Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Renata Skrucha
Język polski, Scenariusze

Chcemy, aby dziewczynka z zapałkami była szczęśliwa - scenariusz lekcji w klasie IV na podstawie baśni H.CH. Andersena

- n +

Chcemy, aby dziewczynka z zapałkami była szczęśliwa. Scenariusz lekcji w klasie czwartej

Baśń H. Ch. Andersena pt. "Dziewczynka z zapałkami" jest lekturą poruszającą, dlatego podczas jej omawiania należy uważać, aby nie wyzwalać w dzieciach dodatkowych, negatywnych emocji.

Współczucie, które uczniowie odczuwają w stosunku do literackiej bohaterki, można skierować ku żyjącym wokół nas ubogim, pokrzywdzonym ludziom. Temat lekcji skłania do wymyślenia innego, szczęśliwszego zakończenia, ale sugeruje też możliwość autentycznego działania - niesienia pomocy potrzebującym. Wydaje się to szczególnie ważne w przededniu świąt Bożego Narodzenia, gdy organizowane są liczne akcje charytatywne.

Cele lekcji

Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
- Umieć opowiedzieć historię dziewczynki z zapałkami,
- Umieć prostymi słowami opisać wygląd, zachowanie, uczucia i charakter dziewczynki,
- Rozwinąć wrażliwość, empatię i współczucie dla ludzi pokrzywdzonych, zwłaszcza dzieci,
- Umieć odpowiedzieć na pytanie, kto (lub co), jego zdaniem, jest odpowiedzialny za śmierć dziewczynki,
- Rozpoznać w życiu sytuacje podobne do losu baśniowej bohaterki,
- Umieć ocenić zachowania i postawy ludzkie wobec pokrzywdzonych i potrzebujących pomocy (w baśni),
- Ocenić swoje dotychczasowe zachowanie i postawę wobec cierpienia innych i podjąć decyzję niesienia pomocy,
- Rozwinąć wyobraźnię.

Uwagi dotyczące realizacji lekcji

Realizacja tematu w ciągu jednej godziny. Uczniowie zapoznają się z tekstem baśni w domu.

Metody, formy, techniki pracy

- metoda sześciu kapeluszy myślowych Edwarda de Bono
- praca w grupach
- praca indywidualna

Środki dydaktyczne

- plansza z wypisanymi zasadami pracy w grupie
- plansza ze wskazówkami dotyczącymi sposobu myślenia każdego z kapeluszy
- 26 kolorowych kapeluszy - wizytówek
- karty z poleceniami dla grup
- papier, flamastry
- odbitki ksero z poleceniami pracy domowej


Przebieg lekcji

1. Podanie celu lekcji, wyjaśnienie sposobu pracy, przypomnienie zasad pracy w grupach

2. Podział na grupy - losowanie kolorowych kapeluszy

3. Zapoznanie z metodą myślowych kapeluszy - odczytanie instrukcji dla grup.

- Biały kapelusz jest jak biały papier albo wydruk komputerowy - przekazuje informacje. W białym kapeluszu zbieramy informacje, stwierdzamy fakty, ustalamy dane. Włóżcie białe kapelusze i ustalcie fakty dotyczące świata przedstawionego w baśni. Określcie czas wydarzeń, miejsce wydarzeń, bohaterów oraz wydarzenia.
- Czerwony jest jak gorący płomień. Czerwony kapelusz odpowiada za uczucia, doznania, emocje. Włóżcie czerwone kapelusze i zróbcie listę uczuć, które dziewczynka z zapałkami przeżywała w zimową noc.
- Żółty kolor to promienie słońca, radość, ciepło i optymizm. Żółty kapelusz to szukanie zalet, jasnych, pozytywnych stron nawet w najtrudniejszej sytuacji. Włóżcie żółte kapelusze i zajmijcie się marzeniami bohaterki.
- Zieleń to roślinność, młode pędy, odradzanie na wiosnę, energia. Zielony kapelusz to poszukiwanie nowych rozwiązań, propozycje, oryginalne pomysły. Włóżcie zielone kapelusze i poszukajcie wyjścia z trudnej sytuacji, w której znalazła się dziewczynka. Co mogła zrobić, aby nie zmarznąć? Do kogo mogła zwrócić się o pomoc?
- Czarny kapelusz jest jak strój sędziego, a sędzia wszystko ocenia z największą surowością. Czarny kapelusz to surowa ocena, krytyczne spojrzenie na rzeczywistość. Włóżcie czarne kapelusze i zastanówcie się, kto był odpowiedzialny za śmierć dziewczynki? Co przyczyniło się do tego, że bohaterka zamarzła?
- Niebieski to kolor nieba. Niebieski kapelusz to myślenie o myśleniu, analizowanie, porównywanie. Włóżcie niebieskie kapelusze i zastanówcie się, czy baśń Andersena jest tylko fantastyczną opowieścią, czy jest w niej zawarta prawda -jaka? Czy jest to historia dotycząca bardzo odległych czasów, czy może odnosi się również do czasów, w których żyjemy? Uzasadnijcie swoją opinię.
-
4. Praca w grupach. Prezentacja jej wyników przez przedstawicieli grup

5. Rozmowa o tym, co czują czytelnicy baśni o dziewczynce z zapałkami, która doprowadzi do zapisania tematu lekcji (Chcemy, aby dziewczynka z zapałkami była szczęśliwa.)

6. Zapisanie notatki, którą będzie indywidualne dokończenie wypowiedzi: "Gdy spotkam na ulicy dziecko proszące o pomoc..."

7. Odczytanie kilku wypowiedzi

8. Praca domowa (do wyboru) :
a/ Opisz własnymi słowami jeden z obrazów, który wyobraziła sobie dziewczynka. Jeśli chcesz, namaluj go.
b/ Wymyśl inne, szczęśliwe zakończenie utworu. W swoim opowiadaniu możesz wykorzystać postacie ze znanych ci baśni.

PLANSZA I

Instrukcja dla grupy
Jak pracować?


1. Dokładnie zapoznajcie się z waszym zadaniem.
2. Wybierzcie lidera, czyli osobę, która pokieruje pracą w grupie, sekretarza, prezentera oraz strażnika czasu.
3. W trakcie pracy przyjaźnie rozmawiajcie ze sobą.
4. Wykonujcie zadanie w wyznaczonym czasie.
5. Uważnie słuchajcie tego, co zaprezentują przedstawiciele pozostałych grup.

PLANSZA II

Sześć kapeluszy myślowych

BIAŁY KAPELUSZ - zbiera informacje, stwierdza fakty, ustala dane
CZERWONY KAPELUSZ - odpowiada za uczucia, doznania, emocje
ŻÓŁTY KAPELUSZ - szuka pozytywnych stron w każdej sytuacji
ZIELONY KAPELUSZ - proponuje oryginalne rozwiązania
CZARNY KAPELUSZ - surowo ocenia, patrzy krytycznie na sytuację
NIEBIESKI KAPELUSZ - myśli, analizuje, porównuje

 

Opracowanie: Renata Skrucha

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9569
 
   Komentarze
  • wiesia, 2004-12-09

    bardzo ciekawa lekca, na pewno wykorzystam w swojej pracy

  • ola, 2004-12-09

    przyjemnie sie czyta

  • Beata, 2005-01-03

    Bardzo ciekawa lekcja, super!

  • tomek, 2005-01-10

    nauka przez zabawę, super pomysł

  • bona59, 2005-12-19

    prawdziwe, pozbawione hipokryzji i taniego maralizatorstwa; subtelne,
    uczące wrażliwości; brawo! skorzystam!



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.2



    Ilość głosów: 5
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014