Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Aurelia Łubek
Zajęcia przedszkolne, Artykuły

Ćwiczymy metodą Rudolfa Labana

- n +

Ćwiczymy metodą Rudolfa Labana

Zabawa, muzyka, ruch - to podstawowe rodzaje aktywności dziecka w wieku przedszkolnym.

Pracując w przedszkolu jako nauczyciel w grupie 6-latków starałam się tak prowadzić swoje zajęcia, aby każde dziecko mogło w pełni wykazać swoją inwencję twórczą i pomysłowość.

Znakomitą okazję dają do tego zabawy gimnastyczne prowadzone metodą R. Labana.

Metoda Labana jest metodą gimnastyki twórczej, metodą improwizacji ruchowej, u której podstaw leży naturalna ruchliwość. Pozwala ona na posługiwanie się różnymi formami ruchu i ekspresji, ćwiczeniami muzyczno- ruchowymi, zabawą, tańcem, opowieścią ruchową, scenami dramatycznymi.

Moim głównym celem było rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej w obrębie pięciu generalnych tematów tej metody, jakimi są:

- wyczucie własnego ciała
- wyczucie przestrzeni
- wyczucie ciężaru i czasu
- doskonalenie płynności ruchów
- kształtowanie umiejętności współdziałania z partnerem.

Ćwiczenia podawałam w formie zadań otwartych, które można wykonać wieloma sposobami, ale o wyborze sposobu decydowało samo dziecko, podkreślając tym samym własną indywidualność.

Po rocznym prowadzeniu ćwiczeń w/w metodą dostrzegłam, iż dzieci:

- wzbogaciły swoje doświadczenia związane wyczuciem własnego ciała, ciężaru, przestrzeni,
- ich ruchy stały się płynne i elastyczne,
- mogły swobodnie wyrażać własną osobowość poprzez ruch improwizowany muzyką,
- osoby mające, na co dzień problemy z wyrażaniem swoich myśli w czasie gimnastyki ekspresyjnej wykazały dużą pomysłowość,
- zróżnicowane tempo i nastrój muzyki wyzwalały radosną i spontaniczną ekspresję ruchową, a zabawy prowadzone tą metodą były dla dzieci źródłem odprężenia i relaksu,
- dzieci odnosiły się do siebie otwarcie, spontanicznie i radośnie.

Metodę tę wykorzystałam również do celów diagnostycznych. Przemyślane, odpowiednio dobrane, otwarte zadania ruchowe pozwoliły mi na ocenę sprawności fizycznej z uwzględnieniem cech motorycznych. Uważna obserwacja wykonywanych ruchów przez dzieci pozwoliła mi na wyłonienie tych sprawności motorycznych, które wymagają intensyfikacji ćwiczeń i wsparcia ze strony dorosłych.

Poniżej podaję propozycję zajęć ruchowych dla 6-latków:


Przybory:
nagrania z muzyką, plansze z ilustracjami.
Zabawa Temat, polecenie Uwagi
Ciało do ciała Wyczucie przestrzeni.
Swobodnie biegamy po sali w dowolnych kierunkach przy muzyce. Na przerwę w muzyce przyjmijcie taką pozycję, aby jedna część ciała stykała się z drugą, np. łokieć wita się z kolanem itd. Na kolejną przerwę zatrzymajcie się i przyjmijcie postać wymyślonej figurki.
Nagranie z wesołą muzyką
Piszemy ciałem Zamknijcie oczy. Wyobraźcie sobie szlaczek, jaki chcielibyście narysować. Otwórzcie oczy, biegnijcie po tym szlaczku.  
Taniec węży Wyczucie świadomości własnego ciała.
Naśladujemy tańczące węże. Rozwijamy się, wyciągamy, kręcimy tułowiem i głową, syczymy.
Muzyka dynamiczna, gwałtowna.
Hawajska tancerka Tańczą ręce, nogi, brzuch, całe ciało. Muzyka latynoamerykańska
Rajd samochodowy Wyczucie ciężaru i czasu.
Odbywa się rajd samochodowy. Biorą w nim różne samochody, ja wam pokażę, jakie.
Ilustracje samochodu rajdowego i retro.
Siłacze Przenosimy nogami lub rękami ciężkie kamienie, pojedynczo, parami lub w małych zespołach. Muzyka latynoamerykańska.
Rusałki Doskonalenie płynności ruchów.
Tańczymy po tafli jeziora. Na przerwę w muzyce zamieniamy się w kamienne posągi.
Muzyka (np. "Kujawiak" -Wieniawskiego).
Polowanie na lisa Gonitwa i ukrycie się zwierzęcia.  
Cień Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera.
Stoimy w parach. Jedno z was jest cieniem. Idziemy tak jak człowiek i jego cień.
 
Lusterka W dalszym ciągu stoimy i ćwiczymy w parach. Jedno z was jest lusterkiem lustrem i odbija ruchy, które wykonuje kolega np. myjemy buzię, czeszemy się, wykonujemy różne miny itd.  


Informacje na temat metody R. Labana można znaleźć m.in. w miesięczniku MEN "Wychowanie w przedszkolu" (1984 nr 12, 1985 nr 5i 11, 1992 nr 9, 1996 nr 2, 1999 nr 5).
 

Opracowanie: AURELIA ŁUBEK

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 12403
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 3
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014