Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Mirosława Dudulska
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć zintegrowanych prowadzonych w grupie dzieci 6-letnich z udziałem rodziców

- n +

Wesołe zabawy pisankami - scenariusz zajęć zintegrowanych prowadzonych w grupie dzieci 6-letnich z udziałem rodziców w dniu 31. 03. 2004r

Zagadnienie programowe:

TWORZENIE SYTUACJI DO TWÓRCZEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW, EFEKTYWNEGO WSPÓŁDZIAŁANIA W ZESPOLE I POROZUMIEWANIA SIĘ

Prowadząca: mgr Mirosława Dudulska

Temat:.

Metody:

Słowna: pogadanka, opowiadanie, czytanie listu, swobodne wypowiedzi dzieci, piosenki
Oglądowa: historyjka obrazkowa, szyfrogram, rebus, ilustracje
Czynna: twórcze działania dzieci, zabawy ruchowe

Cele ogólne:

Poszerzanie wiadomości dzieci o zwyczajach i obrzędach ludowych.
Prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania, wyciągania wniosków, współdziałania z partnerem, w grupie.
Wspomaganie rozwoju dzieci w różnych sferach rozwojowych.

Cele operacyjne:

Dzieci:
Znają pojęcia związane ze Świętami Wielkanocnymi
Zgodnie współdziałają w zespole
Uczą się rozpoznawać i wyrażać uczucia
Rozwijają aktywność muzyczną, plastyczną, logiczne myślenie
Doskonalą umiejętności w zakresie czytania, pisania i dziecięcego liczenia

Środki dydaktyczne:

Trzy listy, instrumenty, nagrania odgłosów z kurnika, piosenek o tematyce wielkanocnej (m. in. Piosenka "Pisanki" - z pakietu "Mój Świat", z płyty "Śpiewające Brzdące"), obrazki z twarzami wyrażającymi różne uczucia, szablon twarzy zajączka, historyjka obrazkowa, rebus, szyfrogram, gotowe pisanki i kraszanki, emblematy pisanek, liczmany, przybory plastyczne, różnorodne tworzywo, artykuły papiernicze, itp.

Przebieg:

1.Wejście dzieci i przywitanie się przy piosence "Dzień dobry"
2.Rozwiązywanie szyfrogramu
-odpowiadanie na pytanie co to jest "szyfr", "kod"?
-ustalenie sposobu rozwiązywania szyfrogramu
Szyfrogram:

S P N I A I K
2+1= 3-2= 1+4= 2+0= 3+1= 5+2= 3+3=

1 2 3 4 5 6 7
P I S A N K I

3. Nawiązanie do tematyki zbliżających się świąt.

4.Prezentacja pierwszego listu od zajączka
N-lka: Dzisiaj, gdy przyszłam do przedszkola, obok drzwi leżał list. Podniosłam go i zobaczyłam, że jest on zaadresowany do grupy 6-latków. Zobaczymy co jest w środku.
(N-lka czyta, może to zrobić dobrze czytające dziecko0

LIST 1

"Kochane dzieci!
Wczoraj byłem w waszym p-lu, ale nie zastałem nikogo. Zostawiłem wam niespodziankę, ale nie powiem gdzie. Znacie dobrze swoją salę, jeśli chcecie, to poszukajcie. Znak pisanki pokaże Wam gdzie jest ukryta niespodzianka. Życzę udanych poszukiwań.
ZAJĄCZEK"

LIST 2

"Brawo! Brawo! Dla tych, którzy ją znależli. Ale to nie wszystko. Otóż, gdy siedziałem sobie w waszej sali zobaczyłem magnetofon, a w środku była kaseta. Nacisnąłem łapką guzik i o dziwo usłyszałem ładną piosenkę. Niech wasza pani zagra ją wam na flecie. Ciekaw jestem, czy ją odgadniecie?"
(N-lka gra.)

(Dzieci odgadują melodię piosenki "Pisanki" )

"...Nie cieszcie się tak, to była pestka. Z następnym zadaniem nie pójdzie wam tak łatwo. Kiedy rozglądałem się po waszej sali spostrzegłem w kartonie instrumenty. CIEKAW JESTEM, CZY POTRAFICIE NA NICH ZAGRAĆ?"

Dzieci krzyczą -Tak!
"...Więc udowodnijcie mi to. Ja będę wszystko słyszał zza okna, bo chyba wiecie, że mam długie uszy i obserwował was przez lornetkę, czy przypadkiem pani wam nie pomaga. Czy pamiętacie ile było pisanek? (trzy) Wybiorę troje dzieci (n-lka rozdaje dzieciom emblematy pisanek) Każde z was swój fragment piosenki będzie wystukiwał rytmicznie na instrumencie"

Dalsza część listu...
...Szkoda, że nie mam czasu was odwiedzić, bo jestem przed świętami trochę zapracowany. Ale mam dla was prezent. Schowałem go. Poszukajcie ".

Dzieci odnajdują pudełko, a w nim trzeci list zajączka i emblematy pisanek. ( N-lka czyta list.)

LIST 3
" To są zajączkowe podarunki na szczęście. Mają magiczną moc! Odsuwają smutki, a przynoszą radość.
Wasz kolega Zając Szarak. "


5.N-lka przypina dzieciom talizmany (emblematy pisanek z naklejonymi figurami geometrycznymi). Mam nadzieję, że upominki przyniosą wam szczęście podczas dzisiejszych zabaw, do których teraz zapraszam również rodziców.

6. Zabawa: " Sałatka pisankowa " (wspólnie z rodzicami, w\g pomysłu" Sałatki owocowej ")

7.N-lka przypina 4 obrazki z twarzami zajączka wyrażającymi różne uczucia. Przykłada szablon zajączka na każdą z minek i zadaje dzieciom pytanie: Co mogło przydarzyć się zajączkowi?
-Wypowiedzi dzieci:
*cieszy się, bo znalazł pisanki
*boli go brzuszek i dlatego płacze
*jest zły, bo musi wracać do domu itp.

8. Wiem, że i wy bywacie czasem smutni, pokażę wam sposób na odpędzenie smutków- zabawa ruchowa przy piosence" Zajączek ", zabawa " Krąży pisanka "- dzieci siedzą w kręgu, przy muzyce podają sobie do rąk pisankę, gdy muzyka zostaje wyłączona dziecko, które ma pisankę w ręku wykonuje jakieś zadanie. (Do tej zabawy włączamy rodziców, którzy również wykonują różne zadania, np. odgadują odgłosy z kurnika nagrane na płycie CD, itp.)

9.Opowiadanie przez n-lkę historyjki obrazkowej. (Na tablicy umieszczone są 4 obrazki- 1- zajączki malują jajka, 2- zajączek wiezie pisanki na taczce, 3- najeżdża na wystający kamień i pisanki wypadają, 4- z pisanek wykluwają się kurczęta takie same jak pisanki. N-lka odsłania pierwszy obrazek i mówi:

" Zbliżały się Święta Wielkanocne. Zajączki miały pełne ręce roboty, bo im kury z okolicy niosły jajka. Kto je zliczy? Każda z kurek chciała, aby jej jajko kolorową było pisanką. Więc zajączki pędzlem w lewo, w prawo- taka praca jest zabawą. Te w kwiateczki, tamte w paski uwijały się szaraczki.
Nagle!-
(n-lka odsłania drugi obrazek):
-Kto powie co się dalej wydarzyło? Dlaczego zajączkowi wypadły pisanki? Co odczuwał zajączek?
Jednak to nie koniec przygody, bo: oto... (n-lka odsłania trzeci obrazek.)
-Co się stało? Co teraz odczuwał zajączek?
...itd.

10. Zabawa w parach -dziecko i rodzic, przy piosence "Pisanki" "malujemy na niby" pisankę, na przerwę w muzyce zmiana ról.

11.Rozwiązanie rebusu. PI- (rysunek sanek)- hasło- PISANKI

12.Pokaz pisanek, kraszanek, odkrycie różnicy.

13. Krótka opowieść n-lki o staropolskim rzucaniu skorupek od święconego jajka kurom, by dobrze się niosły wiosną, a także o wrzucaniu skorupek do piwnicy z ziemniakami, by obrodziły jesienią.

14.Praca twórcza dzieci i rodziców (w zespołach)-PROJEKTUJEMY PISANKĘ (na dużych arkuszach papieru, z wykorzystaniem różnorodnego tworzywa) Wspólne sprzątanie, wystawa prac, poczęstunek słodkimi jajeczkami.
15.Pożegnanie przy przyśpiewce "Idziemy już do domu..."

 

Opracowanie: Mirosława Dudulska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5176
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.33



Ilość głosów: 3
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014