Katalog Barbara Sobol Język niemiecki, Konspekty Konspekt lekcji języka niemieckiego w klasie III gimnazjumDu alter Esel du - nazwy zwierząt w przezwiskach niemieckichKonspekt lekcji języka niemieckiego w klasie III gimnazjum powadzonej w obecności nauczyciela stażystyCele lekcji: 1. Opanowanie przez uczniów nazw 15 zwierząt 2. Zapoznanie uczniów z kilkoma przezwiskami, w których występują nazwy zwierząt. 3. Utrwalenie poprawnego użycia wszystkich typów końcówek przymiotników. 4. Zaprezentowanie nauczycielowi stażyście przykładowych technik wprowadzania i utrwalania słownictwa. Metody: AVM, VM Formy pracy: z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna Techniki: 1. Technika wskazywania przedmiotu na ilustracji 2. Technika pakowania walizki 3. Technika podawania polskiego odpowiednika Materiały pomocnicze: podręcznik PingPong II Czas trwania: 45 minut Przebieg lekcji I. Wprowadzenie do tematu 1. Wyliczenie przez uczniów znanych im nazw zwierząt i zapisanie ich na tablicy w liczbie pojedynczej i mnogiej. Die Katze; -n, der Hund; -e, der Fisch; - e, die Maus; - e, die Kuh; - e, 2. Przypomnienie końcówek przymiotników. II. Prezentacja nowego materiału. 1. Zapoznanie uczniów z 14 nazwami zwierząt w liczbie pojedynczej i mnogiej - podr. Str.54. a) nauczyciel czyta a uczniowie powtarzają i zapisują liczbę mnogą oraz polski odpowiednik. b) Uczniowie przepisują do zeszytu nazwy zwierząt w liczbie pojedynczej i mnogiej w trzech grupach według rodzaju
c) Uczniowie uczą się na pamięć poszczególnych grup wyrazów - jak najwięcej wyrazów należy opanować w ciągu 60 sekund. Następnie nauczyciel odpytuje i udziela pochwały najlepszym uczniom (mini konkurs). d) Nauczyciel wybiera grupę 10 chętnych uczniów i ustawia ich w kole. Pierwszy uczeń mówi nazwę jednego zwierzęcia, drugi uczeń powtarza nazwę pierwszego i dodaje nazwę swojego. Trzeci powtarza dwa poprzednie i dodaje nazwę trzeciego itd. Następnie zmieniamy kolejność uczniów i powtarzamy ćwiczenie. W drugiej turze ćwiczeń wezmą udział inni uczniowie. e) Nauczyciel czyta wiersz ze str. 54 pt. "Der Sperling und die Schulhofkinder" f) Podział klasy na 6 grup. Zadaniem każdej z nich jest przetłumaczenie jednej zwrotki g) Przedstawiciele grup czytają i tłumaczą swoje fragmenty. Nauczyciel pomaga, gdyż niektóre fragmenty są niezrozumiałe. Ocena najlepszych odpowiedzi. h) Podkreślanie w tekście zdań i wyrażeń w cudzysłowach oraz ich wspólne tłumaczenie. Zapisanie przezwisk do zeszytu wraz z polskimi odpowiednikami.
i) Podział przezwisk na dwie grupy, te kierowane do dziewcząt i te kierowane do Chłopców. III. Prezentacja materiału gramatycznego 1. Powtórzenie końcówek przymiotników a) Uczniowie podkreślają końcówki przymiotników w przezwiskach z dzisiejszej Lekcji, skojarzenia są jednoznaczne: Du alter Esel du! - rodz. męski Du dummes Huhn! - rodz. nijaki Du dumme Gans! - rodz. Zeński IV. Powtórzenie umiejętności zdobytych na zajęciach. a) Wykonanie ćwiczenia 20 z zeszytu ćwiczeń. Zadaniem uczniów jest odnalezienie z szeregu liter w kierunku poziomym lub pionowym 16 nazw zwierząt i zapisanie ich obok w zeszycie ćwiczeń. b) Wykonanie ćwiczenia 21 z zeszytu ćwiczeń. Zadaniem uczniów jest przeczytanie humoru - dialogu i stworzenie nowego wariantu wg załączonego schematu. c) Ocena uczniów, którzy byli najaktywniejsi i tych, którzy opanowali najwięcej nowych wyrażeń. V. Praca domowa 1. Nauczenie się na pamięć 10 przezwisk w języku niemieckim. Uczniowie słabsi mogą wybrać 4-5 wyrażeń. 3. Wykonanie ćwiczeń 27 i 28 z zeszytu ćw. dotyczących końcówek przymiotników Dla uczniow chętnych: 1. Nauczyć się wiersza na pamięć (za tydzień) 2. Wykonać pracę projektową (indywidualnie lub zespołowo) dot. Zwierząt. Opracowanie: Barbara Sobol Wyświetleń: 6754
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |