Katalog

Andrzej Bryłka
Matematyka, Artykuły

Arkusze obserwacji lekcji matematyki

- n +

Arkusze obserwacji lekcji matematyki

W działalności pedagogicznej nauczyciela miejsce najważniejsze zajmuje przygotowanie i przeprowadzenie lekcji, bo przecież właśnie na lekcji nauczyciel osiąga cele nauczania. Lekcja wnikliwie obserwowana może dostarczyć ważnych informacji o pracy nauczyciela, może stanowić dowód jego umiejętności pedagogicznych oraz osiągniętych wyników nauczania, umożliwić dotarcie do źródeł sukcesu i niepowodzeń nauczyciela.

Zaproponowany arkusz pozwala ustosunkować się niemal do każdego elementu obserwowanej lekcji, ale nie zawsze jest to potrzebne, więc można obserwować zajęcia wg wybranych części arkusza.

ARKUSZ OBSERWACJI LEKCJI MATEMATYKI TYPU ZASADNICZEGO, ĆWICZENIOWEJ LUB POWTÓRZENIOWEJ

I. Rozmowa z nauczycielem przed lekcją
1. Jaki był temat lekcji poprzedniej i jaki będzie temat lekcji następnej?
2. Jakie są zasadnicze cele lekcji?
3. Analiza konspektu lekcji.

II. Organizacja i przebieg lekcji.
1. Ocenić wykorzystanie czasu przeznaczonego na lekcję.
2. Ocenić sprawność organizacyjną i dobór form pracy z uczniem.
3. Jakie środki dydaktyczne przygotował nauczyciel do lekcji i czy umiejętnie je stosował?
4. Jakie zabiegi stosował nauczyciel z myślą o spokojnej i twórczej atmosferze? Czy zabiegi te były skuteczne?
5. Czy wszyscy uczniowie podczas lekcji mają dobre warunki pracy?
6. Oceń zachowanie uczniów podczas lekcji.
7. Jak była zbudowana lekcja? Jakie były proporcje czasowe pomiędzy poszczególnymi jej ogniw?
8. Czy w klasie panowały odpowiednie warunki higieniczno-sanitarne?

III. Merytoryczna strona lekcji.
1. Czy treści lekcji są zgodne z programem i rozkładem nauczania, a jeśli wystąpiły rozbieżności, to jakie są tego przyczyny?
2. W jakim stopniu sformułowany temat jest zgodny z materiałem przerabianym na lekcji?
3. Czy podczas tej lekcji pojawiły się błędy rzeczowe zarówno ze strony uczniów jak i nauczyciela? Czy ewentualne błędy zostały poprawione?
4. W jaki sposób nauczyciel starał się zapewnić korelację nauczanych treści z życiem i z treściami innych przedmiotów nauczania? Czy ta korelacja miała miejsce?
5. Ocenić trafność doboru przez nauczyciela przerabianych podczas lekcji treści.
6. Ocenić układ przerabianego materiału.

IV. Metody stosowane podczas lekcji.
1. Wymienić wszystkie metody stosowane przez nauczyciela przy wprowadzaniu i utrwalaniu nowego materiału. Ocenić trafność wyboru i umiejętność ich stosowania.
2. W jakim stopniu podczas lekcji nastąpiła integracja stosowanych metod? Czy proces integracji przebiegał prawidłowo?
3. Jakie nietypowe metody pracy z uczniem można było zaobserwować podczas lekcji?

V. Odzwierciedlenie zasad nauczania podczas lekcji.
1. Czy i w jakim stopniu znalazła odbicie w lekcji zasada systematyczności i logicznej kolejności?
2. Oceń stosowanie zasady przystępności.
3. W jaki sposób nauczyciel realizował zasadę poglądowości? Oceń prawidłowość jej stosowania (zasada współdziałania słowa ze środkami poglądowymi).
4. Oceń stosowanie przez nauczyciela świadomego i aktywnego udziału ucznia w procesie nauczania.
5. Jak i w jakim stopniu nauczyciel zrealizował zasadę trwałości wyników nauczania?
6. Oceń zasadę indywidualizacji (nauczanie zróżnicowane).
7. Czy nauczyciel wykorzystał okazję do nauczania problemowego? Czy przebieg rozwiązania problemu był prawidłowy?

VI. Kontrola i ocena.
1. Ocenić metodę kontroli zadania domowego.
2. Czy nauczyciel trafnie wystawił oceny za prace domową?
3. Ocenić metody bieżącej kontroli podczas lekcji.
4. W jakim stopniu seria opracowanych pytań stanowi systematyzację, utrwalenie i powtórzenie materiału?
5. Czy kontrola wiadomości danego ucznia zakończyła się trafną oceną? Czy sposób przeprowadzenia kontroli umożliwił każdemu uczniowi samoocenę swojej wiedzy?
6. Czy przeprowadzona kontrola naświetliła stopień opanowania wcześniej podanych wiadomości?

VII. Zadanie domowe.
1. Ocenić sposób podania zadania domowego.
2. Jaki związek ma zadanie domowe z treścią lekcji, której jest konsekwencją lub z treścią lekcji następnej?
3. Czy i w jakim stopniu nauczyciel objaśniał sposób wykonania pracy domowej?
4. Czy zadanie jest dostosowane do poziomu ucznia?

VIII. Język matematyczny.
1. Oceń język matematyczny nauczyciela.
2. Za pomocą jakich środków nauczyciel starał się wzbogacić język matematyczny ucznia? Na ile środki te były efektywne?
3. Oceń język matematyczny ucznia. Oceń sposób poprawiania tego języka przez nauczyciela i przez innych uczniów.

IX. Znaczenie wychowawcze lekcji.
1. W jaki sposób nauczyciel eksponował wartości wychowawcze leżące w treściach nauczania?
2. W jakim stopniu udało się nauczycielowi organizować przeżycia uczniów oraz pobudzić ich do działania?
3. Czy nauczyciel ograniczył się do nadzoru i czuwania nad zachowaniem uczniów, czy też zabiegał o stworzenie odpowiedniego klimatu korzystnego do oddziaływania wychowawczego?
4. Jaki był osobisty wpływ nauczyciela na uczniów?

X. Realizacja zasadniczych celów lekcji.
1. Oceń realizację celu poznawczego.
2. W jakim stopniu udało się nauczycielowi zrealizować założony cel kształcący?
3. Czy nauczyciel zrealizował zamierzone cele wychowawcze?

XI. Dodatkowe uwagi dotyczące hospitowanej lekcji.

ARKUSZ OBSERWACJI LEKCJI MATEMATYKI TYPU KONTROLNEGO.

I. Rozmowa z nauczycielem przed lekcją.
1. Jaki jest główny cel kontroli? Jakie są cele poszczególnych zadań?
2. Czy nauczyciel sam rozwiązał i przeanalizował zadania przed lekcją?
3. Jak często nauczyciel przeprowadza badanie wyników nauczania w tej klasie?

II. Organizacja i przebieg lekcji.
1. Ocenić wykorzystanie czasu przeznaczonego na lekcję.
2. Jakie zabiegi stosował nauczyciel z myślą o spokojnej i twórczej atmosferze? Czy te zabiegi były skuteczne?
3. Jak nauczyciel zabezpieczył samodzielność pracy uczniów i jakie były efekty tego działania?
4. W jakim momencie nauczyciel podał kryteria oceny pracy?
5. Jakie środki dydaktyczne przygotował nauczyciel do lekcji i czy umiejętnie je stosował?
6. Ocenić sprawność organizacyjną przeprowadzonej kontroli.
7. Czy wszyscy uczniowie podczas lekcji mają dobre warunki pracy?
8. Czy w klasie panowały odpowiednie warunki higieniczno-sanitarne?
9. Czy nauczyciel zwrócił uwagę, aby w pracy każdego ucznia znalazło się imię i nazwisko, klasa i data?

III. Merytoryczna strona lekcji.
1. Ocenić zestaw pytań (zadań) w aspekcie realizacji głównego celu kontroli.
2. Czy każde zadanie umożliwia realizację wyznaczonego dla niego celu?
3. Czy polecenia zadań są jasno sformułowane?
4. Czy zaproponowany przez nauczyciela zestaw zadań (pytań) jest odpowiednia do możliwości uczniów?
5. Czy nauczyciel przewidział zadania dodatkowe dla uczniów, którzy wcześniej zakończyli pracę? Czy uczniowie zostali odpowiednio zachęceni do rozwiązywania tych zadań?

IV. Metody stosowane podczas lekcji.
1. Jaką metodę badania wyników nauczania zastosował nauczyciel? Ocenić trafność wyboru i umiejętność jej stosowania.
2. W jakiem stopniu zaproponowana metoda kontroli uniemożliwiła udzielenie uczniom przypadkowych odpowiedzi i ograniczyła się do minimum zgadywania?
3. Jakie nietypowe metody pracy z uczniem można było zaobserwować podczas lekcji?

V. Ocena pracy uczniów.
1. Jakie kryteria oceny ustalił nauczyciel? Ocenić trafność doboru tych kryteriów.
2. Czy oceny przedstawione przez nauczyciela są obiektywne?
3. Ocenić wyniki uzyskane przez uczniów.
4. Czy w pracy każdego ucznia znalazła się wyraźna ocena z uzasadnieniem?

VI. Znaczenie wychowawcze lekcji.
1. Czy nauczyciel eksponował wartości wychowawcze leżące w kontrolowanym materiale nauczanie?
2. W jakim stopniu udało się nauczycielowi organizować przeżycia uczniów oraz pobudzić ich do działania?
3. Czy nauczyciel ograniczył się do nadzoru i czuwania nad zachowaniem się uczniów, czy też zabiegał o stworzenie odpowiedniego klimatu korzystnego do oddziaływania wychowawczego?
4. Jaki był osobisty wpływ nauczyciela na uczniów?

VII. Analiza rozwiązań uczniów w aspekcie oceny zestawu zadań (pytań).
1. Analiza zadań, na które odpowiedziała poprawnie znaczna większość uczniów.
2. Analiza zadań, na które nie odpowiedziała poprawnie znaczna większość uczniów.

VIII. Dodatkowe uwagi dotyczące lekcji.


 

Opracowanie: Andrzej Bryłka

Wyświetleń: 9680


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.