Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Beata Podlewska
Ekologia, Konkursy

Konkurs wiedzy o środowisku - etap międzyszkolny dla klas I-III

- n +

Konkurs wiedzy o środowisku: "Ekologiczne zmagania" dla klas I-III; etap międzyszkolny

I Cel imprezy:
- szerzenie świadomości ekologicznej wśród uczniów o środowisku naturalnym, jego zagrożeniach i ochronie
- budzenie i rozwijanie u uczniów zainteresowań przyrodniczych
- wypracowanie praktycznych wniosków i rad do dalszego postępowania
- rozbudzanie wrażliwości i zachęcanie do zachowań proekologicznych.

II Uczestnicy:
- uczniowie klas I, II, III tworzą zespół reprezentujący szkołę (po jednym uczestniku z każdego poziomu)

III Zasady konkursu:
- pytania konkursu obejmują wiadomości z zakresu edukacji ekologiczno-przyrodniczej
- drużyny otrzymują te same zadania w postaci kart pracy i wykonują je w ciągu 60 minut
- za prawidłowe odpowiedzi przyznawane są punkty
- punkty przydzielają jury wybrane losowo spośród przybyłych opiekunów reprezentacji szkół, w sumie 3 osoby i v-ce dyr placówki
- drużyny zwycięskie I,II,III miejsc otrzymują książki i dyplomy laureatów, pozostali uczestnicy otrzymują dyplomy za uczestnictwo i słodkie upominki.

IV Miejsce i czas trwania konkursu
- w ciągu 60 minut i przerwa w postaci przerywnika teatralno-tanecznego
- na holu szkoły z przygotowanymi miejscami dla drużyn i jury.

V Przebieg konkursu
- powitanie i przedstawienie zawodników i opiekunów drużyn
- wybór jury przez v-ce dyrektora szkoły
- zapoznanie z zasadami konkursu
- przeprowadzenie części konkursowej
- program artystyczny podczas którego jury sprawdza karty pracy drużyn
- oficjalne zakończenie konkursu i wręczenie nagród

Oto przykładowe zadania dla drużyn:
1.Zaznaczenie prawidłowej odpowiedzi ze wskazanym sposobem na zmniejszenie użycia wody-dokonanie wyboru właściwej odpowiedzi(a, b, c, d)
2.Uporządkowanie w przygotowanej piramidzie żywienia, żywności ekologicznej, której produkcja nie szkodzi środowisku ani człowiekowi, który się nią żywi.
3. Zaproponowanie zdrowego posiłku dla kolegi, którego kontur należało odrysować na szarym arkuszu papieru, a następnie narysować kolorową kredą propozycje IV posiłków w jego "pustym" brzuchu(śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja)- zad.plastyczne
4. Segregowanie odpadów zawsze pomaga planecie, dlatego należało posegregować odpady ze specjalnie w tym celu przygotowanego śmietnika. Patrząc na rekwizyty zespoły wpisywały nazwy do tabeli w karcie pracy(szkło, papier, plastik, metal)
5. Odpowiedź na pytanie "Z jaką akcją kojarzy Wam się porządkowanie środowiska?"
6. Podanie 4 przykładów działań człowieka, który dba o środowisko?
7. Odpowiedź na pytanie: "W jakim dniu obchodzimy Światowy dzień Ochrony Środowiska?"
8. Rozwiązanie krzyżówki z hasłem.
a) Wykorzystanie odpadów do produkcji nowych wyrobów(recykling)
b) Liczne zanieczyszczenia szkodliwe dla naszego zdrowia unoszące się nad miastem(smog)
c) Metal-szkodliwy dla organizmowi żywych składnik paliwa(ołów)
e) Zanieczyszczenia wylewane do wód(ścieki)
f) Urządzenie zmniejszające zawartość szkodliwych substancji w dymach fabrycznych i domów mieszkalnych(filtr)
Hasło: rower

Podanie 3 innych środków transportu przyjaznych środowisku.

Uwagi końcowe;
W czasie konkursu drużyny miały swoje miejsca przy stolikach wybranych na drodze losowania. Na stolikach znajdowały się karty pracy, z których każda tworzyła odrębne zadanie, dając tym możliwość wyboru drużynom w sposobie rozwiązania. Z obserwacji wynikało, że niektóre drużyny przydzieliły sobie karty pracy i pracowały osobno, inne krok po kroku rozwiązywały zadania, wspólnie decydując o odpowiedziach.

Oprócz kart pracy na każdym stoliku stał papierowy wazon z kwiatami (origami), w którym ukryte było ostatnie zadanie poczęstunek dla każdego uczestnika zespołu: sok w kartoniku i czekoladowy wafel. Zadaniem było rozpoznanie i podanie znaczenia znaków ekologicznych.

Na kartonie znak informował, że opakowanie należy zgnieść przed wyrzuceniem do odpowiedniego kosza. Na opakowaniu wafla znak informował o tym, że opakowanie poddane zostanie recyklingowi.

W ewaluacji konkursu dzieci narysowały uśmiechnięte minki na znak, że podobał im się konkurs i że chętnie wezmą w nim udział za rok. W opinii opiekunów usłyszałam, że podobała im się forma pracy grupowej, swobodny ruch w czasie wykonywania zadań(plastyczne) oraz naturalny i swobodny klimat wspólnej zabawy, który jest tak bliski dzieciom.
 

Opracowanie: Beata Podlewska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1975
 
   Komentarze
  • Belferka, 2006-01-10

    Szkoda, że nie umieściłaś tych kart pracy-chętnie bym skorzystała



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014