AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Bożym
Uroczystości, Scenariusze

"Ślubujemy być dobrymi uczniami" - scenariusz uroczystości ślubowania i pasowania w szkole specjalnej

- n +

"Ślubujemy być dobrymi uczniami" scenariusz uroczystości ślubowania i pasowania w szkole specjalnej

Cele:
- Wzmacnianie więzi ze społecznością szkolną.
- Kształtowanie postaw dobrego ucznia.
- Wyrabianie szacunku do nauczycieli, kolegów.
- Kontynuowanie tradycji szkolnych.

Odbiorcy:
uczniowie klasy I oraz nowoprzybyli Szkoły Podstawowej nr 111 Specjalnej w Warszawie.

Czas miejsce realizacji:
październik, korytarz szkolny

Scenografia:
Scenę zasłania kurtyna, na niej elementy papierowo-plastyczne wiążące się ze szkołą; np. otwarta książka, szkolny dzwonek, cyfry ocen szkolnych 6 i 5.

Środki dydaktyczne:

Teksty przemówień /własne autorstwo/, tekst ślubowania, sztandar szkolny, wiersze, teksty piosenek, papierowy model ołówka, tarczy szkolnej, kredy /wysokość ok. 1m/, emblematy tarczy szkolnych/ wykonane według własnego pomysłu nauczyciela/

CZĘŚĆ I
POWITANIE


Prowadzący

Odczytuje tekst powitania:


"Dzisiejszy dzień jest szczególnie uroczysty dla naszej szkoły, w związku z mającym się odbyć ślubowaniem uczniów nowoprzybyłych /lub uczniów klas I/.

Na wstępie naszej uroczystości chciałabym serdecznie przywitać głównych bohaterów naszego spotkania: uczniów klasy I wraz z rodzicami, dyrekcję, nauczycieli i uczniów, a także wszystkich przyjaciół naszej szkoły, którzy zechcieli spędzić z nami tak ważny dzień w życiu szkoły.
/ tu prowadzący wymienia ich z nazwiska/

Prowadzący
Proszę o zabranie głosu Panią Dyrektor /Pana Dyrektora/ naszej szkoły.
Krótkie wystąpienie Pani Dyrektor /Pana Dyrektora/.

Prowadzący

Proszę o wystąpienie przewodniczącej szkoły w celu powitania uczniów klas pierwszych oraz nowoprzybyłych w imieniu całej społeczności szkolnej
Tekst przemówienia, cicho płynąca melodia z magnetofonu:

Przewodnicząca Samorządu Szkolnego
" Drodzy Mali Przyjaciele "

" Od pierwszego września tworzycie wraz z nami wielką szkolną rodzinę. Wiecie, że w rodzinie każdy obok praw ma także obowiązki, które powinien solidnie wypełniać.

Naszym wspólnym obowiązkiem jest przede wszystkim pilna nauka. Do niej wdrożą Was nauczyciele i rodzice. My starsi koledzy podamy Wam pomocną dłoń. Możecie zawsze zwracać się do nas ze wszystkimi trudnymi sprawami. Pomożemy Wam znaleźć zgubiony worek, przeprowadzimy przez jezdnię. Pamiętajcie, ze jesteśmy waszymi starszymi siostrami i braćmi, którzy służyć Wam będą pomocą, gdy szkolne życie okaże się trudne.

Życzymy Wam szóstek i wzorowego zachowania na pierwszym szkolnym świadectwie ".

CZĘŚĆ II
AKT ŚLUBOWANIA I PASOWANIA NA UCZNIA

Poczet sztandarowy, papierowy model ołówka/ długość ok. 1m /, szkolne tarcze, drobne upominki pięknie zapakowane i wykonane przez uczniów klas starszych.

Prowadzący

- Teraz nastąpi najważniejszy moment naszej uroczystości; ślubowanie klasy I
- Całość baczność!
- Proszę o wprowadzenie pocztu sztandarowego!
- Uczniowie klasy I do ślubowania wystąp!
Nauczyciel wprowadza uczniów, wcześniej ustalonymi rzędami.
- Całość baczność!
- Do ślubowania!
Sztandar pochylony, uczniowie klasy I wyciągają prawa rękę w kierunku sztandaru i powtarzają słowa ślubowania za nauczycielem - wychowawcą.


Tekst ślubowania:

" Ślubuje być dobrym uczniem.
Dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły.
Będę starał się być dobrym kolegą.
Swoim zachowaniem i nauką chcę sprawiać radość rodzicom i nauczycielom.
Będę się uczyć tego, co piękne i mądre.
Będę czcił swoja ojczyznę. "

Prowadzący

- Po ślubowaniu spocznij!
Wychowawca odprowadza uczniów na miejsce.

- Proszę o wyprowadzenie pocztu sztandarowego.

Prowadzący

- Teraz dokonamy miłego aktu pasowania na ucznia oraz wręczenia tarcz szkolnych.
- Zapraszam Panią Dyrektor, która dokona aktu pasowania.
Pani Dyrektor podchodzi do każdego ucznia i papierowym modelem ołówka dotyka prawego ramienia mówiąc np.
" Pasuje Cię na ucznia klasy I Szkoły Podstawowej nr.............,
Wychowawca przypina tarcze szkolne.


Prowadzący

- Teraz udzielam głosu wychowawcy klasy I

Wychowawca kl. I

Składa życzenia samych sukcesów, dużo radości w zdobywaniu wiedzy.................


Prowadzący

Dzieci z klasy II/III chciałyby serdecznie powitać swoich młodszych kolegów w gronie uczniowskim i wręczyć im drobne upominki na dobry początek;
Uczniowie kl. II/III podchodzą do uczniów kl. I i wręczają im drobne prezenty, własnoręcznie wykonane na zajęciach plastyki.

CZĘŚĆ III
PROGRAM ARTYSTYCZNY


1. Recytacja wiersza W. Bełzy "Kto ty jesteś" ;
Forma dialogu; jedno dziecko pyta, wybrani uczniowie lub cała klasa odpowiada chórem.
W tle sceny przesuwa się kotara, a na niej kontur Polski i godło.


Kto ty jesteś?.......................................Polak mały
Jaki znak twój?....................................Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz?............................Między swymi.
W jakim kraju?....................................W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia?..................................Mą Ojczyzną.
Czym zdobyta?....................................Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?...................................Kocham szczerze.
A w co wierzysz?.................................W Polskę wierzę.

2. Indywidualna recytacja wiersza pt. "Święto szkoły" K Kowaliszyn, I. Muszyńska, w wykonaniu ucznia klasy III:

Zadzwonił nasz dzwonek wesoło:
Dziś twe święto, kochana szkoło!
I zagruchał białopióry gołąb:
Witaj, witaj nam szkoło!

Potem rzekły starsze dzieci uroczyście:
Witajcie nam pierwszoklasiści!
Dzisiaj dla Was mówimy wiersze,
Wam składamy Życzenia najszczersze!

3. Piosenka pt. "Nasza Pani" w wykonaniu chórku szkolnego

4. Recytacja wiersza pt. "Tarcza" .
Na środek wychodzi dwóch uczniów, pośrodku trzymają papierowy model tarczy szkolnej / wysokość około 1 metra /

Siadł na rękawie
Nieba kawałek
I cyfra srebrem świeci.
Nie trzeba pytań,
To zrozumiałe:
Uczniowie, szkolne dzieci.
Maleńka tarcza, ale wystarcza,
By z dumą myśleć niej.
Bo jak prawdziwa, rycerska tarcza
Honoru szkoły broni.

5. Piosenka pt. "Już jesteśmy w I klasie" , w wykonaniu chórku szkolnego
Dzieci łapią się za ręce i stojąc w półokręgu śpiewają.

6. Indywidualna recytacja wiersza pt. "Pierwszak"
Na środek wychodzi trójka chłopców, jeden z tornistrem na plecach, recytuje wiersz zwracając się do pozostałych kolegów:

Jestem bardzo wesoły,
Bo już idę do szkoły.
Piaskownicę zostawiam bez żalu.

Książki niosę w tornistrze,
Od czystości aż błyszczę.
Przecież jestem już pierwszak
Nie maluch.

7. Piosenka pt. "Szkolny dzwonek" w wykonaniu chórku

8. Inscenizacja wiersza pt. "Kreda" , w wykonaniu uczniów klasy I;
Na środek wychodzi pięcioro uczniów z rekwizytami; papierowy model kredy napisane odręcznie wyrazy: lala kot, dom, płot na białym papierze.
Uczeń I Pisze kreda na tablicy
trzyma w ręku Pisze bardzo rada
pap. model kredy Bielutkimi literkami
  Dzieciom opowiada
   
Uczeń II: Tu jest lala
Uczeń III: tu jest kot podnosi do góry wyraz
Uczeń IV: tu jest dom
Uczeń V: A tu płot
   
Uczniowie razem: Gdy się pisać nauczymy
  Słowo tak po słowie
  Szereg liter na tablicy
  Więcej nam opowie.

9. Część artystyczną kończy wspólna deklamacja wiersza pt. "Pierwszaki" , w wykonaniu uczniów klasy II lub III:
Trzy lub cztery pary uczniów z klasy I w rytm piosenki, uśmiechnięci wędrują w koło po scenie.
Melodia cichnie, rozpoczyna się recytacja:


Idą pierwszaki - dawne maluchy
Jeden w drugiego to same zuchy
Buzie umyte i ręce czyste,
Każdy na plecach dźwiga tornister.
Z bijącym sercem stoją przed szkołą.
Jak im tu będzie? - Chyba wesoło.

10. Prowadzący
Zaprasza pierwszoklasistów na poczęstunek przygotowany przez rodziców.
Przybyłych gości, nauczycieli, rodziców zaprasza do izby lekcyjnej w której jest wystawka zeszytów, oraz prac plastycznych wykonanych przez uczniów klasy I.


Autorefleksja:

- scenariusz jest propozycją przeprowadzenia uroczystości ślubowania i pasowania przeznaczoną dla nauczycieli szkół podstawowych specjalnych.
- do decyzji nauczyciela należy to, czy wykorzysta całą inscenizację, czy tylko jej część.
- w doborze materiału artystycznego musi kierować się umiejętnościami prezentującymi przez dany zespół uczniowski tzn.: percepcji słuchowej, pamięci, wydolności fizycznej, możliwości koncentracji uwagi.
- uczestnictwo w uroczystości wzmocni w uczniach więzi ze społecznością szkolną.
 

Opracowanie: Iwona Bożym, nauczyciel Zespołu Szkół Specjalnych nr 99 w Warszawie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8779


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.