![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | FORUM | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Beata Król Przyroda, Konspekty Morza i oceany - powtórzenie wiadomości. Konspekt lekcji dla klasy VIPowtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu: Wszechocean, charakterystyka stref życia w morzuKONSPEKT LEKCJI DO KLASY 6Dział programu: Wszechocean, charakterystyka stref życia w morzu. Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń - wie jak podzielić wody występujące na Ziemi. - zna strefy życia w morzu, oraz elementy budowy dna oceanicznego. - wie, jakie organizmy żyją w poszczególnych strefach - wie jakie cechy umożliwiają rybom życie w wodzie. - wymienia oceany i kontynenty od największego do najmniejszego. - wie co to jest rafa koralowa, potrafi wskazać największa rafę na świecie. - wie jak zastosować zdobytą wiedzę w życiu codziennym. Umiejętności: Uczeń: - pokazuje na mapie oraz globusie kontynenty i oceany. - posługuje się różnymi źródłami informacji przyrodniczej. - zaznacza na schemacie elementy budowy dna oceanicznego - zaznacza na schemacie organizmy żyjące w poszczególnych strefach - stosuje elementy zdobytej wiedzy w praktyce. - potrafi wskazać największa rafę koralową na mapie świata Postawy: Uczeń: - pracuje z zaangażowaniem na lekcji. - dostrzega znaczenie wiadomości przyrodniczych w życiu codziennym. Metody pracy: Praca z mapą, globusem i podręcznikiem, burza mózgów, praca w grupach. Formy pracy: Indywidualna, grupowa. Środki dydaktyczne: Globusy, mapa świata, atlasy, podręcznik, ksero mapy świata dla każdej grupy, karty pracy dla grup, arkusze papieru ze schematem dna oceanicznego, hasła do wklejania. Przebieg lekcji: 1. Faza wstępna sprawy organizacyjno porządkowe. wprowadzenie do tematu objaśnianie zadań w miarę realizacji. 2. Faza realizacji Uczniowie: - Spośród wymienionych zbiorników wodnych wypisują zbiorniki słone - Na schemacie naklejają nazwy elementów dna oceanicznego, oraz organizmy żyjące w poszczególnych strefach - Metodą burzy mózgów wypisują cechy ryb umożliwiające tym zwierzętom życie w wodzie. - Zaznaczają na mapie świata położenia wielkiej rafy koralowej, oraz uzupełniają zadanie. - Zaznaczają na mapie najwyższy szczyt świata i najgłębszy rów oceaniczny - obliczają różnicę wysokości - Uczniowie opisują długość i wysokość fali. - Opisują cechy chełbi i koralowców - Porządkują kontynenty i oceany pod względem wielkości, wskazują na schemacie. 3. Faza podsumowująca. - ocena pracy uczniów - ustna (po sprawdzeniu prac - pisemna) - podanie pracy domowej - przygotowanie do pisemnego sprawdzianu wiadomości. Karty pracy dla grupy Środowisko wodne jest zróżnicowane i bardzo trudne do zbadania. Żyją tam różnorodne organizmy. Zosia i Marcin, zafascynowani żyjącymi w tym środowisku zwierzętami oglądają atlasy przyrodnicze, podręczniki i przygotowują się do sprawdzianu z działu Wszechocean, charakterystyka stref życia w morzu. INFORMACJE DLA GRUP 1. Czytajcie uważnie polecenia do zadań, dokładnie i czytelnie zapisujcie swoje rozwiązania i odpowiedzi. 2. Do innych zadań wpisz odpowiedzi lub rozwiązania w wyznaczonym miejscu. 3. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie drużyna otrzymuje 1 punkt 4. Pracujcie spokojnie i uważnie w trakcie pracy możecie korzystać z atlasów, podręczników, globusów, powinniście się konsultować w obrębie swojej grupy. 5. Po rozwiązaniu każdego zadania wybrana przez nauczyciela grupa czyta odpowiedź, pozostałe grupy sprawdzają swoje odpowiedzi, i nanoszą poprawki - wszystkie prace będą ocenione na następną lekcję. POWODZENIA! 1. Morze, ocean, jezioro, staw, rzeka, potok i strumyk to zbiorniki wodne. Wśród nich są zbiorniki wód słonych. Które to?- zastanawiają się dzieci. Podpowiedz im, wpisując właściwą informację. .................................................................................................. 2. Na dołączonym schemacie dna oceanicznego wklej elementy jego budowy i nazwy organizmów żyjących w poszczególnych strefach. 3. Zosia i Marcin zastanawiają się, dlaczego ryby są mieszkańcami wód i tak świetnie czują się w tym środowisku. Podajcie pięć cech przystosowujących te zwierzęta do życia w wodzie i wyjaśnij znaczenie każdego przystosowania. .................................................................................................. .................................................................................................. .................................................................................................. .................................................................................................. .................................................................................................. .................................................................................................. .................................................................................................. .................................................................................................. .................................................................................................. .................................................................................................. ................................................................................................. 4. Zosia ma w Australii wujka, od którego otrzymała pocztówkę ze zdjęciem rafy koralowej. Wielka rafa koralowa ciągnie się wzdłuż północno-wschodnich wybrzeży Australii, jest zbudowana: -ze skał pochodzenia wulkanicznego -z wapiennych szkieletów zwierząt Zaznacz na zielono rafę na mapie konturowej świata. 5. Na mapie fizycznej świata Zosia znalazła następujące informacje: Największa głębia oceaniczna - Rów Mariański -11 022 m Najwyższa góra na Ziemi - Mount Everest - 8848 m n.p.m. Zaznacz te obiekty na mapie konturowej świata. Wykorzystaj te dane i oblicz różnicę między dnem Rowu Mariańskiego a szczytem Mount Everest. .................................................................................................. .................................................................................................. .................................................................................................. .................................................................................................. ................................................................................................ 6. Marcin lubi sport. Dzisiaj pada deszcz, więc nie poszedł na ryby, ale z przyjemnością ogląda transmisję z zawodów surfingowych, które odbywają się u wybrzeży Australii a). dzięki jakim zdobyczom techniki ma tą możliwość. .................................................................................................. ................................................................................................ b). Marcin podziwia sposób, w jaki zawodnicy radzą sobie z wysokimi falami. Zaznacz na schematycznym rysunku długość i wysokość fali. 7. Zosia ogląda atlas przedstawiający organizmy żyjące przy brzegu morza. Próbuje do podanych nazw zwierząt dobrać prawdziwe określenia. Pomóż jej w tym wpisując liczby przy właściwych nazwach. Chełbia- ....................................................................................... Koralowce- ................................................................................... 1. Występuje w postaci polipa i meduzy 2. Ciało w 95% składa się z wody 3. Należy do nich ukwiał 4. Mają komórki parzydełkowe 5. Żyją najczęściej w dużych koloniach 6. Mogą tworzyć rafy 7. Tworzą szkielet wapienny zewnętrzny lub wewnętrzny 8. Korzystając z diagramu odpowiedz na pytania: POWIERZCHNIA LĄDÓW a). Największym kontynentem jest .................................................... b). Afryka jest większa od Europy o ................................................... c). Które kontynenty są mniejsze od Ameryki Północnej?......................... ...................................................................................... d). Oblicz ile procent powierzchni lądów zajmuje Eurazja ........................ ...................................................................................... ...................................................................................... OCENA GRUPY
STREFA PRZYBRZEZNA SZELF RÓW OCEANICZNY GRZBIET OCEANICZNY WYSPA STREFA OTWARTEJTONI WODNEJ STREFA DENNA CHEŁBIA MODRA KORALOWCE KONIK MORSKI DELFIN WIELORYB KREWETKA KRAB OSTRYGA HOMAR
Opracowanie: Beata Król Zgłoś błąd Wyświetleń: 18932
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |