Katalog Renata Konieczna Uroczystości, Scenariusze W krainie baśni i czarów - scenariusz uroczystości pasowania na czytelnika biblioteki szkolnejW krainie baśni i czarówScenariusz pierwszej wizyty w bibliotece wraz z pasowaniem na rycerza książki.Czas: 90 min Formy pracy: zespołowa, indywidualna Cel główny: nabycie wstępnych umiejętności korzystania z biblioteki szkolnej i jej zbiorów. Cele operacyjne: -Na poziomie wiadomości uczeń powinien po lekcji: - Zapamiętać rozkład pomieszczeń bibliotecznych - Terminarz zwrotu wypożyczonych książek - Zasady ich poszanowania Rozumieć: - Pojęcia: biblioteka, kącik ciszy, opracowanie zbiorów, karta czytelnika, karta książki -Na poziomie umiejętności uczeń powinien umieć: - Korzystać ze zbiorów biblioteki - Rozpoznać książkę z biblioteki szkolnej po oznakowaniu - Wymienić znane tytuły bajek - Rozwiązać zagadkę - Uczestniczyć we wspólnej zabawie Plan lekcji
Przebieg lekcji: - Przywitanie Na korytarzu przed biblioteką wita pierwszoklasistów uczennica klasy I Gimnazjum występując w roli dobrej wróżki: Drodzy uczniowie klasy pierwszej jestem dobrą wróżką z krainy baśni i czarów. Zapraszam Was serdecznie do tej krainy, a gdzie ona jest sami się dowiecie, jeśli zagadkę odgadniecie: Dobra wróżka odsłania przypięty na drzwiach biblioteki duży karton z wypisaną zagadką Dziesięć liter ma to słowo, A na końcu jest nim TEKA, Książka tam na Ciebie czeka, Jest to..........!! Dzieci odgadują zagadkę, podchodząc do planszy mazakiem wpisują kolejne litery rozwiązania. Jeżeli mają kłopoty, nauczyciel bibliotekarz pomaga w rozwiązaniu zadając pomocnicze pytania. - Podanie i wyjaśnienie celu wizyty w bibliotece. Prowadzący wyjaśnia, że w czasie pierwszych odwiedzin biblioteki uczniowie poznają zbiory, regulamin, zasady poszanowania książek, spotkają się z bajkowymi postaciami i zostaną pasowani na "rycerzy książek" Zgaduj-Zgadula (prowadzi ją DOBRA WRÓŻKA) Kochani! Wiecie już, że krainą baśni i czarów w naszej szkole jest szkolna biblioteka. Aby wam to udowodnić uważnie patrzcie jacy bajkowi bohaterowie będą wychodzić z biblioteki! Uwaga! Uwaga! Rozpoczynamy wielką zgaduj-zgadulę "Z jakiej bajki pochodzi dana postać"? Wróżka otwiera drzwi biblioteki i przedstawia pierwszą postać: Oto Słoń Zapominalski Z biblioteki wychodzi gimnazjalista w kostiumie słonia i mówi bardzo wolno i rozwlekle: Jestem sobie słoń, Wielki i gruby jak słoń. Nazywam się Tomasz....... Chyba Zapominalski, a może Trąbalski? Nie pamiętam z jakiej bajki pochodzę. Dzieci! Pomóżcie i powiedzcie do jakiej bajki mam wrócić? Dzieci chórem skandują tytuł bajki "Słoń Trąbalski". Zza drzwi biblioteki wysuwa się kolejna postać, mała dziewczynka w czerwonym czepeczku (uczennica klasy III SP w przebraniu czerwonego kapturka). Bardzo chętnie odwiedzam swoją babcię, Która mieszka w chatce za lasem. Pewnego razu spotkała mnie bardzo nieprzyjemna przygoda z groźnym wilkiem. Czy wiecie już w jakiej bajce zostało opisane to zdarzenie? Dzieci podają tytuł bajki: "Czerwony kapturek" Z biblioteki wychodzi uczeń klasy II SP ucharakteryzowany na Plastusia, w ręce trzyma wielką kulę plasteliny. A ja jestem malutką pocieszka, Co w piórniku bardzo lubi mieszkać I każdemu życzy jak najlepiej, Kto go tylko potrafi ulepić! Zgadnijcie kim ja jestem? Dzieci wykrzykują imię Plastusia. Plastuś zwraca się do uczniów: Spróbujcie teraz szybko ulepić moją podobiznę! Plastuś rozdziela kawałki plasteliny wśród dzieci, bibliotekarz podaje tekturki. Dzieci siedzą po turecku i lepią podobizny Plastusia. Lepienie odbywa się w dość szybkim tempie. A teraz drogie dzieci pomóżcie mi wrócić do mojej bajki. W tym celu niech każde z was układa swą pracę z moją podobizną na stoliku i wypowiada zaklęcie: niech Plastuś wraca do.................. (w tym momencie każdy uczeń podaje tytuł bajki, do której według niego, powinien wrócić Plastuś) Plastusiowego pamiętnika. W przypadku trudności, pomocy udziela Dobra Wróżka. Kolejna postać wychodzi z biblioteki (gimnazjalistka z klasy I ucharakteryzowana na Kopciuszka) i mówi: Moją matką chrzestną jest Dobra Wróżka, która pomoże mi poślubić królewicza. Jestem dobrą i pracowitą dziewczynką. Zła macocha zapędziła mnie do ciężkiej pracy i nazwała....... Czy już wiecie dzieci jak? W jakiej bajce mieszkam? Uczniowie podają tytuł bajki "Kopciuszek". Dobra wróżka otwiera drzwi do biblioteki i na korytarz wychodzi ostatnia postać (gimnazjalista klasy I ucharakteryzowany na kota w butach) i zwraca się do dzieci: Jestem sobie kot, panisko w butach. Mieszkałem ja ci we młynie, a teraz w pałacu przebywam. Przygód przeżyłem niemało- a w jakiej bajce? Czy już wiecie? Uczniowie odgadują tytuł bajki "Kot w butach". Dobra wróżka dziękuje wszystkim za udział w zgaduj- zgadula i rozdaje uczniom medale. - Wizyta w bibliotece Następnie, wróżka zaprasza dzieci do biblioteki. W bibliotece czeka postać ucharakteryzowana na książkę. Książka przedstawia się Jestem książką tej biblioteki. Świadczy o tym pieczątka na mojej karcie (książka pokazuje stronę z pieczątką biblioteki i pozwala każdemu uczniowi odbić pieczątkę na przygotowanych ilustracjach). Uczniowie przybijają pieczątki, odczytują jej treści i otrzymują pieczętowane przez siebie ilustracje. Następnie książka pokazuje uczniom księgozbiór, zwraca uwagę na sposób ułożenia książek, prowadzi do działu z bajkami, i wyjaśnia zasady korzystania z księgozbioru. Później uczniowie odczytują kolejne punkty regulaminu biblioteki. Zostają zaproszone na specjalnie przygotowaną dla nich wystawę bajek ze zbiorów bibliotecznych. Dzieci biorą książki do ręki, odszukują pieczątkę biblioteki, dzielą się uwagami z bibliotekarzem, które bajki są im znane, które się im podobają i które chciałyby wypożyczyć. Bibliotekarz proponuje uczniom wybranie bajek z wystawki. Dzieci oglądają wybrane przez siebie bajki, a Książka zwraca uwagę na to, że jedne są nowe, czyste a inne bardzo zniszczone. W związku z tym książka przedstawia swoje prośby: Odwraca kolejne karty z napisami i prosi uczniów chóralne odczytywanie: 1 karta- Chcę być Twoim przyjacielem! 2 karta- Szanuj mnie! 3 karta- Nie plam mnie! 4 karta- Nie wyrywaj kartek! 5 karta- Po przeczytaniu oddaj mnie do biblioteki! Dobra wróżka A teraz proszę wszystkich o powstanie gdyż odbędzie się pasowanie! (podaje ogromną, kolorową zakładkę Książce) Książka! Podnieście w górę dwa palce i powtarzajcie: My uczniowie pierwszej klasy Tobie, Książko przyrzekamy, Że szanować Cię będziemy, krzywdy zrobić Ci nie damy. Obowiązków czytelnika Przestrzegać będziemy pilnie I z Twych rad i mądrości Korzystać od dziś usilnie! Uczniowie powtarzają słowa przyrzeczenia Książka Podchodzi do każdego ucznia i uderzając go lekko zakładkę po ramieniu powtarza: -Pasuję Cię na rycerza książki. Uczniom już pasowanym wręcza zakładki. Bibliotekarz: Dzisiaj, po raz pierwszy możecie wypożyczyć książki. (Dzieci ustawiają się w kolejce z wybranymi przez siebie książkami, bibliotekarz prezentuje kartę czytelnika, kartę książki pokazuje sposób wypożyczania.) Dobra Wróżka (z koszykiem słodyczy w ręce żegna dzieci) Kochane dzieci! Dzisiaj już się żegnamy, Ale wkrótce się spotkamy! Do biblioteki serdecznie zapraszamy! A na to pierwsze książek czytanie odbędzie się słodyczami częstowanie! (Uczniowie częstują się słodyczami z koszyka wróżki, dziękują i wychodzą). Przy wyjściu stoją wszystkie postaci ze Zgaduj-zgaduli z dużą planszą i kolorowymi flamastrami, chórem skandują: Dziękujemy Wam za spotkanie I prosimy o sprawiedliwe ocenianie! Każde dziecko w dowolnym miejscu planszy wystawia ocenę w skali 1 do 6. Opracowanie: Renata Konieczna Wyświetleń: 4852
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |