AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Żółtowska
Zawodowe, Scenariusze

Statystyka - pojęcie i wyznaczanie pozycji mediany - scenariusz lekcji.

- n +

Statystyka - pojęcie i wyznaczanie pozycji mediany.
Scenariusz

Statystyka - pojęcie i wyznaczanie pozycji mediany

czas trwania w minutach: 45
Zawód: technik handlowiec, technik ekonomista;
klasy: II Technikum Handlowe, II Technikum Ekonomiczne

Cele lekcji

Po zakończeniu lekcji uczniowie

  • zdefiniują pojęcie mediany;
  • wskażą pozycję i wartość mediany w szeregach parzystych i nieparzystych;
  • obliczą pozycję i wartość mediany w szeregach parzystych i nieparzystych;
  • wymienią właściwości mediany.

W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności kluczowe

  • czytanie tabel z danymi z Małego Rocznika Statystycznego;
  • umiejętności wyrażania własnego zdania;
  • pracy w zespole;
  • podejmowania decyzji;
  • słuchania i korzystania z poglądów innych uczniów i nauczyciela;
  • wyrabiania własnej opinii.

Metody nauczania

  • problemowe - aktywizujące - metoda sytuacyjna - "uczniowie";
  • podająca: wyjaśnienie.

Do lekcji będą potrzebne

  • Małe Roczniki Statystyczne;
  • mazaki;
  • kartki (w kolorze żółtym i czerwonym);
  • taśma klejąca.

Przebieg lekcji

  • wprowadzenie do tematu: uczniowie podają przykłady: średnich, wskaźnika struktury, wskaźnika natężenia na podstawie Małego Rocznika Statystycznego, uczniowie wymieniają podział średnich i ich właściwości;
  • wybór losowy 11 uczniów;
  • wybór 2 uczniów, z których jeden będzie zapisywał informacje na tablicy, a drugi będzie wykonywał polecenia nauczyciela: ustawi uczniów w szeregu według wzrostu, rozda kartki z numerami (do 1 do 11, 12), wskaże ucznia (uczniów środkowych) środkowego w szeregu uporządkowanym (parzystym i nieparzystym);
  • zapisanie przez ucznia na tablicy podanych przez 11 (12) uczniów wzrostu od największego do najmniejszego;
  • wyznaczenie pozycji i wartości mediany w szeregu nieparzystym;
  • dodanie jeszcze jednego ucznia do szeregu (szereg parzysty);
  • wyznaczenia pozycji i wartość mediany wzrostu wśród uczniów;
  • zapisanie przez uczniów do zeszytów informacji zapisanych na tablicy i podanych przez nauczyciela;
  • zadanie i wyjaśnienia pracy domowej (obliczyć pozycję i wartość mediany w szeregach statystycznych parzystych i nieparzystych);
  • podsumowanie i wnioski.

Opracowanie: Anna Żółtowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2449


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.