powinien wrócić Plastuś) Plastusiowego pamiętnika.

W przypadku trudności, pomocy udziela Dobra Wróżka.

Kolejna postać wychodzi z biblioteki (gimnazjalistka z klasy I ucharakteryzowana na Kopciuszka) i mówi:

Moją matką chrzestną jest Dobra Wróżka,
która pomoże mi poślubić królewicza.
Jestem dobrą i pracowitą dziewczynką.
Zła macocha zapędziła mnie do ciężkiej pracy
i nazwała....... Czy już wiecie dzieci jak?
W jakiej bajce mieszkam?

Uczniowie podają tytuł bajki "Kopciuszek".

Dobra wróżka otwiera drzwi do biblioteki i na korytarz wychodzi ostatnia postać (gimnazjalista klasy I ucharakteryzowany na kota w butach) i zwraca się do dzieci:

Jestem sobie kot, panisko w butach.
Mieszkałem ja ci we młynie, a teraz w pałacu przebywam.
Przygód przeżyłem niemało- a w jakiej bajce?
Czy już wiecie?


Uczniowie odgadują tytuł bajki "Kot w butach".
Dobra wróżka dziękuje wszystkim za udział w zgaduj- zgadula i rozdaje uczniom medale.

- Wizyta w bibliotece
Następnie, wróżka zaprasza dzieci do biblioteki.
W bibliotece czeka postać ucharakteryzowana na książkę.
Książka przedstawia się

Jestem książką tej biblioteki.
Świadczy o tym pieczątka
na mojej karcie
(książka pokazuje stronę z pieczątką biblioteki i pozwala każdemu uczniowi odbić pieczątkę na przygotowanych ilustracjach).

Uczniowie przybijają pieczątki, odczytują jej treści i otrzymują pieczętowane przez siebie ilustracje. Następnie książka pokazuje uczniom księgozbiór, zwraca uwagę na sposób ułożenia książek, prowadzi do działu z bajkami, i wyjaśnia zasady korzystania z księgozbioru. Później uczniowie odczytują kolejne punkty regulaminu biblioteki.

Zostają zaproszone na specjalnie przygotowaną dla nich wystawę bajek ze zbiorów bibliotecznych.
Dzieci biorą książki do ręki, odszukują pieczątkę biblioteki, dzielą się uwagami z bibliotekarzem, które bajki są im znane, które się im podobają i które chciałyby wypożyczyć. Bibliotekarz proponuje uczniom wybranie bajek z wystawki. Dzieci oglądają wybrane przez siebie bajki, a Książka zwraca uwagę na to, że jedne są nowe, czyste a inne bardzo zniszczone. W związku z tym książka przedstawia swoje prośby:

Odwraca kolejne karty z napisami i prosi uczniów chóralne odczytywanie:
1 karta- Chcę być Twoim przyjacielem!
2 karta- Szanuj mnie!
3 karta- Nie plam mnie!
4 karta- Nie wyrywaj kartek!
5 karta- Po przeczytaniu oddaj mnie do biblioteki!

Dobra wróżka
A teraz proszę wszystkich o powstanie gdyż odbędzie się pasowanie! (podaje ogromną, kolorową zakładkę Książce)

Książka!

Podnieście w górę dwa palce i powtarzajcie:
My uczniowie pierwszej klasy
Tobie, Książko przyrzekamy,
Że szanować Cię będziemy, krzywdy zrobić Ci nie damy.
Obowiązków czytelnika
Przestrzegać będziemy pilnie
I z Twych rad i mądrości
Korzystać od dziś usilnie!
Uczniowie powtarzają słowa przyrzeczenia

Książka

Podchodzi do każdego ucznia i uderzając go lekko zakładkę po ramieniu powtarza:

-Pasuję Cię na rycerza książki.
Uczniom już pasowanym wręcza zakładki.

Bibliotekarz:

Dzisiaj, po raz pierwszy możecie wypożyczyć książki. (Dzieci ustawiają się w kolejce z wybranymi przez siebie książkami, bibliotekarz prezentuje kartę czytelnika, kartę książki pokazuje sposób wypożyczania.)

Dobra Wróżka (z koszykiem słodyczy w ręce żegna dzieci)

Kochane dzieci!
Dzisiaj już się żegnamy,
Ale wkrótce się spotkamy!
Do biblioteki serdecznie zapraszamy!

A na to pierwsze książek czytanie odbędzie się słodyczami częstowanie! (Uczniowie częstują się słodyczami z koszyka wróżki, dziękują i wychodzą).

Przy wyjściu stoją wszystkie postaci ze Zgaduj-zgaduli z dużą planszą i kolorowymi flamastrami, chórem skandują:
Dziękujemy Wam za spotkanie
I prosimy o sprawiedliwe ocenianie!

Każde dziecko w dowolnym miejscu planszy wystawia ocenę w skali 1 do 6.
 

Opracowanie: Renata Konieczna

Wyświetleń: 4852


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.