Katalog Irena Siwek Religia, Scenariusze W modlitwie różańcowej rozważamy tajemnice naszego zbawieniaW modlitwie różańcowej rozważamy tajemnice naszego zbawieniaScenariusz lekcji religii w klasie IIIopracowała mgr Irena Siwek nauczyciel religii w Szkole Podstawowej nr 10 w Łomży im. Jana Pawła II Cele lekcji: Wiadomości - zapoznanie z modlitwą różańcową - zapoznać z sylwetką Maryi Umiejętności - nauczyć dzieci należytego rozważania tajemnic różańcowych Postawa - zachęcić dzieci do jak najczęstszej modlitwy różańcowej Formy pracy: - zbiorowa - zróżnicowana - indywidualna Metody pracy: - metody aktywizujące - metoda oglądowa (pokaz ilustracji) - dialog - praca samodzielna - praktyczne sposoby odmawiania modlitwy Pomoce: - ilustracje przedstawiające różaniec - obrazki przedstawiające Matkę Bożą - tajemnice różańcowe - różańce Przebieg lekcji 1. Wprowadzenie, przypomnienie poprzedniej lekcji; - o kim rozmawialiśmy? - co zapamiętaliście? - dlaczego trzeba kochać Matkę Bożą? - z ilu części składa się nasze opowiadanie z poprzedniej lekcji? 2. Odkrywanie orędzia Bożego - modlitwa: Wstęp do różańca. 3. Zapoznanie z tematem katechezy - opowiadanie pt. Różaniec Tekst, który chcę wam przedstawić znalazłam w modlitewniku babci i muszę wam powiedzieć, że nie znam jego autora. Myślę jednak, że każde z was bardzo chętnie uznałoby ten tekst za swój, jak ja bardzo często chciałabym zrobić. Wyjaśnienie trudnych pojęć: - broń w walce - tarcza obronna - rycerz Tekst opowiadania pt. Różaniec. Miłość do Jezusa i do Matki Jego sprawiła, że od rana wciąż dążę do tego, by być świętym, czystym, kochać wszystkich braci i by świętej wiary nigdy nie utracić. Jeśli chcecie wiedzieć mam pomoc ogromną, jest mą bronią w walce i tarczą obronną. Właśnie przed szatanem, który atakuje wierzących w Jezusa, broń ta mnie ratuje. Jak się domyślacie jestem więc rycerzem, który Boga kocha i trwa mocno w wierze. Bronią mą różaniec - modlitwa tak prosta, że i małe dziecko w stanie jest jej sprostać. Modlę się codziennie na różańcu moim: "Mamo ma niebieska chcę być dzieckiem Twoim." Omówienie tekstu: - o czym mówi tekst? - dlaczego dziecko chce być rycerzem? Zapoznanie z tematem lekcji: W modlitwie różańcowej rozważamy tajemnice naszego zbawienia. Zapis tematu do zeszytów. Wyjaśnienie pisowni i znaczenia słów: - różaniec - rozważanie 4. Rozmowa na temat przyniesionych ilustracji i przedmiotów: - co przynieśliście na dzisiejszą lekcję? - Co powiecie o ilustracjach? - Do czego służą przedmioty przyniesione przez was? - Co możecie powiedzieć o różańcu? 5. Zabawa pt. Żywy różaniec. Weźmy się za ręce utworzymy różaniec. Każde z nas jest jednym "paciorkiem" chodząc w koło powoli będziemy powtarzać tekst piosenki: Jak paciorki różańca przesuwają się chwile, nasze smutki, radości i blaski, a Ty Bogu je zanieś połączone w różaniec, Święta Panno, Maryjo pełna łaski. 6. Rozwinięcie tematu: Pamiętacie, że Maryja najlepiej słuchała Boga i wypełniała Jego wolę. To Ona prosiła także ludzi w Fatimie, aby odmawiali różaniec. Różaniec jest to modlitwa, która przypomina życie Jezusa. Często określany jest on jako Ewangelia w skrócie. Modlitwa ta składa się z trzech części, a każda część z pięciu tajemnic. 7. Praktyczna nauka modlitwy różańcowej: - odczytajmy rozważanie tajemnicy pierwszej radosnej; - odmówmy: Modlitwę Pańską, Pozdrowienie Anielskie (10 razy) i Uwielbienie Trójcy Przenajświętszej - w taki sam sposób postępujemy przy każdej następnej tajemnicy. 8. Podsumowanie - praca samodzielna. Uczniowie otrzymują zróżnicowane teksty pytań. Mają udzielić odpowiedzi i wkleić do zeszytów Tekst dla grupy I 1. Co to jest różaniec? 2. Z ilu części się składa? Tekst dla grupy II 1. Jakie modlitwy odmawiamy w różańcu? 2. Do kogo i za czyim pośrednictwem modlimy się? Tekst dla grupy III 1. Różaniec jest to................................................. przypominająca...................... 2........................ składa się z..................... części i ..................tajemnic. Tekst dla grupy IV 1. W............................. odmawiamy modlitwy........................., ................................... i........................................ 2. Modlimy się na nim do...................................... za pośrednictwem.......................... 9. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej. Obejrzyj dokładnie swój różaniec i narysuj go. 10. Ocena pracy na lekcji: Za owocną pracę na dzisiejszej lekcji "serduszka" otrzymują:.............. Osoby, które uzbierały 5 lub 10 "serduszek" proszę podejść i wymienić je na ocenę. 11. Zakończenie lekcji Modlitwą Fatimską: "O mój Jezu przebacz nam nasze grzechy, zachowaj nas od ognia piekielnego, zaprowadź wszystkie dusze do nieba i dopomóż, szczególnie tym, którzy najbardziej potrzebują twego miłosierdzia." Opracowanie: Irena Siwek Wyświetleń: 4601
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |