Cele ogólne |
Cele szczegółowe |
Sposób realizacji |
Sposób dokumentowania |
Terminy |
I. Opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć na rzecz doskonalenia własnej pracy i podniesienia jakości pracy szkoły w tym posługiwanie się technologią komputerową. |
1. Doskonalenie umiejętności obsługi komputera i wykorzystanie technologii komputerowej podczas zajęć:
- system operacyjny Windows 98;
- program Microsoft Word;
- programy edukacyjne z zakresu języka polskiego;
- encyklopedie multimedialne;
- tworzenie drobnych druków akcydensowych typu - zaproszenia, ogłoszenia, kartki okolicznościowe, itp.;
- internet;
|
Kurs komputerowy. Szkolenie WDN. Stała i ścisła współpraca polonisty z pracownią komputerową. Wykorzystanie oprogramowania edukacyjnego np. w nauczaniu ortografii. Wykonywanie materiałów do wykokrzystania podczas lekcji języka polskiego. Wzbogacenie własnego komputera o narzędzia do obsługi internetu. |
Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Przykładowe prace uczniowskie. Konspekty lekcji z wykorzystaniem technologi komputerowej i materiałów zaczerpniętych z internetu. |
Cały okres stażu |
2. Doskonalenie form współpracy z rodzicami |
Ukończenie szkolenia: Nowoczesne formy współpracy z rodzicami |
Potwierdzenie dyrektora szkoły o uczestnictwie w szkoleniu |
Zgodnie z harmonogramem szkoleniowych posiedzeń Rady Pedagogicznej. |
3. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych |
Ukończenie szkolenia w zakresie komunikacji interpersonalnej |
4. Doskonalenie umiejętności dydaktycznych - nauczanie blokowe |
Ukończenie szkolenia w zakresie nauczania blokowego |
II. Pogłębienie wiedzy na temat zmian, wynikających z reformy systemu edukacji |
1. Zapoznanie się ze zmianami w Karcie Nauczyciela |
Uczestnictwo w szkoleniach WDN. Przeglądanie stron www MEN. |
Potwierdzenie dyrektora szkoły o uczestnictwie w szkoleniu |
Wrzesień 2000 r. |
2. Poznanie procedury awansu zawodowego |
III. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami edukacji |
1. Podejmowanie działań związanych z międzyszkolnym i wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym w zakresie dydaktyki |
Praca w komisji humanistycznej:
- opracowanie rocznego planu pracy komisji humanistycznej;
- ustalenie kryteriów ocen z języka polskiego;
- przygotowanie scenariuszy jednostek lekcyjnych obejmujących szczególnie trudne zagadnienia;
- opracowanie sprawozdań z działalności zespołu - po pierwszym semestrze i na koniec roku szkolnego.
Działalność w zespole humanistów, zrzeszającym nauczycieli ze szkół należących do stowarzyszenia M.A.K.A.B.R.A.:
- prezentacja opracowanego programu - "Rozważania o tolerancji...";
- prowadzenie zajęć otwartych;
- organizacja warsztatów szkoleniowych;
- dokonywanie publikacji na łamach biuletynu M.A.K.A.B.R.A.;
- publikacje na stronach www stowarzyszenia M.A.K.A.B.R.A.;
|
Plan pracy komisji humanistycznej. Fragment kryteriów ocen. Konspekty lekcji.
Sprawozdanie z działalności komisji.
Protokoły z posiedzeń zespołu humanistów stowarzyszenia M.A.K.A.B.R.A.
Opinie obserwatorów zajęć.
Biuletyn.
Dyskietka. |
Wrzesień 2000 r.
Luty 2000 r.
Czerwiec 2001 r.
Cały okres stażu. |
2. Wymiana doświadczeń pedagogicznych |
Praca w ramach programu Tempus - wiązka klas 4 - 5. Omawianie problemów wychowawczych i dydaktycznych podczas regularnych posiedzeń zespołu wychowawców i nauczycieli uczących w danej klasie. Przeprowadzenie ankiety o tolerancji dla nauczycieli podczas Rady Pedagogicznej. |
Potwierdzenie dyrektora szkoły. Kserokopie zapisów dokumentujących pracę "wiązek"
Ankieta: "Czy jesteśmy tolerancyjni". |
Cały okres stażu.
Listopad 2000 r. |
IV. Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań wychowawczych oraz innych przedsięwzięć |
1. Napisanie i wdrożenie programu: "Rozważania o tolerancji..." - na przykładzie różnic narodowościowych, kulturowych i religijnych |
Nawiązanie ścisłej współpracy ze Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży oraz z Pracownią Plastyczną i Galerią "Atelier". Organizacja lekcji w terenie. Współpraca nauczycieli różnych specjąlności. Przygotowanie wystaw: plastycznej i fotograficznej. |
Program wychowawczy. Prace uczniowskie. Fotografie. Nagrania video. Opinie obserwatorów zajęć. |
Cały okres stażu. |
2. Organizacja międzyszkolnego konkursu ortograficznego dla uczniów szkół należących - M.A.K.A.B.R.A. |
Opracowanie regulaminu konkursu ortograficznego, testów, przygotowanie dyplomów itp. |
Przygotowane materiały do konkursu |
Grudzień 2000 r. |
3. Opracowanie tematyki godzin wychowawczych z uwzględnieniem programu: "Rozważania o tolerancji..." |
Realizacja podczas godzin wychowawczych i lekcji w terenie |
Plan godzin wychowawczych. Program. |
Cały okres stażu |
4. Opracowanie planu działania komisji humanistycznej uwzględniającego zastosowanie technologii komputerowej w nauczaniu języka polskiego |
Realizacja zadań wg planu |
Plan pracy komisji humanistycznej |
Cały rok szkolny |
5. Organizacja wycieczek i wyjazdów uczniów na tzw. "Zielone szkoły" oraz wdrażanie opracowanego programu ponadprzedmiotowego |
Wycieczki o walorach edukacyjnych. "Zielona szkoła" - wypoczynek połączony z rekreacją i nauką |
Prace uczniowskie. Program "Zielonej szkoły" |
Cały okres stażu. II semestr |
V. Publikacje |
1. Opublikowanie: programu wychowawczego, konspektów lekcji, artykułów o charakterze naukowym, itp. |
Biuletyn M.A.K.A.B.R.A. Internet, itp. |
Kserokopia biuletynu, internet |
Cały okres stażu |
VI. Aktywna i systematyczna współpraca z organizacjami działającymi na rzecz edukacji |
1. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1 w Krakowie |
Rozwiązywanie problemów uczniów mających trudności w nauce i problemy natury emocjonalnej, psychologicznej:
- określenie sfery problemów ucznia (opinia wychowawcy);
- praca z dzieckiem dyslektycznym;
- praca z uczniem, któremu obniżono próg wymagań (dostosowanie wymagań do możliwości percepcyjnych dziecka)
|
Przykładowa opinia wychowawcy. Przykładowe ćwiczenia ortograficzne dla dyslektyków. Sprawdziany dla dzieci z obniżonymi wymaganiami. |
Cały czas |
2. Współpraca ze Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży |
Korzystanie z pomocy Staromiejskiego Centrum Kultury przy wdrażaniu programu: "Rozważania o tolerancji..." |
Zaświadczenie o współpracy |
Cały okres stażu |
3. Współpraca z Placówką Opiekuńczo-Wychowawczą nr 2 w Krakowie |
Stałe konsultacje z pedagogiem, psychologiem i wychowawcami Państwowego Domu Dziecka:
- wymiana informacji o postępach w nauce i zachowaniu uczniów, przekazywanie stosownej dokumentacji
|
Opinie. Notatka. Zaświadczenie |
Cały okres stażu |
4. Współpraca z Policją i Strażą Miejską |
Organizacja prelekcji, wystaw, zajęć samoobrony, itp. |
Sprawozdanie nauczyciela. Prace uczniowskie. Poświadczenie współpracy przez pracowników Policji i Straży Miejskiej. |
Cały okres stażu |
VII. Realizowanie innych zadań na rzecz edukacji i pomocy społecznej |
1. Pozyskanie funduszy na potrzeby klasy |
Wykonanie kartek okolicznościowych (Boże Narodzenie, Wielkanoc). Wykonanie drobnych upominków dla pensjonariuszy Domu Opieki Społecznej |
Przykładowe prace dzieci |
Grudzień 2000 r.
Kwiecień 2001 r. |
2. Kształtowanie postaw altruistycznych |
VIII. Realizacja innych zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe |
1. Redagowanie i wydawanie biuletynu humanistów należących do stowarzyszenia M.A.K.A.B.R.A. |
Dobór i selekcja materiałów do druku, wszelkie sprawy organizacyjne i techniczne |
Przykładowy biuletyn |
Cały okres stażu |