Katalog

Barbara Sobol
Język niemiecki, Konspekty

Konspekt lekcji języka niemieckiego w klasie III gimnazjum

- n +

Du alter Esel du - nazwy zwierząt w przezwiskach niemieckich

Konspekt lekcji języka niemieckiego w klasie III gimnazjum powadzonej w obecności nauczyciela stażysty


Cele lekcji:


1. Opanowanie przez uczniów nazw 15 zwierząt
2. Zapoznanie uczniów z kilkoma przezwiskami, w których występują nazwy zwierząt.
3. Utrwalenie poprawnego użycia wszystkich typów końcówek przymiotników.
4. Zaprezentowanie nauczycielowi stażyście przykładowych technik wprowadzania i utrwalania słownictwa.

Metody:
AVM, VM

Formy pracy:
z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna

Techniki:

1. Technika wskazywania przedmiotu na ilustracji
2. Technika pakowania walizki
3. Technika podawania polskiego odpowiednika

Materiały pomocnicze:
podręcznik PingPong II

Czas trwania: 45 minut

Przebieg lekcji

I. Wprowadzenie do tematu


1. Wyliczenie przez uczniów znanych im nazw zwierząt i zapisanie ich na tablicy w liczbie pojedynczej i mnogiej.

Die Katze; -n, der Hund; -e, der Fisch; - e, die Maus; - e, die Kuh; - e,
2. Przypomnienie końcówek przymiotników.

II. Prezentacja nowego materiału.

1. Zapoznanie uczniów z 14 nazwami zwierząt w liczbie pojedynczej i mnogiej - podr. Str.54.
a) nauczyciel czyta a uczniowie powtarzają i zapisują liczbę mnogą oraz polski odpowiednik.
b) Uczniowie przepisują do zeszytu nazwy zwierząt w liczbie pojedynczej i mnogiej w trzech grupach według rodzaju

 
Rodz. męski Rodz. żeński Rodz. Nijaki
Der Sperling; -e Die Laus; -"e Das Huhn; - er
Der Esel; - Die Gans; -"e Das Schaf; -e
Der Hund; - e Die Kuh; -"e Das Schwein; -e
Der Affe; - n   Das Kalb; -er
Der Fisch; - e    
Der Ochse; -n    
Der Hecht; -e    

c) Uczniowie uczą się na pamięć poszczególnych grup wyrazów - jak najwięcej wyrazów należy opanować w ciągu 60 sekund. Następnie nauczyciel odpytuje i udziela pochwały najlepszym uczniom (mini konkurs).
d) Nauczyciel wybiera grupę 10 chętnych uczniów i ustawia ich w kole. Pierwszy uczeń mówi nazwę jednego zwierzęcia, drugi uczeń powtarza nazwę pierwszego i dodaje nazwę swojego. Trzeci powtarza dwa poprzednie i dodaje nazwę trzeciego itd. Następnie zmieniamy kolejność uczniów i powtarzamy ćwiczenie. W drugiej turze ćwiczeń wezmą udział inni uczniowie.
e) Nauczyciel czyta wiersz ze str. 54 pt. "Der Sperling und die Schulhofkinder"
f) Podział klasy na 6 grup. Zadaniem każdej z nich jest przetłumaczenie jednej zwrotki
g) Przedstawiciele grup czytają i tłumaczą swoje fragmenty. Nauczyciel pomaga, gdyż niektóre fragmenty są niezrozumiałe. Ocena najlepszych odpowiedzi.
h) Podkreślanie w tekście zdań i wyrażeń w cudzysłowach oraz ich wspólne tłumaczenie. Zapisanie przezwisk do zeszytu wraz z polskimi odpowiednikami.
Du alter Esel du!  ty stary ośle!
Du dumme Gans!  ty głupia gęsio!
Du eine blode Kuh!  ty głupia krowo!
Mach Platz, du fetter Ochs!  przesuń się ty tłusty wole!
Du fade Laus, pass auf, dass ich nicht box! -  ty wredna wszo, uważaj, abym cię nie pobódł!
Du Affe, geh weg!  ty małpo wynoś się stąd!
Dummes Huhn!  głupia kuro!
Du Schaf!  ty owco!
Du Floh!  ty pchło!
Du bloder Hecht!  ty głupi szczupaku!
Du Hund!  ty psie!
Du Schwein!  ty świnio!
Du Kalb!  ty cielaku!

i) Podział przezwisk na dwie grupy, te kierowane do dziewcząt i te kierowane do Chłopców.

III. Prezentacja materiału gramatycznego

1. Powtórzenie końcówek przymiotników
a) Uczniowie podkreślają końcówki przymiotników w przezwiskach z dzisiejszej
Lekcji, skojarzenia są jednoznaczne:

Du alter Esel du! - rodz. męski
Du dummes Huhn! - rodz. nijaki
Du dumme Gans! - rodz. Zeński

IV. Powtórzenie umiejętności zdobytych na zajęciach.

a) Wykonanie ćwiczenia 20 z zeszytu ćwiczeń. Zadaniem uczniów jest odnalezienie z szeregu liter w kierunku poziomym lub pionowym 16 nazw zwierząt i zapisanie ich obok w zeszycie ćwiczeń.
b) Wykonanie ćwiczenia 21 z zeszytu ćwiczeń. Zadaniem uczniów jest przeczytanie humoru - dialogu i stworzenie nowego wariantu wg załączonego
schematu.
c) Ocena uczniów, którzy byli najaktywniejsi i tych, którzy opanowali najwięcej
nowych wyrażeń.

V. Praca domowa


1. Nauczenie się na pamięć 10 przezwisk w języku niemieckim. Uczniowie słabsi mogą wybrać 4-5 wyrażeń.
3. Wykonanie ćwiczeń 27 i 28 z zeszytu ćw. dotyczących końcówek przymiotników

Dla uczniow chętnych:

1. Nauczyć się wiersza na pamięć (za tydzień)
2. Wykonać pracę projektową (indywidualnie lub zespołowo) dot. Zwierząt.
 

Opracowanie: Barbara Sobol

Wyświetleń: 6754


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.