Katalog

Irena Siwek
Religia, Scenariusze

W modlitwie różańcowej rozważamy tajemnice naszego zbawienia

- n +

W modlitwie różańcowej rozważamy tajemnice naszego zbawienia

Scenariusz lekcji religii w klasie III
opracowała mgr Irena Siwek nauczyciel religii w Szkole Podstawowej nr 10 w Łomży im. Jana Pawła II

Cele lekcji:
Wiadomości
- zapoznanie z modlitwą różańcową
- zapoznać z sylwetką Maryi

Umiejętności - nauczyć dzieci należytego rozważania tajemnic różańcowych

Postawa - zachęcić dzieci do jak najczęstszej modlitwy różańcowej

Formy pracy:
- zbiorowa
- zróżnicowana
- indywidualna

Metody pracy:
- metody aktywizujące
- metoda oglądowa (pokaz ilustracji)
- dialog
- praca samodzielna
- praktyczne sposoby odmawiania modlitwy

Pomoce:
- ilustracje przedstawiające różaniec
- obrazki przedstawiające Matkę Bożą
- tajemnice różańcowe
- różańce

Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie, przypomnienie poprzedniej lekcji;
- o kim rozmawialiśmy?
- co zapamiętaliście?
- dlaczego trzeba kochać Matkę Bożą?
- z ilu części składa się nasze opowiadanie z poprzedniej lekcji?
2. Odkrywanie orędzia Bożego - modlitwa: Wstęp do różańca.
3. Zapoznanie z tematem katechezy - opowiadanie pt. Różaniec
Tekst, który chcę wam przedstawić znalazłam w modlitewniku babci i muszę wam powiedzieć, że nie znam jego autora. Myślę jednak, że każde z was bardzo chętnie uznałoby ten tekst za swój, jak ja bardzo często chciałabym zrobić.
Wyjaśnienie trudnych pojęć:
- broń w walce
- tarcza obronna
- rycerz
Tekst opowiadania pt. Różaniec.
Miłość do Jezusa i do Matki Jego sprawiła, że od rana wciąż dążę do tego, by być świętym, czystym, kochać wszystkich braci i by świętej wiary nigdy nie utracić. Jeśli chcecie wiedzieć mam pomoc ogromną, jest mą bronią w walce i tarczą obronną. Właśnie przed szatanem, który atakuje wierzących w Jezusa, broń ta mnie ratuje. Jak się domyślacie jestem więc rycerzem, który Boga kocha i trwa mocno w wierze. Bronią mą różaniec - modlitwa tak prosta, że i małe dziecko w stanie jest jej sprostać. Modlę się codziennie na różańcu moim: "Mamo ma niebieska chcę być dzieckiem Twoim."
Omówienie tekstu:
- o czym mówi tekst?
- dlaczego dziecko chce być rycerzem?
Zapoznanie z tematem lekcji:

W modlitwie różańcowej rozważamy tajemnice naszego zbawienia.
Zapis tematu do zeszytów.
Wyjaśnienie pisowni i znaczenia słów:
- różaniec
- rozważanie

4. Rozmowa na temat przyniesionych ilustracji i przedmiotów:
- co przynieśliście na dzisiejszą lekcję?
- Co powiecie o ilustracjach?
- Do czego służą przedmioty przyniesione przez was?
- Co możecie powiedzieć o różańcu?

5. Zabawa pt. Żywy różaniec.
Weźmy się za ręce utworzymy różaniec. Każde z nas jest jednym "paciorkiem" chodząc w koło powoli będziemy powtarzać tekst piosenki:
Jak paciorki różańca przesuwają się chwile, nasze smutki, radości i blaski, a Ty Bogu je zanieś połączone w różaniec, Święta Panno, Maryjo pełna łaski.

6. Rozwinięcie tematu:
Pamiętacie, że Maryja najlepiej słuchała Boga i wypełniała Jego wolę. To Ona prosiła także ludzi w Fatimie, aby odmawiali różaniec. Różaniec jest to modlitwa, która przypomina życie Jezusa. Często określany jest on jako Ewangelia w skrócie. Modlitwa ta składa się z trzech części, a każda część z pięciu tajemnic.

7. Praktyczna nauka modlitwy różańcowej:
- odczytajmy rozważanie tajemnicy pierwszej radosnej;
- odmówmy: Modlitwę Pańską, Pozdrowienie Anielskie (10 razy) i Uwielbienie Trójcy Przenajświętszej
- w taki sam sposób postępujemy przy każdej następnej tajemnicy.

8. Podsumowanie - praca samodzielna.
Uczniowie otrzymują zróżnicowane teksty pytań. Mają udzielić odpowiedzi i wkleić do zeszytów

Tekst dla grupy I
1. Co to jest różaniec?
2. Z ilu części się składa?

Tekst dla grupy II
1. Jakie modlitwy odmawiamy w różańcu?
2. Do kogo i za czyim pośrednictwem modlimy się?

Tekst dla grupy III
1. Różaniec jest to................................................. przypominająca......................
2........................ składa się z..................... części i ..................tajemnic.



Tekst dla grupy IV
1. W............................. odmawiamy modlitwy........................., ................................... i........................................
2. Modlimy się na nim do...................................... za pośrednictwem..........................

9. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej.
Obejrzyj dokładnie swój różaniec i narysuj go.

10. Ocena pracy na lekcji:
Za owocną pracę na dzisiejszej lekcji "serduszka" otrzymują:..............
Osoby, które uzbierały 5 lub 10 "serduszek" proszę podejść i wymienić je na ocenę.

11. Zakończenie lekcji Modlitwą Fatimską:
"O mój Jezu przebacz nam nasze grzechy, zachowaj nas od ognia piekielnego, zaprowadź wszystkie dusze do nieba i dopomóż, szczególnie tym, którzy najbardziej potrzebują twego miłosierdzia."
 

Opracowanie: Irena Siwek

Wyświetleń: 4601


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.