AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Bożym
Uroczystości, Scenariusze

"Legenda o warszawskiej syrence" - scenariusz inscenizacji w szkole podstawowej specjalnej

- n +

"Legenda o Warszawskiej Syrence" scenariusz inscenizacji w szkole podstawowej specjalnej

Cele:
- Poznanie siebie, odkrywanie swoich mocnych stron, przełamywanie onieśmielenia.
- Zapoznanie z prostymi tajnikami aktorskimi.
- Wspieranie w rozwoju właściwości intelektualnych niezbędnych w procesie edukacyjnym: prawidłowej wymowy, pamięci.
- Stworzenie sytuacji sprzyjającej poznaniu własnych potrzeb twórczych.

Odbiorcy: uczniowie Szkoły Podstawowej nr 111 Specjalnej w Warszawie przy Zespole Szkół Specjalnych nr 99 w Warszawie

Scenografia:
Scenę zasłania kurtyna. Wchodzą osoby przebrane za drzewa, które przez całe przedstawienie są w nieustannym ruchu. Rozlega się muzyka; słychać na przemian odgłosy burzy, szum lasu, fal rzecznych.

Rekwizyty:
Strój księcia, papierowy ogon syreny, stroje wiejskie dla rybaka Warsa i Sawy, chata rybaka, chleb, dzban, niebieskie płótno jako rzeka Wisła, drzewa wykonane z kartonu, podkład muzyczny - z nagraniem szumu lasu, odgłosem grzmotów, szumem fal rzeki / "Dźwięki wokół nas" - kaseta magnetofonowa z zestawu logopedycznego/

RZEBIEG PRZEDSTAWIENIA:

Narrator
Słychać szum lasu, drzewa kołyszą się rytmicznie. Dwoje uczniów porusza materiałem-rzeką.
Książe wędrując po lesie, dochodzi do rzeki.

Dawno, dawno temu, książę mazowiecki zgubił drogę podczas polowania w ogromnym lesie. Stanął zmęczony nad brzegiem rzeki. Na jej falach pływała syrena.

Książe
Książe ociera pot z czoła. Z fal wynurza się syrena.

Syreno, syreno! Wskaż mi drogę do mego zamku. Pomóż mi, bo bardzo jestem zmęczony.

Syrena
Syrena pokazuje księciu drogę do chaty rybaka. Książe udaje się w tamtą stronę.
Słychać odgłos fal rzecznych / nagranie z kasety magnetofonowej /

Książe, droga do twego zamku jest długa i trudna. O spójrz, tam jest chata. Mieszka w niej rybak z żoną. Na pewno Cię przenocują. A jutro wskażą dalszą drogę.

Książe
Podchodzi do rybaka.

Witaj rybaku.

Rybak Wars
Wykonuje ukłon w stronę księcia.

Witaj Panie.

Żona rybaka Sawa
Mówiąc zwraca się do księcia

Witaj wielmożność.

Książe
Jam książę mazowiecki. Zgubiłem drogę do zamku. syrena mieszkająca w rzece powiedziała, że mogę liczyć na Waszą pomoc.

Żona rybaka Sawa
Wykonuje ręką gest zapraszający do domu księcia
Książe siada na stołku, Sawa podaje mu chleb i dzban z wodą.

Wejdź Panie, ogrzej się, odpocznij. Dam Ci jadła i napoju.

Narrator
Wars i Sawa ugościli księcia najlepiej jak mogli. Dali mu chleba, wędzonej ryby, mleka i kwasu do picia. Sawa zaś przygotowała mu posłanie.

Książe
Wstaje ze stołka, odwraca się w stronę rybaka.

Dziękuję Wam serdecznie za gościnę.

Narrator
Rybak wychodzi z chaty, a za nim książę. Idą pomiędzy drzewami. Słychać szum drzew z kasety magnetofonowej.

Rano rybak Wars wyprowadził księcia mazowieckiego z lasu. Wskazał mu drogę do zamku.

Rybak
Książe przystaje, rybak wykonuje gest ręką wskazujący drogę pomiędzy drzewami.
Idź tą drogą Panie, a ona zaprowadzi Cię do twego zamku.

Książe
Rybaku, pomogłeś mi w potrzebie. Dałeś jadła i napoju. Wskazałeś drogę do domu. W nagrodę każę zbudować gród potężny koło twojej chaty. Nazwę go Warszawą, na cześć Ciebie Warsa i twojej żony Sawy.

Rybak
Wykonuje ukłon w stronę księcia.

Dzięki Ci Panie!

Narrator
Szum fal rzecznych. Wychyla się syrena za materiału symbolizującego rzekę.

Na te słowa z nurtów Wisły wychyliła się Syrena i rzekła:

Syrena
Mądry jesteś książę. Gród Warszawa będzie piękny, a ja stać będę na jego straży po wszystkie czasy.

Książe
Książe przekazuje syrenie miecz i tarczę.

Dobrze syreno, lecz weź mój miecz i tarczę, a ty Warsie wracaj do Sawy, czekaj cierpliwie na budowniczych, którzy zbudują gród.

Narrator
Syrena wychodzi na środek sceny, podnosi miecz i tarcze do góry.

I tak, głosi legenda powstała Warszawa, nasza stolica, w której herbie jest syrena z tarczą i mieczem.

Autorefleksja:
- scenariusz inscenizacji został napisany na potrzeby uroczystości szkolnych,
- dialogi są tak skonstruowane, aby uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim ze Szkoły Specjalnej byli zdolni do ich pamięciowego opanowania.,
- sama sztuka, daje szeroki wachlarz możliwości interpretacji,
- ruchoma, zmieniająca się w czasie przedstawienia scenografia wymaga od uczniów dobrego współdziałania i komunikacji niewerbalnej,
- inscenizacja umożliwia wzięcie udziału wszystkim uczniom, nawet tym, którzy mają bardzo duże trudności z wypowiedziami słownymi - stwarza możliwość zaistnienia na forum szkoły,
- współpraca miedzy aktorami na scenie wymaga dobrej koordynacji ruchowej,
- rekwizyty wykorzystane w sztuce mogą być wykonywane wspólnie z uczniami,
- występ to wspaniała szkoła przełamywania onieśmielenia, uwierzenia we własne możliwości,
- stanowi przyczynek do wyzwalania u dzieci z deficytami rozwojowymi i zaburzeniami emocjonalnymi potrzeby twórczego działania,
- spełnia niezbędną funkcje terapeutyczną w pracy z uczniami upośledzonymi umysłowo.
 

Opracowanie: Iwona Bożym, nauczyciel Zespołu Szkół Specjalnych nr 99 w Warszawie /scenariusz własny/

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5526


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2