Katalog

Agnieszka Trochowska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"W marcu jak w garncu" - scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy pierwszej

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy pierwszej "W marcu jak w garncu"

1. Ośrodek tematyczny: Zima powoli odchodzi. (podręcznik "Wesoła Szkoła", cz.. 4)

2. Temat dzienny: W marcu jak w garncu.

3. Formy: indywidualna, zbiorowa

4. Metody: rozmowa z dziećmi, praca z tekstem, metody aktywizujące (elementy pedagogiki zabawy), twórczego działania

5. Cele operacyjne:

-ćwiczenie umiejętności rozwiązywania krzyżówek
-wyjaśnienie przysłowia "W marcu jak w garncu" na podstawie ilustracji, tekstu oraz rozmowy połączonej z zabawą
- kształtowanie logicznych wypowiedzi na temat zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia
- ćwiczenie czytania ze zrozumieniem poprzez dobieranie odpowiedniej zwrotki wiersza do ilustracji oraz wyszukiwanie właściwych wyrazów związanych z marcową pogodą
- rozbudzanie aktywności dziecięcej oraz twórczego myślenia poprzez twórcze działanie w zabawie
- kształtowanie poczucia rytmu w zabawach przy muzyce
- przekraczanie progu dziesiątkowego, wprowadzanie działań typu: 8+n
- rozwijanie sprawności manualnej u dzieci poprzez wykonywanie marcowego garnka techniką collage

6. Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- samodzielnie rozwiązuje krzyżówkę,
- wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia
- rozumie i wyjaśnia znaczenie przysłowia w formie ustnej i pisemnej
- dobiera odpowiednią zwrotkę do ilustracji oraz wyszukuje wyrazy związane z marcowa pogodą w tekście
- ćwiczy twórcze myślenie oraz rozwija wyobraźnię poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach
- wykonuje działania typu: 8+n, liczy w zakresie 20.
- Rytmizuje proste zdania

7. Przebieg zajęć:

7.a. Indywidualne rozwiązanie krzyżówki, której hasłem jest: marzec.
- Powoli już odchodzi......
- Dzieci lubią go lepić ze śniegu....
- Pęknięty kawałek lodu na rzece......
- Kotki na wierzbie.....
- Pierwszy, wiosenny kwiatek.....
- Wiosną często pada......

7.b. Rozmowa ukierunkowana na temat miesiąca marca.
-Który to miesiąc w roku?
-Dlaczego jest ważnym miesiącem, co dzieje się w przyrodzie?
-Jaką porę roku żegnamy?

7.c.Indywidualne i zbiorowe czytanie wiersza "W marcu" I.. Suchorzewskiej
- Omówienie treści wiersza ukierunkowane pytaniami: Co świadczy o tym, że zima powoli odchodzi? Kto oglosił koniec zimy?

7.d. Omówienie ilustracji wiersza, szukanie odpowiedzi na pytanie: Do której zwrotki wiersza pasuje przedstawiona ilustracja i dlaczego?

7.e. Zabawy w kręgu.
-Wykonywanie przez dzieci działań matematycznych typu: 8+4, łączenie ich z odpowiednim wynikiem oraz przedstawiającą go literą, ułożenie hasła:
"W marcu jak w garncu"
- Wspólne wyklejenie papierowego garnka wyciętymi elementami związanymi z marcową pogodą (śnieg, deszcz, słońce, tęcza, kałuża, kra), omówienie znaczenia tych zjawisk
- "Wędrujący garnek" - "wrzucanie" kolejno przez dzieci siedzące w kręgu do garnka nazw, skojarzeń związanych z miesiącem marca
- Dzieci wybierają losowo z worka podpisane opaski na głowę np. pierwiosnek, śnieg, lód, słońce, deszcz, kałuża.. Zakładają je na głowę, tworzą określenia do swoich nazw i głośno się przedstawiają np. Jestem zimny lód
-Zabawa muzyczno-ruchowa "Zupa marcowa" - dzieci poruszają się po obwodzie koła w rytm muzyki. Kuchcik (wybrane dziecko)porusza się rytmicznie w stronę przeciwną, miesza zupę marcową i wskazuje łyżką potrzebne mu składniki do zupy. Wybrane przez kuchcika dzieci tańczą wokół niego tworząc w środku mniejsze koło i wypowiadają rytmicznie zdanie:
W marcu jak w garncu
(Kuchcik się zmienia, zabawę powtarzamy kilka razy).
- Śpiewanie piosenki "Marzec - czarodziej" i przedstawienie jej treści improwizowanym ruchem

7.f. Zadania przy stolikach- praca z tekstem
- Wyszukiwanie w wierszu wyrazów związanych z marcową pogodą
- Krótkie podsumowanie tematu, omówienie zjawisk zachodzących w marcu, znalezienie odpowiedzi na pytanie: Jaka jest marcowa pogoda? (zmienna, kapryśna).
-Samodzielne dokończenie i zapisanie zdania w zeszycie:
Przysłowie "W marcu jak w garncu" oznacza, że......
- Głośne, zbiorowe czytanie wiersza "W marcu"

7.g. Dodawanie z przekroczeniem progu dziesiatkowego typu 8+n
- Ćwiczenia na osi liczbowej "chodniczku" (papierowa oś złożona w harmonijkę) - wykonywanie działań typu: 8+5
Uczeń "Marzec-czarodziej" staje przy liczbie 8, następnie przechodzi do 10 (mówi ile już wykonał kroków i ile jeszcze musi wykonać, żeby było razem 5 kroków{5-2=3},wykonuje 3 kroki i mówi przy jakiej liczbie się zatrzymał)
8+5=8+2+3=10+3=13 (Ćwiczenie to wykonujemy wielokrotnie, dzieci zmieniają się)

7.h. Indiański taniec integracyjny- "Pożegnanie zimy" , rytmiczne wypowiadanie, wyklaskiwanie i wytupywanie zdania "W marcu jak w garncu" do melodii peruwiańskiej

7.i. Wyklejanie na kartce z bloku technicznego papierowych "marcowych garnków" kawałkami gazety i dorysowywanie lub przyklejanie elementów marcowej pogody- praca indywidualna
7.j. Omówienie prac plastycznych, pochwała dzieci.

 

Opracowanie: Agnieszka Trochowska

Wyświetleń: 14599


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.