Katalog

Monika Dąbkowska
Wychowanie fizyczne, Konkursy

Konkurs wiedzy olimpijskiej

- n +

Konkurs wiedzy olimpijskiej

CELE
1. poznanie historii ruchu olimpijskiego w Polsce
2. promowanie idei olimpijskiej
3. przybliżenie tradycji polskiego olimpizmu
4. współdziałanie w zespole, pomoc koleżeńska, przestrzeganie zasad konkursu, zdrowa rywalizacja, aktywność i zaangażowanie
5. zachęcanie dzieci do interesowania się sportem, do śledzenia wydarzeń sportowych poprzez oglądanie transmisji TV, radiowych, prasę, uczestnictwo w zawodach sportowych, zaangażowanie na lekcjach w-f i zajęciach sportowych

POMOCE
zestawy z pytaniami, rozsypani literowe, rozsypani wyrazowe, plansza z punktacją, dyplomy, symbole olimpijskie

TERMIN
Kwiecień 2004

CZAS
60 min

PRZEBIEG KONKURSU
Konkurs związany jest z obchodami "Dni Olimpijczyka". Biorą w nim udział uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim z klasy VI szkoły podstawowej, I - II - III gimnazjum wraz z opiekunami (3 zespoły 8-osobowe). Nad prawidłowością przebiegu konkursu czuwa jury. Wybrani uczniowie z pospólnych klas tworzą zespół. Wygrywa zespół który zdobędzie największą ilość punktów. Na zakończenie nastąpi rozdanie dyplomów dla wszystkich zespołów, a wyróżniający się uczniowie zostaną ocenieni.

I. Odczytanie "Ody do sportu"

"O Sporcie! Tyś jest Honorem!
Wawrzyn twoich zwycięstw ma wartość tylko wtedy,
gdy został zdobyty w sposób uczciwy, czysty i szlachetny.
Biada bowiem temu,
Kto oszukując swoich towarzyszy,
Stosując skrycie pokrętne wybiegi
Sięgnie po sukces: temu do imienia
Przylgnie na stałe miano niegodnego,
Kiedy czyn jego tajemny się wyda"

(po odczytaniu "Ody" następuje krótka dyskusja nad jej przesłaniem)

II. Odczytanie "Apelu Olimpijskiego"

Z inicjatywy Polskiego Komitetu Olimpijskiego już po raz 40-ty w kwietniu obchodzone są w całym kraju "Dni Olimpijczyka". Tegoroczne obchody przypadają w 85 lecie powstania Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Upływa również 80 lat od pierwszego oficjalnego startu Polaków w Igrzyskach Olimpijskich.

Powstanie Polskiego Komitetu Olimpijskiego wiąże się z początkami odradzającego się po wiekowej niewoli państwa polskiego. Romantyzm niepodległego czyny i radość z odzyskanej wolności sportowcy przenosili na stadiony Europy i świata. Rolę ruchu olimpijskiego doceniał Marszałek Józef Piłsudski, który patronował jego powstawaniu.

Bogate SA osiągnięcia Polaków w długiej historii naszych startów w olimpiadach. Dbajmy więc o to, aby sport pełnił ważną rolę w naszej edukacji i narodowej kulturze.

Znamienne są słowa Henryka Sienkiewicza (patrona naszej szkoły), który pisał: "...słynęliśmy kiedyś z rycerstwa, siły i odwagi. Dziś, żyjąc w odmiennych warunkach, winniśmy na sportowym gruncie pielęgnować i rozwijać powyższe cechy.."

Dziewczęta i chłopcy!
- uprawiajcie sport dla zdrowia, radości i piękna
- dbajcie o swoją sprawność fizyczną
- zachęcajcie innych do sportu. Nie każdy może bić rekordy świata, ale każdy może uprawiać sport na miarę własnych możliwości

(apel olimpijski odczytuje n-l prowadzący konkurs)

III. Zadania do wykonania dla poszczególnych zespołów

1. Ułóż okrzyk na powitanie

(punktacja 3 - 2 - 1)

2. Ułóż hasło promujące zdrowie i potrzebę uprawiania sportu

(punktacja 3 - 2 - 1)

3. Ułóż z rozsypani literowej nazwę konkurencji sportowej
klasa VI JUDO, KOLARSTWO
klasa I-II G BOKS, PŁYWANIE
klasa III G TENIS, NARCIARSTWO

(punktacja 1 ptk za każdą konkurencję - max 2 ptk)

4. Praca plastyczna związana z tematyką olimpijską

(prace przygotowane były wcześniej na lekcjach plastyki lub techniki)
(punktacja 3 - 2 - 1)

5. Pokaż (gestem ruchem, mimiką....) następującą konkurencję sportową!
Klasa VI zapasy, siatkówka, skok w dal, boks
Klasa I - II G łucznictwo, piłka nożna, podnoszenie ciężarów, żużel
Klasa III G pływanie, hokej, biegi narciarskie, gimnastyka artystyczna

(punktacja - za odgadnięcie każdej dyscypliny 1 ptk, max - 4 ptk)

6.
A. Które z podanych dyscyplin sportowych związane są z lekkoatletyką?
(każda drużyna otrzymuje na karcie zestawy do poszczególnych pytań i podkreśla właściwe odpowiedzi)

skoki przez płotki, zapasy, kajakarstwo, podnoszenie ciężarów, siatkówka, biegi zjazdowe, skok o tyczce, boks, golf, łyżwiarstwo, rzut dyskiem, maraton, saneczkarstwo, strzelectwo, bieg na 100m, skok wzwyż

B. Podkreśl gry zespołowe
Tenis, siatkówka, boks, zapasy, łyżwiarstwo, hokej na trawie, piłka nożna, piłka wodna, judo, saneczkarstwo, koszykówka, skok w dal, maraton, żużel, skoki do wody

C. Podkreśl konkurencje wodne
Karate, żeglarstwo, kajakarstwo, pchnięcie kulą, gimnastyka artystyczna, piłka wodna, judo, tenis stołowy, bieg z przeszkodami, skok w dal, łucznictwo, szermierka, pływanie, skoki do wody, boks

(punktacja - za prawidłowe podkreślenie wszystkich dyscyplin sportowych - 2ptk
za brak jednej dyscypliny - 1 ptk
max - 6 ptk)

7. Odgadnij jaka to konkurencja sportowa
(każda drużyna zapisuje odp na kartce)

a) Najbardziej popularna gra zespołowa w Polsce (piłka nożna)
b) Zawodnicy pokonują dystans kraulem, żabką, delfinem (pływanie)
c) W tej dyscyplinie wyłaniany jest wszechstronny sportowiec. Składa się z 10 konkurencji (dziesięciobój)
d) Jest to wyłącznie kobieca dyscyplina wykonywana przy muzyce z użyciem przyborów (gimnastyka artystyczna)
e) Skoczek wykonuje rozbieg na skoczni. Noty przyznają sędziowie za styl i długość skoku (skoki narciarskie)
f) Jest to dyscyplina łącząca siłę i umiejętność zachowania równowagi. Dwie główne konkurencje to podrzut i rwanie (podnoszenie ciężarów)
g) Wszyscy zawodnicy mają kaski ochronne, a ich zadaniem jest wbić krążek do bramki (hokej)
h) Wykonują skoki, piruety, pojedyńczo lub w parze przy muzyce (jazda figurowa na lodzie)
i) Aby pokonać przeciwnika zawodnik musi go przewrócić i próbować położyć na łopatki (zapasy)
j) Ciosy poniżej pasa dyskwalifikują zawodnika (boks)
k) Jest to gra zespołowa w której piłka nie może dotknąć podłogi (siatkówka)

(punktacja - za poprawną odp 1 ptk - max 11 ptk)

8.Do dyscypliny sportowej dopasuj imię i nazwisko sportowca
(każdy zespół otrzymuje zestaw rozsypanki wyrazowej)
PIŁKA NOŻNA DUDEK JERZY
SKOKI NARCIARSKIE MAŁYSZ ADAM
ŻEGLARSTWO KUŚNIEREWICZ MATEUSZ
SKOK WZWYŻ PARTYKA ARTUR
HOKEJ CZERKAWSKI MARIUSZ
PŁYWANIE JĘDRZEJCZAK OTYLIA
LEKKOATLETYKA KORZENIOWSKI ROBERT
BOKS MICHALCZEWSKI DARIUSZ
SIATKÓWKA MUREK DAWID

(punktacja - za dobranie nazwiska do dyscypliny - 1 ptk
za dobranie imienia do nazwiska - 1 ptk
max - 18 ptk

9. Odpowiedz na pytania!
(kto pierwszy ten lepszy)

Jak nazywa się największa impreza sportowa świata?
Co ile lat odbywają się Igrzyska Olimpijskie?
Jakie są symbole olimpijskie?
Jak wygląda flaga olimpijska i co symbolizuje?
Kiedy Igrzyska Olimpijskie uważa się za otwarte?
Czym różnią się Igrzyska letnie od zimowych?
Kiedy i gdzie odbędą się kolejne letnie Igrzyska?
Wymień co najmniej 4 konkurencje Igrzysk zimowych
Wymień co najmniej 7 konkurencji Igrzysk letnich
Wymień grę zespołową olimpiady zimowej
Wymień 3 gry zespołowe Igrzysk letnich
Wymień 5 konkurencji lekkoatletycznych
Jakie dyscypliny wchodzą w skład lekkoatletyki?
Co to jest maraton?
Jakie znasz sporty walki? (wymień 3)
Jakie znasz dyscypliny z użyciem broni? (wymień 3)
Jakie dyscypliny sportowe wymagają użycia rakiet? (wymień 3)
Jakie znasz sporty wodne? (wymień 3)
Co to znaczy postępować zgodnie z zasadą "fair play"?

(punktacja - za każdą poprawną odp - 1 ptk)
max - 19

IV. Ogłoszenie wyników, wręczenie dyplomów, okrzyk na pożegnanie
 

Opracowanie: MONIKA DĄBKOWSKA
SOSW ŚWIDNIK

Wyświetleń: 2349


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.