Katalog

Elżbieta Miedzińska
Język polski, Scenariusze

Przygotowanie przedstawienia teatralnego metodą projektu - scenariusz zajęć

- n +

Dziady

Grupa I - duchy lekkie

Instrukcja dla uczniów:

I. Temat projektu: Klasowa inscenizacja "Dziadów".
II. Metody pracy - dyskusja, negocjacje, gra dramatyczna.
III. Zadania:
1. Wybór lidera grupy (odpowiedzialnego) i sekretarza.
2. Przydział zadań dla poszczególnych uczniów:
a) Wybór fragmentów tekstu - podział na role (aktorzy),
b) Opracowanie muzyki i scenografii (oświetlania, rekwizytów, dekoracji,
c) Przygotowanie kostiumów dla poszczególnych aktorów.
IV. Terminy i etapy pracy:
- pierwszy etap (17 XI 2004r.): przedstawienie rozpisanych zadań dla poszczególnych członków grupy (na kartkach), pytania i wątpliwości - ustnie,
- drugi etap: próby inscenizacji (zgranie całości), przygotowanie kostiumów, scenografii, ruchu scenicznego i muzyki (grupy w dowolnych terminach),
- trzeci etap (3 XII 2004r.): prezentacja inscenizacji na forum klasy, ocena.
V. Kryteria oceny:
1. Tworzywo teatralne - 6 pkt:
- scenografia (2pkt)
- ruch (2 pkt)
- muzyka (2 pkt)
2. Wykorzystanie tekstu, słowo - 5 pkt:
- dobór odpowiedniego fragmentu (2 pkt),
- intonacja, interpretacja głosowa, dykcja (2 pkt),
- pamięciowe opanowanie tekstu (1 pkt).
3. Wrażenie artystyczne (ogólne) - 4 pkt.

Łącznie można uzyskać 15 pkt - ocena celująca.

Grupa II - duchy ciężkie

Instrukcja dla uczniów:

VI. Temat projektu: Klasowa inscenizacja "Dziadów".
VII. Metody pracy - dyskusja, negocjacje, gra dramatyczna.
VIII. Zadania:
1. Wybór lidera grupy (odpowiedzialnego) i sekretarza.
2. Przydział zadań dla poszczególnych uczniów:
a) Wybór fragmentów tekstu - podział na role (aktorzy),
b) Opracowanie muzyki i scenografii (oświetlania, rekwizytów, dekoracji,
c) Przygotowanie kostiumów dla poszczególnych aktorów.
IX. Terminy i etapy pracy:
- pierwszy etap (17 XI 2004r.): przedstawienie rozpisanych zadań dla poszczególnych członków grupy (na kartkach), pytania i wątpliwości - ustnie,
- drugi etap: próby inscenizacji (zgranie całości), przygotowanie kostiumów, scenografii, ruchu scenicznego i muzyki (grupy w dowolnych terminach),
- trzeci etap (3 XII 2004r.): prezentacja inscenizacji na forum klasy, ocena.
X. Kryteria oceny:
1. Tworzywo teatralne - 6 pkt:
- scenografia (2pkt)
- ruch (2 pkt)
- muzyka (2 pkt)
2. Wykorzystanie tekstu, słowo - 5 pkt:
- dobór odpowiedniego fragmentu (2 pkt),
- intonacja, interpretacja głosowa, dykcja (2 pkt),
- pamięciowe opanowanie tekstu (1 pkt).
3. Wrażenie artystyczne (ogólne) - 4 pkt.

Łącznie można uzyskać 15 pkt - ocena celująca.

Grupa III - duchy pośrednie

Instrukcja dla uczniów:

XI. Temat projektu: Klasowa inscenizacja "Dziadów".
XII. Metody pracy - dyskusja, negocjacje, gra dramatyczna.
XIII. Zadania:
1. Wybór lidera grupy (odpowiedzialnego) i sekretarza.
2. Przydział zadań dla poszczególnych uczniów:
a) Wybór fragmentów tekstu - podział na role (aktorzy),
b) Opracowanie muzyki i scenografii (oświetlania, rekwizytów, dekoracji,
c) Przygotowanie kostiumów dla poszczególnych aktorów.
XIV. Terminy i etapy pracy:
- pierwszy etap (17 XI 2004r.): przedstawienie rozpisanych zadań dla poszczególnych członków grupy (na kartkach), pytania i wątpliwości - ustnie,
- drugi etap: próby inscenizacji (zgranie całości), przygotowanie kostiumów, scenografii, ruchu scenicznego i muzyki (grupy w dowolnych terminach),
- trzeci etap (3 XII 2004r.): prezentacja inscenizacji na forum klasy, ocena.
XV. Kryteria oceny:
1. Tworzywo teatralne - 6 pkt:
- scenografia (2pkt)
- ruch (2 pkt)
- muzyka (2 pkt)
2. Wykorzystanie tekstu, słowo - 5 pkt:
- dobór odpowiedniego fragmentu (2 pkt),
- intonacja, interpretacja głosowa, dykcja (2 pkt),
- pamięciowe opanowanie tekstu (1 pkt).
3. Wrażenie artystyczne (ogólne) - 4 pkt.

Łącznie można uzyskać 15 pkt - ocena celująca.

Przygotowanie przedstawienia teatralnego metodą projektu - scenariusz zajęć (2-3 godz. lek.)

Metoda polega na samodzielnej pracy uczniów w grupach zadaniowych.

Temat: Klasowa inscenizacja II cz. "Dziadów" A. Mickiewicza.

Cele: tworzenie przedstawienia - klasowej inscenizacji dramatu, gry dramatyczne, rozwijanie wyobraźni, współpraca w grupie, korzystanie z własnych doświadczeń i umiejętności, dzielenie się rolami i zadaniami, podejmowanie decyzji grupowych.
Materiały: tekst "II cz. Dziadów"

Uwagi:
- planując taką metodę, nauczyciel wcześniej dokonuje wyboru tematu projektu, formy realizacji,
- przygotowuje instrukcje dla uczniów,
- ustala terminy, podział na grupy i zadania dla grup,
- po prezentacji projektów nauczyciel komentuje i ocenia pracę.

Scenariusz przewiduje realizację projektu w 3 grupach (7-8 osobowych):

I grupa - duchy lekkie (chór, Guślarz od słów: "Naprzód wy z.....")
II grupa - duchy ciężkie (chór, Guślarz od słów: "Dalej wy z....")

III grupa - pośrednie duchy (chór, Guślarz od słów: "Teraz wy, pośrednie...").
Sugeruje się sceny od rytualnego zaklęcia do odwołania ducha (decyzja należy do nauczyciela).

Decyzja o doborze odpowiedniego fragmentu tekstu do inscenizacji należy do poszczególnych grup.

Etapy pracy:
1. Na miesiąc przed prezentacją projektów uczniowie są podzieleni na grupy, otrzymują zadania i instrukcje.
2. W wyznaczonym terminie przedstawiają nauczycielowi w formie pisemnej przydział zadań, konsultują swoje działania, rozwiewają wątpliwości.
3. W określonym dniu prezentują rezultaty swojej pracy Następnie następuje omówienie działań i ocena uczniów.
4. Ewaluacja - uczniowie dzielą się wrażeniami wykorzystując stwierdzenia:
- W pracy nad projektem najbardziej podobało mi się........
- Denerwowało mnie........

Instrukcja dla uczniów: (otrzymują wszystkie grupy)
- zawiera elementy pracy, które nauczyciel bierze pod uwagę przy ocenie (grupy mogą być punktowane).

 

Opracowanie: Elżbieta Miedzińska

Wyświetleń: 7548


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.