Katalog Agnieszka Trochowska Zajęcia zintegrowane, Scenariusze "W marcu jak w garncu" - scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy pierwszejScenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy pierwszej "W marcu jak w garncu"1. Ośrodek tematyczny: Zima powoli odchodzi. (podręcznik "Wesoła Szkoła", cz.. 4)2. Temat dzienny: W marcu jak w garncu. 3. Formy: indywidualna, zbiorowa 4. Metody: rozmowa z dziećmi, praca z tekstem, metody aktywizujące (elementy pedagogiki zabawy), twórczego działania 5. Cele operacyjne: -ćwiczenie umiejętności rozwiązywania krzyżówek -wyjaśnienie przysłowia "W marcu jak w garncu" na podstawie ilustracji, tekstu oraz rozmowy połączonej z zabawą - kształtowanie logicznych wypowiedzi na temat zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia - ćwiczenie czytania ze zrozumieniem poprzez dobieranie odpowiedniej zwrotki wiersza do ilustracji oraz wyszukiwanie właściwych wyrazów związanych z marcową pogodą - rozbudzanie aktywności dziecięcej oraz twórczego myślenia poprzez twórcze działanie w zabawie - kształtowanie poczucia rytmu w zabawach przy muzyce - przekraczanie progu dziesiątkowego, wprowadzanie działań typu: 8+n - rozwijanie sprawności manualnej u dzieci poprzez wykonywanie marcowego garnka techniką collage 6. Przewidywane osiągnięcia uczniów: - samodzielnie rozwiązuje krzyżówkę, - wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia - rozumie i wyjaśnia znaczenie przysłowia w formie ustnej i pisemnej - dobiera odpowiednią zwrotkę do ilustracji oraz wyszukuje wyrazy związane z marcowa pogodą w tekście - ćwiczy twórcze myślenie oraz rozwija wyobraźnię poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach - wykonuje działania typu: 8+n, liczy w zakresie 20. - Rytmizuje proste zdania 7. Przebieg zajęć: 7.a. Indywidualne rozwiązanie krzyżówki, której hasłem jest: marzec. - Powoli już odchodzi...... - Dzieci lubią go lepić ze śniegu.... - Pęknięty kawałek lodu na rzece...... - Kotki na wierzbie..... - Pierwszy, wiosenny kwiatek..... - Wiosną często pada...... 7.b. Rozmowa ukierunkowana na temat miesiąca marca. -Który to miesiąc w roku? -Dlaczego jest ważnym miesiącem, co dzieje się w przyrodzie? -Jaką porę roku żegnamy? 7.c.Indywidualne i zbiorowe czytanie wiersza "W marcu" I.. Suchorzewskiej - Omówienie treści wiersza ukierunkowane pytaniami: Co świadczy o tym, że zima powoli odchodzi? Kto oglosił koniec zimy? 7.d. Omówienie ilustracji wiersza, szukanie odpowiedzi na pytanie: Do której zwrotki wiersza pasuje przedstawiona ilustracja i dlaczego? 7.e. Zabawy w kręgu. -Wykonywanie przez dzieci działań matematycznych typu: 8+4, łączenie ich z odpowiednim wynikiem oraz przedstawiającą go literą, ułożenie hasła: "W marcu jak w garncu" - Wspólne wyklejenie papierowego garnka wyciętymi elementami związanymi z marcową pogodą (śnieg, deszcz, słońce, tęcza, kałuża, kra), omówienie znaczenia tych zjawisk - "Wędrujący garnek" - "wrzucanie" kolejno przez dzieci siedzące w kręgu do garnka nazw, skojarzeń związanych z miesiącem marca - Dzieci wybierają losowo z worka podpisane opaski na głowę np. pierwiosnek, śnieg, lód, słońce, deszcz, kałuża.. Zakładają je na głowę, tworzą określenia do swoich nazw i głośno się przedstawiają np. Jestem zimny lód -Zabawa muzyczno-ruchowa "Zupa marcowa" - dzieci poruszają się po obwodzie koła w rytm muzyki. Kuchcik (wybrane dziecko)porusza się rytmicznie w stronę przeciwną, miesza zupę marcową i wskazuje łyżką potrzebne mu składniki do zupy. Wybrane przez kuchcika dzieci tańczą wokół niego tworząc w środku mniejsze koło i wypowiadają rytmicznie zdanie: W marcu jak w garncu (Kuchcik się zmienia, zabawę powtarzamy kilka razy). - Śpiewanie piosenki "Marzec - czarodziej" i przedstawienie jej treści improwizowanym ruchem 7.f. Zadania przy stolikach- praca z tekstem - Wyszukiwanie w wierszu wyrazów związanych z marcową pogodą - Krótkie podsumowanie tematu, omówienie zjawisk zachodzących w marcu, znalezienie odpowiedzi na pytanie: Jaka jest marcowa pogoda? (zmienna, kapryśna). -Samodzielne dokończenie i zapisanie zdania w zeszycie: Przysłowie "W marcu jak w garncu" oznacza, że...... - Głośne, zbiorowe czytanie wiersza "W marcu" 7.g. Dodawanie z przekroczeniem progu dziesiatkowego typu 8+n - Ćwiczenia na osi liczbowej "chodniczku" (papierowa oś złożona w harmonijkę) - wykonywanie działań typu: 8+5 Uczeń "Marzec-czarodziej" staje przy liczbie 8, następnie przechodzi do 10 (mówi ile już wykonał kroków i ile jeszcze musi wykonać, żeby było razem 5 kroków{5-2=3},wykonuje 3 kroki i mówi przy jakiej liczbie się zatrzymał) 8+5=8+2+3=10+3=13 (Ćwiczenie to wykonujemy wielokrotnie, dzieci zmieniają się) 7.h. Indiański taniec integracyjny- "Pożegnanie zimy" , rytmiczne wypowiadanie, wyklaskiwanie i wytupywanie zdania "W marcu jak w garncu" do melodii peruwiańskiej 7.i. Wyklejanie na kartce z bloku technicznego papierowych "marcowych garnków" kawałkami gazety i dorysowywanie lub przyklejanie elementów marcowej pogody- praca indywidualna 7.j. Omówienie prac plastycznych, pochwała dzieci.
Opracowanie: Agnieszka Trochowska Wyświetleń: 14599
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |