Katalog Elżbieta Miedzińska Język polski, Scenariusze Przygotowanie przedstawienia teatralnego metodą projektu - scenariusz zajęćDziadyGrupa I - duchy lekkieInstrukcja dla uczniów: I. Temat projektu: Klasowa inscenizacja "Dziadów". II. Metody pracy - dyskusja, negocjacje, gra dramatyczna. III. Zadania: 1. Wybór lidera grupy (odpowiedzialnego) i sekretarza. 2. Przydział zadań dla poszczególnych uczniów: a) Wybór fragmentów tekstu - podział na role (aktorzy), b) Opracowanie muzyki i scenografii (oświetlania, rekwizytów, dekoracji, c) Przygotowanie kostiumów dla poszczególnych aktorów. IV. Terminy i etapy pracy: - pierwszy etap (17 XI 2004r.): przedstawienie rozpisanych zadań dla poszczególnych członków grupy (na kartkach), pytania i wątpliwości - ustnie, - drugi etap: próby inscenizacji (zgranie całości), przygotowanie kostiumów, scenografii, ruchu scenicznego i muzyki (grupy w dowolnych terminach), - trzeci etap (3 XII 2004r.): prezentacja inscenizacji na forum klasy, ocena. V. Kryteria oceny: 1. Tworzywo teatralne - 6 pkt: - scenografia (2pkt) - ruch (2 pkt) - muzyka (2 pkt) 2. Wykorzystanie tekstu, słowo - 5 pkt: - dobór odpowiedniego fragmentu (2 pkt), - intonacja, interpretacja głosowa, dykcja (2 pkt), - pamięciowe opanowanie tekstu (1 pkt). 3. Wrażenie artystyczne (ogólne) - 4 pkt. Łącznie można uzyskać 15 pkt - ocena celująca. Grupa II - duchy ciężkie Instrukcja dla uczniów: VI. Temat projektu: Klasowa inscenizacja "Dziadów". VII. Metody pracy - dyskusja, negocjacje, gra dramatyczna. VIII. Zadania: 1. Wybór lidera grupy (odpowiedzialnego) i sekretarza. 2. Przydział zadań dla poszczególnych uczniów: a) Wybór fragmentów tekstu - podział na role (aktorzy), b) Opracowanie muzyki i scenografii (oświetlania, rekwizytów, dekoracji, c) Przygotowanie kostiumów dla poszczególnych aktorów. IX. Terminy i etapy pracy: - pierwszy etap (17 XI 2004r.): przedstawienie rozpisanych zadań dla poszczególnych członków grupy (na kartkach), pytania i wątpliwości - ustnie, - drugi etap: próby inscenizacji (zgranie całości), przygotowanie kostiumów, scenografii, ruchu scenicznego i muzyki (grupy w dowolnych terminach), - trzeci etap (3 XII 2004r.): prezentacja inscenizacji na forum klasy, ocena. X. Kryteria oceny: 1. Tworzywo teatralne - 6 pkt: - scenografia (2pkt) - ruch (2 pkt) - muzyka (2 pkt) 2. Wykorzystanie tekstu, słowo - 5 pkt: - dobór odpowiedniego fragmentu (2 pkt), - intonacja, interpretacja głosowa, dykcja (2 pkt), - pamięciowe opanowanie tekstu (1 pkt). 3. Wrażenie artystyczne (ogólne) - 4 pkt. Łącznie można uzyskać 15 pkt - ocena celująca. Grupa III - duchy pośrednie Instrukcja dla uczniów: XI. Temat projektu: Klasowa inscenizacja "Dziadów". XII. Metody pracy - dyskusja, negocjacje, gra dramatyczna. XIII. Zadania: 1. Wybór lidera grupy (odpowiedzialnego) i sekretarza. 2. Przydział zadań dla poszczególnych uczniów: a) Wybór fragmentów tekstu - podział na role (aktorzy), b) Opracowanie muzyki i scenografii (oświetlania, rekwizytów, dekoracji, c) Przygotowanie kostiumów dla poszczególnych aktorów. XIV. Terminy i etapy pracy: - pierwszy etap (17 XI 2004r.): przedstawienie rozpisanych zadań dla poszczególnych członków grupy (na kartkach), pytania i wątpliwości - ustnie, - drugi etap: próby inscenizacji (zgranie całości), przygotowanie kostiumów, scenografii, ruchu scenicznego i muzyki (grupy w dowolnych terminach), - trzeci etap (3 XII 2004r.): prezentacja inscenizacji na forum klasy, ocena. XV. Kryteria oceny: 1. Tworzywo teatralne - 6 pkt: - scenografia (2pkt) - ruch (2 pkt) - muzyka (2 pkt) 2. Wykorzystanie tekstu, słowo - 5 pkt: - dobór odpowiedniego fragmentu (2 pkt), - intonacja, interpretacja głosowa, dykcja (2 pkt), - pamięciowe opanowanie tekstu (1 pkt). 3. Wrażenie artystyczne (ogólne) - 4 pkt. Łącznie można uzyskać 15 pkt - ocena celująca. Przygotowanie przedstawienia teatralnego metodą projektu - scenariusz zajęć (2-3 godz. lek.) Metoda polega na samodzielnej pracy uczniów w grupach zadaniowych. Temat: Klasowa inscenizacja II cz. "Dziadów" A. Mickiewicza. Cele: tworzenie przedstawienia - klasowej inscenizacji dramatu, gry dramatyczne, rozwijanie wyobraźni, współpraca w grupie, korzystanie z własnych doświadczeń i umiejętności, dzielenie się rolami i zadaniami, podejmowanie decyzji grupowych. Materiały: tekst "II cz. Dziadów" Uwagi: - planując taką metodę, nauczyciel wcześniej dokonuje wyboru tematu projektu, formy realizacji, - przygotowuje instrukcje dla uczniów, - ustala terminy, podział na grupy i zadania dla grup, - po prezentacji projektów nauczyciel komentuje i ocenia pracę. Scenariusz przewiduje realizację projektu w 3 grupach (7-8 osobowych): I grupa - duchy lekkie (chór, Guślarz od słów: "Naprzód wy z.....") II grupa - duchy ciężkie (chór, Guślarz od słów: "Dalej wy z....") III grupa - pośrednie duchy (chór, Guślarz od słów: "Teraz wy, pośrednie..."). Sugeruje się sceny od rytualnego zaklęcia do odwołania ducha (decyzja należy do nauczyciela). Decyzja o doborze odpowiedniego fragmentu tekstu do inscenizacji należy do poszczególnych grup. Etapy pracy: 1. Na miesiąc przed prezentacją projektów uczniowie są podzieleni na grupy, otrzymują zadania i instrukcje. 2. W wyznaczonym terminie przedstawiają nauczycielowi w formie pisemnej przydział zadań, konsultują swoje działania, rozwiewają wątpliwości. 3. W określonym dniu prezentują rezultaty swojej pracy Następnie następuje omówienie działań i ocena uczniów. 4. Ewaluacja - uczniowie dzielą się wrażeniami wykorzystując stwierdzenia: - W pracy nad projektem najbardziej podobało mi się........ - Denerwowało mnie........ Instrukcja dla uczniów: (otrzymują wszystkie grupy) - zawiera elementy pracy, które nauczyciel bierze pod uwagę przy ocenie (grupy mogą być punktowane). Opracowanie: Elżbieta Miedzińska Wyświetleń: 7548
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |