Katalog Ewa Wawrzonek Wychowanie fizyczne, Program nauczania Taneczne formy aktywności ruchowej"Taneczne formy aktywności ruchowej" - autorski program4 GODZ. WYCH. FIZ.dla kl. IV SPIS TREŚCI Wstęp Lekcja wychowania fizycznego w formie tanecznej aktywności ruchowej Podstawa programowa Cele edukacyjne Cele wychowawcze Zadania szkoły Treści nauczania Środki niezbędne do realizacji treści programowej Ogólne treści nauczania: Plan godzin tanecznych form aktywności ruchowej - kl. IV System oceniania Literatura WSTĘP "Tańczyć może każdy" Marian Wieczysty- -prekursor polskiego tańca towarzyskiego Taniec jest formą twórczej, ruchowej aktywności człowieka. Uprawianie tańca i różnorodnych ćwiczeń muzyczno- ruchowych ma istotny wpływ na rozwój i kształtowanie osobowości dziecka. Taniec obok dostarczanych wrażeń estetycznych wszechstronnie wpływa na rozwój psychomotoryczny ćwiczącego dziecka. Kształtuje u niego precyzję ruchu, wrażliwość, wyczucie harmonii i piękna, doskonali koordynacyjne zdolności motoryczne a przede wszystkim zaliczany jest do działań fizycznych mobilizujących do zwiększonego wysiłku. Bogactwo korzyści wynikających z uczestnictwa w ćwiczeniach rytmiczno- tanecznych zwykle zachęca dzieci do uczestnictwa, a nauczycieli do prowadzenia tego typu zajęć. Myślę, że opracowany przeze mnie program "TANECZNE FORMY AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ" pozwoli nauczycielom właściwie prowadzić zajęcia, a dzieciom da wiele satysfakcji i radości. REALIZACJA LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO JAKO TANECZNEJ FORMY AKTYWNOŚCI RUCHWEJ PODSTAWA PROGRAMOWA W OPARCIU KTÓREJ POWSTAŁ PROGRAM TANECZNYCH FORM AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ: Do podjęcia decyzji dotyczącej rozszerzenia obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w postaci tanecznych form aktywności ruchowej brane było w szczególności pod uwagę potrzeby zdrowotne uczniów oraz warunki realizacji lekcji wychowania fizycznego. Program tanecznych form aktywności ruchowej realizowany jest wraz z programem wychowania fizycznego Mirosławy Śmiglewskiej DKW-4014-159/99 dopuszczonym do użytku szkolnego i wpisanym do wykazu MENiS 31.07.2000r. Proponowana organizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w wymiarze 4 godziny tygodniowo dla kl. IV: 1) 3 godz. obowiązkowych zajęć lekcyjnych w tradycyjnym systemie klasowo - lekcyjnym, w trakcie których realizowana jest podstawa programowa wychowania fizycznego, zawarta w programie nauczania w.f., zgodnie z ramowymi planami nauczania i zaliczana na ocenę. 2) 1 godz. obowiązkowych zajęć ruchowych jako taneczne formy aktywności ruchowej z udziałem nauczyciela w.f. (instruktora tańca). CELE EDUKACYJNE PROGRAMU: - wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów, - rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej uczniów, - rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych, - poznanie i nabycie umiejętności ruchowych umożliwiających uczestnictwo w formach aktywności ruchowej opartej na tańcach, - poprzez taniec wyrabianie u dzieci nawyków związanych z dbałością o zdrowie, budowę i postawę ciała, rozwój fizyczny, kształtowanie i doskonalenie ruchowych uzdolnień, sprawności i wydolności fizycznej, rytmiczności i percepcji przestrzeni, - poznawanie własnych uzdolnień motorycznych, możliwości ich kształtowania i rozwoju, - kontynuowanie i propagowanie dorobku kulturalnego kraju, podtrzymywanie tradycji naszych przodków, - wskazywanie na bogactwo różnorodnego poruszania się przy muzyce, pozwalające człowiekowi zaspokoić jego potrzeby fizyczno- psychiczne, - rozładowanie napięć i energii witalnej w bezpiecznej formie ruchowej. CELE WYCHOWAWCZE PROGRAMU: - propagowanie zdrowego stylu życia, - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny na zajęciach, - współpraca w zespole, - integracja zespołu klasowego, - integracja ze środowiskiem lokalnym, - kultywowanie tradycji regionu. ZADANIA SZKOŁY W REALIZACJI PROGRAMU: - stymulowanie i umożliwianie uczniom podejmowania aktywności ruchowej, - kultywowanie tańca jako elementu dydaktyczno- pedagogicznego w procesie nauczania młodzieży, - umożliwienie uczniom stałego uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez instruktora tańca, - zapewnienie uczniom bezpiecznego dojścia i powrotu na lekcje w.f. odbywające się poza szkołą, - zacieśnienie współpracy ze środowiskiem lokalnym poprzez umożliwienie realizacji lekcji wychowania fizycznego poza terenem szkoły (komunalna baza oświatowa). TREŚCI NAUCZANIA: - rozwijanie poczucia rytmu, - kształtowanie słuchu i umiejętności dostosowywania ruchów do różnorodnej muzyki, - zapoznanie się z bogactwem ruchu objawiającego się w różnorodnych krokach tanecznych, - nauka podstawowych kroków tańca historycznego, wybranych tańców ludowych (regionalnych i narodowych), tańca nowoczesnego, - łączenie podstawowych kroków i figur w układy taneczne, - uczestniczenie w tańcu z zastosowaniem wszystkich poznanych kroków i figur w rytm muzyki. ŚRODKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH: - sala do ćwiczeń z możliwością akompaniamentu muzycznego. OGÓLNE TREŚCI NAUCZANIA 1. RYTMIKA - Kształtowanie wrażliwości na wszelkie formy rytmu muzycznego, - Wdrożenie do świadomego opanowania aparatu słuchowego, - Wyrobienie szybkiej reakcji na muzykę, - Opanowanie zdyscyplinowania indywidualnego i zespołowego. 2. TAŃCE LUDOWE (REGIONALNE I NARODOWE) - Charakterystyka tańca, - Ustawienie, chwyt i układ rąk, - Kroki i figury taneczne, - Przykładowe połączenie figur w układzie. 3.TANIEC HISTORYCZNY - Charakterystyka tańca, - Ustawienie, chwyt i układ rąk, - Kroki i figury taneczne, - Przykładowe połączenie figur w układzie. 4. TANIEC NOWOCZESNY - Charakterystyka tańca, - Ustawienie, chwyt i układ rąk, - Kroki i figury taneczne, - Przykładowe połączenie figur w układzie. 5. GODZINY DO DYSPOZYCJI NAUCZYCIELA 1. Rytmika - 4 godz. CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA: - rozwijanie słuchu rytmicznego, - kształcenie koordynacji ruchowej, równowagi statycznej i dynamicznej, - rozwijanie wrażliwości artystycznej - estetyki ruchu, - skupienie i koncentracja uwagi, - dyscyplina wewnętrzna, umiejętność współpracy koleżeńskiej. UMIEJĘTNOŚCI: - realizują ruchem różne wartości rytmiczne, - łączą różne formy ruchu w rytmie (chód, marsz, bieg, obroty, podskoki), - świadomie wyodrębniają poszczególne części taktu. 2. Tańce ludowe - 15 godz. a) Regionalne (do wyboru np.: "Hajduk", "Trojak", "Grożony") b) narodowe (do wyboru np.: "Polonez", "Krakowiak", "Oberek", "Mazur") CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA: - podtrzymywanie tradycji naszych przodków, - kultywowanie narodowego dorobku kultury tanecznej, - kształtowanie sprawności i koordynacji ruchowej, - kształtowanie estetyki ruchu, - kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, - przestrzeganie estetyki wyglądu zewnętrznego. UMIEJĘTNOŚCI: - poruszają się krokiem podstawowym wybranego tańca ludowego w rytmie muzyki, - znają ustawienia, chwyty i układ rąk charakterystyczne dla danego tańca ludowego, - łączą kroki i figury taneczne, - wykonują krótki układ wybranego tańca ludowego. 3. Taniec historyczny - 4 godz. CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA: - zapoznanie z elementami kultury i panujących obyczajów różnych okresów historycznych, - zapoznanie z formą, specyfiką i stylem wykonania wybranego tańca historycznego (np. "Almanda", "Pavana"), - kształtowanie estetyki ruchu, - kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, - przestrzeganie estetyki wyglądu zewnętrznego, - umiejętność współpracy koleżeńskiej. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafią wykonać podstawowe kroki i figury wybranego tańca historycznego w rytm muzyki, - potrafią zatańczyć wybrany taniec historyczny z wykorzystaniem poznanych kroków i figur tanecznych, - dokonują samooceny wykonania proponowanego układu tańca historycznego. 4. Taniec nowoczesny - 6 godz. CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA: - wyrabianie poczucia rytmu i muzykalności, - rozwijanie harmonii i piękna ruchu, - niwelowanie negatywnych skutków statycznego trybu życia poprzez dynamiczny wysiłek fizyczny tańca współczesnego, - efektywny i skuteczny wypoczynek z równoczesnym oddziaływaniem na sferę fizyczną, - propagowanie estetyki i kultury zachowania. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafią ukazywać własną improwizację (wymyślić i dostosować kroki do słyszanej melodii), - potrafią wykonać proponowany układ tańca nowoczesnego. 5. Godziny do dyspozycji nauczyciela - 3 godz. SYSTEM OCENIANIA Zadania systemu oceniania: 1. Pobudzenie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie motywacji. 2. Wskazanie kierunku dalszej pracy przez zwrócenie uwagi na sukcesy i braki. 3. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za osobiste postępy. 4. Wdrażanie uczniów do samooceny i umiejętności planowania własnego samodoskonalenia. Ocenia się: W stopniach szkolnych, określonych w rozporządzeniu MENiS w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych (rozporządzenie MENiS z 07.09.2004r.). Zasady oceniania i sprawdzania osiągnięć uczniów 1. Uczeń oceniany jest zgodnie z przyjętymi wymaganiami WSO w myśl zasad sprawiedliwości, z możliwością indywidualnego programu "naprawy". 2. Sprawdziany odbywają się w formie praktycznej prezentacji kroków, figur lub krótkich układów tanecznych. 3. Oceny za formy taneczne stanowią oceny cząstkowe z zakresu wych. fiz. i brane są pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej z wych. fiz. 4. Planowana obserwacja postaw ucznia w takich sytuacjach, jak: - przygotowanie do lekcji (strój i obuwie zmienne) - aktywność i zaangażowanie na lekcji - współpraca w grupie - przestrzeganie zasad BHP. LITERATURA 1. Olga Kuźmińska "Taniec w teorii i praktyce" , Poznań 2002r. 2. Bożena Bednarzowa, Maria Młodzikowska "Tańce - poradnik metodyczny" , Warszawa 1996r. 3. Bożena Bednarzowa, Maria Młodzikowska "Tańce- wybór dla potrzeb wychowania fizycznego" , Gdańsk 1978r. 4. Czesław Sieniek "Planowanie pracy nauczyciela wychowania fizycznego w klasach IV - VI" , Starachowice 1999r. 5. Mirosława Śmiglewska Program wychowania fizycznego DKW-4014-159/99 6. MEN o wychowaniu fizycznym, Warszawa 2000r. 7. MEN o programach nauczania, Warszawa 1999r.
Opracowanie: mgr Ewa Wawrzonek Wyświetleń: 7833
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |